Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera OS 9

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 16:00

Jag försökte installera OS 9 på morsans Quicksilver 933Mhz häromdagen.
Det vägrar bara. När jag försöker starta från 9 skivan så låser datorn sig i starten.
Har prövat flera olika skivor. Ingen funkar.
Någon som känner igen det och har en lösning.
Morsans Comhem har nämligen slutat att fungera och man har ju hört att det funkar att koppla upp sig i 9:an och sedan starta om i 10:an. Har redan testat allt annat man kan göra med modemet (fanns en del tips i en annan tråd).
Hur installerar jag 9:an.
Hjälp

Kanske på en annan maskin och kopiera över?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-17 21:24

Du kanske behöver 9.1 eller senare för att QS 933Mhz skall starta.
9.0 kan vara för gammal
Se även
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120068-S

Min filserver kör OS 9.1 nu, den behövde lite övertalning, den är en hederlig PowerMac8100.
Men vad jag skulle komma till är att det är skilnad på OS 9.1 och OS 9.2, det är samma system igentligen, men OS 9.1 är "omöjligt" att köra på låt säga min iMac globe.
9.1 är byggd för äldre maskiner och 9.2 för nyare, så testa på, på en Quicksilver så borde det vara 9.2 som gäller tycker jag. Men en anledning till "låsningen" kan ju vara att skivorna är skadade, även om det verkar otroligt.

När du lade in 10:an, formaterade du då om Hårddisken !?
Kryssade du då i/ur alteranativet att installera filer för OS 9.2 eller vad det nu står... !?
Jag gjorde den missen en gång, men jag bara tryckte i 10'e skivan gjorde en ominstallation och så nian ovanpå det. Men det är ju inte så kul att köra om man inte sparat undan allt man vill behålla först...

Har du testat att nolla (nollställa) PRAMet?

Starta om maskinen och håll ner Alt+äpple+P+R. Håll ner dessa tills du hört startljudet 2 gånger.

1
Bevaka tråden