Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vecko-numrering i iCal?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-10 14:01

Mmm, jag kanske är lite väl trött just nu, men hur får man fram numret på veckorna i iCal?

• Medlem
  • 2004-03-10 15:07

det finns gott om trådar i ämnet.

www.icalshare.com

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 18:30

Hu! Man häpnar att Apple inte implementerat vecko-nummer ännu! Jag trodde att det var en miss på den fösta versionen, men nu när jag gått över från Palmdesktop till iCal saknar jag den självklara funktionen oerhört.

Pinsamt att behöva ha med sig en papperkalender.... Jag kommer fylla i veckonummer själv i en egen kalender som ett makabert substitut. Man kanske skall lägga ut den på nätet?

Ursprungligen av wognum:

Pinsamt att behöva ha med sig en papperkalender.... Jag kommer fylla i veckonummer själv i en egen kalender som ett makabert substitut. Man kanske skall lägga ut den på nätet?

Men det finns ju redan en uppsjö sådana kalendrar med veckonummer.

Här finns en som är gjord av en 99mac-medlem och här finns det en på icalshare som Baron tipsade om.

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 19:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Men det finns ju redan en uppsjö sådana kalendrar med veckonummer.

Här finns en som är gjord av en 99mac-medlem och här finns det en på icalshare som Baron tipsade om.

Kanon! Tack!
Jag skulle precis börja leta efter just det på Nätet...
Ärligt talat så kollade jag icalshare, men det var så rörigt, så jag gav upp. Jag har nog lite för mycket i huvudet för tillfället, minnet slår i taket alldeles för ofta... Så tack för direktlänken! (http://icalshare.com/article.php?story=20020918064909832)

(Ja, jag lovar härmed att söka bättre bland trådarna innan jag sticker ut skallen...) :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 14:02
Ursprungligen av wognum:

Hu! Man häpnar att Apple inte implementerat vecko-nummer ännu!

Det är ju för att det inte är så vanligt i USA att räkna veckorna. Man använder helt enkelt datum istället, något som jag var ganska förvånad över när jag bodde i New York. Börjar man prata om veckonummer så tittar dom på en som om man kom från en annan planet.

• Medlem
  • 2004-03-17 14:11
Ursprungligen av oop:

Det är ju för att det inte är så vanligt i USA att räkna veckorna. Man använder helt enkelt datum istället, något som jag var ganska förvånad över när jag bodde i New York. Börjar man prata om veckonummer så tittar dom på en som om man kom från en annan planet.

Jag tittar också på folk på det viset när de börjar snacka veckor. Jag har aldrig förstått vitsen. Ingen vet någonsin exakt när det är, och allmän förvirring och oreda följer.

• Medlem
  • 2004-03-12 09:19

Själv använder jag nästan uteslutande månadsvyn i iCal och de flesta veckonummerkalendrarna ligger upplagda så de sträcker sig över hela veckan. Det får till följd att iCals vertikala utrymme äts upp i onödan. Som ett alternativ kan jag då rekomendera den här kalendern istället som enbart markerar måndagen med veckonumret:
http://www.icalshare.com/article.php?story=20040109100311378

• Medlem
  • 2004-03-12 18:26

jag menade inte att vara ogin. Hade rackarns bråttom när jag skrev och tänkte att ett korthugget tips i rätt riktning är bättre än inget tips alls

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 19:41

Syrsa: Tack för tipset med den "utrymmessparande" kalandern - nedladdad och aktiv!

Baron: No offense taken. Glad som en gris. Tack för tipsen!

Tackar tackar Den har jag saknat Men glömt att leta efter. bra för ungarna kommer alltid med

--Skall göra vecka x och då får man kolla på stora almanackan i köket. Nu kan man sitta kvar vid datorn )

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 15:23

A'psis! Hata veckonummer. Dock: I Sverige är veckonummer tillräckligt mycket standard för att man alltid skall behöva ha koll på dem. Därför behöver man veckonummer i sin kalender...

Litet som att man kanske inte gillar att betala skatt, men ändå blir orolig när man inte får någon självdeklaration hemsänd (OK, eftermiddagströtthet eller något...).

1
Bevaka tråden