Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag blir galen! Hjälp, Mail och Safari vill inte..

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Efter 6 dagars användande av den nya burken (G5:a med Panther) strejkar nu, när jag satte mig vid datorn efter att den varir avslagen sedan jag gick och la mig igår, Mail OCH Safari. När man startar dem hoppar symbolen till i docken och sedan händer ingenting, förutom att fläktarna går i gång på högvarv. Sedan vägrar programmet (Mail eller Safari) att svara. Bara att tvångsvavsluta som gäller.

Vad kan ha hänt?? Jag är fortfarande ganska ny i Mac OS X, hade det varit 9:an hade det nog varit en enkel match, men nu känner jag mig mer vållrådig. Någon som har några tips för att få igång de här programmmen? (Nu tvingas jag använda Internet Explorer och Outloock Express, som inte ens finns för X...)

/Jens

• Medlem
  • 2004-03-14 15:34

Börja med att ladda ned Cocktail från Versiontracker. Kör sedan pilotscriptet för att reparera rättigheter. Jag skulle dessutom reparera hårddisken, genom att starta från CD:n och välja Skivverktyget.

Har du haft en crash, där hårddisken kan ha blivit skadad?

Har du en jävla otur. kan du bli tvungen att installera om.

Hej! Först: Tack för ett snabbt svar. Sitter med lämningen av ett magasin som skall vara på trycket i morgon bitt, så det hade kunnat komma mer lägligt. Hur som helst, under tiden har jag hunnit göra lite mer efterforskning. Program som mail, safari, men också andra Apple-program som Sherlock, Hjälp-visningen, men inte iTunes, har samma problem. Det verkar vara på "användarnivå" problemet ligger, för när jag loggar in på min flickväns konto fungerar allt - men där kan jag inte jobba...

Ska test cocktail på direkten. Återkommer!

/Jens

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 16:59

Du kan prova köra Disk Utility och sen Cache Out X för att slänga bort system cache filer. Du kan låta burken vara på npgon gång överr natten och systemet kör några skripter automatiskt som fixar upp vissa saker och ting.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 17:13

Ledsen att behöva välkomna dig i denna dystra klubb som upplevt samma problem. Tror det var jag som startade den första tråden om detta på 99mac.

Du kan läsa mer på tråd 1 eller tråd 2.

Kör du LimeWire? Det verkar som om det är boven i dramat, Jag hade också exakt samma symptomer. Andra konton fungerar - det är bara apple program som inte vill starta osv.

Omedelbart vet jag inget känt knep som löser problemet. Kommer du på en lösning som inte innebär ominstallering av systemet så var noga med att posta det.

Nu har det löst sig för mig. Tror det handlade om rättigheterna på hemkatalogen. Skapade en ny användare och tänkte sedan dra över några inställningsfiler i taget, men för att kunna göra det var jag tvungen att ändra rättigheterna så att alla användare kunde läsa och skriva i min hemkatalog. Då fungerade mitt ursprungliga konto igen. Eftersom jag är mitt uppe i slutfasen av ett magasin som ska lämnas på tryck imorgon bitti, har jag av förståeliga skäl inte ändrat tillbaka rättigheterna igen. Nu fungerar det och det är uvudsaken just nu.

/Jens

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 21:45

Jag laddade ner cocktail och körde repair permissions... nu står systemsymbolen och snurrar, ingenting händer... har väntat i över tio minuter... skall det vara så?

Samma hände för mig också, men det verkar som om också Cocktail slutade svara. Så jag struntade i det.

/Jens

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 22:11

javisst blir man galen!!!!!!!

skulle kolla mailen kör Panther
allt har fungerat så bra tills nu
vid start så snurrar tagghjulet sådär sen så kommer skylten oväntat avslutat upp!!!!!!!!
prövar några gånger samma resultat
plockar fram skivverktyg och kör reparera rättigheter ett par gånger
men nej
jag har Cocktail 3.3 men känner mig alltför osäker på detta omtalade program
vet nån
undrar
peter09
jo det andra kontot min frus fungerar helt ok

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 23:59

Har ni också installerat LimeWire? Skulle vara mycket intressant om vi kunde hitta oraken till detta problem.

Nej, jag har inte gjort det. Vad jag vet.

/jens

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 00:17

Något annat java-program?

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 12:21

Mitt dilemma

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Något annat java-program?

Det som orsakat att min dator spökar är nog att jag råkade fylla hd till bredden en gång. Sedan dess har rättigheter spökat.

Men när man startar från en annan hd eller cd skiva löser sig allt. Då funkar nämligen skivverktyg, förut startade inte ens skivverktygen. När man väl har lagat rättigheterna så funkar allt perfekt. Däremot när man får förfrågan om man vill låta nyckelringen ta över den nya safari så blir allt fel igen. Då kan man inte längre byta users eller komma in på tex hotmail. Så nu funderar jag på att inte låta nyckelringen ta över nya safari. i stället tänker jag ta alternativet nej, fråga inte igen. Jag tror att det löser problemet.

Alternativet är att jag får formatera hd, men det är ju synd, då allt annat fungerar perfekt. Provar lite till, men förmodligen kommer jag formatera hd i framtiden...

Jonas

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-15 13:33

Samma sak har hänt mig. Men det är bara Apples egna program som uppför sig underligt.
Jag rotade runt lite på diverse sajter och hittade ett tips på att det kan vara fontkonflikter som är problemet. Jag provade att stänga av ett gäng fonter och sen funkade det galant!

Ungefär en vecka senare uppstod problemet igen trots att jag inte gjort några ändringar för fonterna

Efter detta har jag lagt märke till att det kan hjälpa att logga ut och in igen för att få det rätt.
Men i grund och botten så tror jag att det är en uppgradering av 10.3.2 som behövs.

När man i dockan håller nere musen över programmet man startat men som inte vill visa sig så ser jag en gråmarkerad text som visar: "Programmet svarar inte"

Är det samma sak för er andra?

Samma sak för mig med 10.3.3...

J.

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 19:58

löst mina problem

Ursprungligen av Jonathan:

Samma sak för mig med 10.3.3...

J.

Jag uppdaterade till 10.3.3 men det löste inte problemet då det kom tillbaka illa kvickt. Dock skapade jag en ny user och lassade över det viktagaste, typ dokument, icq users och sånt. Nu funkar mitt nya user PERFEKT!!!

Så min rekommendation är att skapa en ny adminuser, helt enkelt.

Jonas Thornander
sanojfilm.se

Ursprungligen av Panaga:

Jag uppdaterade till 10.3.3 men det löste inte problemet då det kom tillbaka illa kvickt. Dock skapade jag en ny user och lassade över det viktagaste, typ dokument, icq users och sånt. Nu funkar mitt nya user PERFEKT!!!

Så min rekommendation är att skapa en ny adminuser, helt enkelt.

Jonas Thornander
sanojfilm.se

Jag kunde inte ens göra det. Fick upp Systeminställningar men när jag klickade på Konton hängde den sig. Installerade om eländet och nu funkar allting prima!

J.

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 23:38

users

Ursprungligen av Jonathan:

Jag kunde inte ens göra det. Fick upp Systeminställningar men när jag klickade på Konton hängde den sig. Installerade om eländet och nu funkar allting prima!

J.

Aha... ok.. Nästa gång du får något liknande så starta om datorn och logga in med en annan user ifall du har det. Skapa sedan en adminuser. Jag kunde inte heller skapa en user från min ursprungliga user, utan fick starta om och logga in på en annan user som jag redan tidigare hade. Där kunde jag som sagt skapa en ny user och lassa över mina gamla saker till den nya.

Men nu funkar ju både din och min, dags att njuta lite nu

Jonas Thornander
sanojfilm.se

Jag har installerat 10.3.3 på tre olika maskiner nu och alla tre började krångla med Mail, Safari och Skivverktyget, precis dom grejer som (bland annat) uppdaterats med 10.3.3. Den senaste var min egna PB17 som är alldeles ny, i den har jag inte hunnit installera en massa skit än så jag tycker det är lite märkligt.
Hursomhelst så försökte jag göra en ny User men systeminställningarna hängde sej också, men efter en user-utloggning och inloggning igen (alltså ingen omstart) Då kunde jag göra en ny user. Det intressanta är att jag efter att ha gjort en ny user så började allting funka normalt i mitt gamla konto, jag behövde inte logga in på det nya kontot???? OS X är fantastiskt men ibland blir man lite konfunderad;-)

Nu har jag stött på den fjärde maskinen på tre dagar där Mail, Safari och skivverktyget pajar... Men nu vet jag vad jag skall göra, jag vet bara inte varför;-) Logga ut, logga in igen, lägg upp en ny användare, logga ut, logga in igen så funkar det igen... märkligt...

Hej här är ju inte klokt! Jag har haft min G5:a i 14 dagar nu, och har redan varit med om det här problemet inte mindre än två gånger.

Fortsätter det i den här takten, kommer den ar datorn vara den sämsta investeringen jag gjort. Tanken var ju att jag skulle kunna _öka_ produktiviteten, inte minska den genem tidsödande felsökning.

Är det någon av er som varit i kontakt med Apple om det här? Är de medvetna om problemet?

/Jens

• Oregistrerad
  • 2004-03-22 23:29

Det är något fel med Apples OS just nu. Ibland räcker om en omstart, ibland måste man rätta till rättigheter med hjälp av skivverktyg. I vissa fall måste man göra en ny user... Så här mycket strul har jag ALDRIG haft med en mac förr... Det verkar som det bara är apples egna program som krånglar. Jag tror apple har en lösning snart...

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 09:31

Är det någon som pratat med Apple support om detta? Själv har jag mitt 90 dagars löpt ut precis på den senast köpta maskinen.

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 11:01

Letat vidare lite utomlands och detta kanske kan vara en orsak till problemet.

Font issue

Detta förklarar ju också varför det fungerar för nyskapade användare. De får ju automatiskt en "fräch" font collection.

1
Bevaka tråden