Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i Kalkylatorn

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 10:24

har just hittat en allvarlig bugg i Panthers Kalkylator. Den räknar fel! Nån som vet nåt (jag har inte hittat nåt om detta tdigare)? Och vart rapporterar man sånt här?

OSX 10.3.2, G4Dual 533

Konstigt. Ditt resultat är en faktor 10 för låg, samt en avlägsen 1 (avrundningsfel). Jag lyckas dock inte upprepa felet på en powerbook G4 17" (10.3.2). Jag har provat med både hög och låg precision.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 10:57

Det är rätt på 10-faktorn alltså 563,2 ' 12 blir ju 6758,4. Det är den där trettonde (eller vad det är) decimalen som bekymrar mig, även om det inte betyder något i min praktik i detta fall. Jag minns att det blev ett himla liv för några år sen när folk hittade ett liknande fel i en Pentium-processor.

jag har ingen aning om var det ligger här. det kan var fel i Kalkylator-programmet, kanske bara i skärmvisningen, eller i operativsystemet, eller i datorn eller i processorn. Ingen aning alltså. Och jag vet heller inte om felet multipliceras eller följer med i andra kalkyler, eller om det bara är ett avrundningsfel som bara syns i just denna eller liknande kalkyler. Det bara råkade uppstå när jag skulle räkna ut just detta. Men ett fel är det, det kvarstår om man avslutar och startar om, och Apple måste ta tag i det, annars får dom dåligt rykte. därför undrar jag vart man rapporterar sånt. Det är såvitt jag vet bara Safari av deras program som har inbygggda bugrapportrutiner.

Thomas

Ursprungligen av thomas:

Det är rätt på 10-faktorn alltså 563,2 ' 12 blir ju 6758,4. Det är den där trettonde (eller vad det är) decimalen som bekymrar mig, även om det inte betyder något i min praktik i detta fall. Jag minns att det blev ett himla liv för några år sen när folk hittade ett liknande fel i en Pentium-processor.

jag har ingen aning om var det ligger här. det kan var fel i Kalkylator-programmet, kanske bara i skärmvisningen, eller i operativsystemet, eller i datorn eller i processorn. Ingen aning alltså. Och jag vet heller inte om felet multipliceras eller följer med i andra kalkyler, eller om det bara är ett avrundningsfel som bara syns i just denna eller liknande kalkyler. Det bara råkade uppstå när jag skulle räkna ut just detta. Men ett fel är det, det kvarstår om man avslutar och startar om, och Apple måste ta tag i det, annars får dom dåligt rykte. därför undrar jag vart man rapporterar sånt. Det är såvitt jag vet bara Safari av deras program som har inbygggda bugrapportrutiner.

Thomas

Det där är inget fel, utan ett fenomen som uppstår i all flyttalshantering. Det ligger i flyttalens natur att inte alla tal kan återges med absolut precision, så man har alltid en viss inexakthet. Just tiondelar är svåra att representera med det binära system som datorn använder, på precis samma sätt som vi med vårt decimala system inte kan representera tredjedelar på något tillfredsställande sätt (bortsett från bråk). Problemet går inte att lösa utan att blanda in oändlighet (och därmed tänja på ett par naturlagar), men man kan till viss del dölja det med avrundning.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 16:36

[QUOTE="Samuel K"]Det där är inget fel, utan ett fenomen som uppstår i all flyttalshantering. /QUOTE]

Det är klart att det är ett fel! Kalkylatorn ska visa rätt svar. Punkt. Det är ju en enkel multiplikation. Att det behövs en intern avrundning för att visa det korrekt är kanhända nödvändigt, men att en enkle multiplikation av detta slag visas med fel svar är helt enkelt oacceptabelt!

Jag har använt Mac sedan Mac128 1985. Ett sånt här problem har aldrig visat sig förr. Och det ska det inte göra nu heller!

Thomas

Det är ju inte bra. Fast å andra sidan är spelar den decimalen någon större roll Ja, jag vet - så ska man inte tänka ...
Fast betänk att om man beräknar jordens omkrets med pi med 10 decimaler så har man en noggrannhet på ca 1 cm.30 decmimale ger samma noggrannhet på det för oss kända universum.

Var det inte ngt liknande med Pentium I?

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 11:06

Det är väl inte ovanligt vid real vare sig det är vanlig eller double...
Eftersom det är en eller två byte så kan det bli lite fel på femtioelfte siffran...
Klantigt att inte avrunda dock... Men du kanske vill ha alla decimaler...

edit: Posta något här < http://www.apple.com/macosx/feedback/ >

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-12 16:38
Ursprungligen av Pär:

edit: Posta något här < http://www.apple.com/macosx/feedback/ >

Tack för länken. jag postar.

1
Bevaka tråden