- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Rätt irriterande att man måste köpe iLife för att få rätt version av iPhoto - det tycker jag var en underlig begränsning. Vad kan Apple ha för skäl (jag tänker i alla fall inte köpa iLife bara för detta) utöver möjligheten att några få köper iLife. Vore väl mycket bättre att fler utnyttjade tjänsten sannolikt både för apple och Kodak.
Rätt irriterande att man måste köpe iLife för att få rätt version av iPhoto - det tycker jag var en underlig begränsning. Vad kan Apple ha för skäl (jag tänker i alla fall inte köpa iLife bara för detta) utöver möjligheten att några få köper iLife. Vore väl mycket bättre att fler utnyttjade tjänsten sannolikt både för apple och Kodak.
Jo, det är väl lite uttjatat nu eftersom det diskuterats mycket redan, men jag håller med. Jag tror iLife skulle kunna sälja bra på endast iMovie, iDVD och framförallt GarageBand. Och så skulle iPhoto fortsätta att vara fritt, likt iTunes.
Det skulle vara kul om Apple öppnade upp för andra nätlabb (tänker främst på ProPrint som vi har här i Umeå) att integreras med iPhoto.
Tycker det är ett dumt argument, Programmet är gratis. Det följer med Mac OS X då man köper det.
Näe, det följer inte med Mac OS X när man köper det. Det följer med nya macar däremot. Men det är inte samma sak.
Om ni köpte en bil och sen kom ett helt ny mycket säkrare version bilsäten ut, tror ni att ni skulle få dom av biltillverkaren gratis?
Äh, det där är ju ett rätt befängt sätt att argumentera. En bättre liknelse är denna i så fall: Anta att man köpt en bil och så visar det sig att den bara går 20 km/h. Så kommer biltillverkaren ut med en ny mjukvara för bilen som gör att den kan gå i full hastighet, en uppdatering som du kan ladda ner själv och installera utan att det kostar tillverkaren någonting, tycker du inte då att dom borde bjuda på det?
Tänk också på att det inte finns någon möjlighet att bara köpa iPhoto, iLife är visserligen billigt, men man betalar ändå för iMovie, iDVD och GarageBand också.
Kom ihåg att iPhoto varit gratis tidigare så många användaren började använda det och fastnade för det. Precis som många använder iTunes idag. Tror du iTunes skulle vara lika populärt om varje uppgradering kostade pengar? Apple har ju snackat mycket om fotoutskriftsmöjligheterna och när det nu kommer till Europa över ett år senare än USA så visar det sig att man måste köpa en ny mac eller ett helt programpaket bara för att kunna utnyttja denna funktion.
Äh, det där är ju ett rätt befängt sätt att argumentera. En bättre liknelse är denna i så fall: Anta att man köpt en bil och så visar det sig att den bara går 20 km/h. Så kommer biltillverkaren ut med en ny mjukvara för bilen som gör att den kan gå i full hastighet, en uppdatering som du kan ladda ner själv och installera utan att det kostar tillverkaren någonting, tycker du inte då att dom borde bjuda på det?
Det är ju ofta så det fungerar. Bilmotorns effekt beror på vilken programvara som är installerad. Man kan byta och få ut en högre effekt, och det är dyrare.
Kan man även beställa en tryckt bok på det sättet som man kan i USA ?
Japp, det ska gå bra. MacFeber rapporterar ett en av deras besökare redan beställt ett sånt album.
Är det någon som fått detta att fungera?
Jag har provat med både ett befintligt Apple-ID och med att lägga upp ett nytt. I båda fallen misslyckas registreringen av mina personuppgifter. Postnumret godkänns inte Precis samma profil fungerar hur bra som helst på AppleStore.
Någon annan som märkt av detta?
Bosse
Jag har ett annat problem med iPhoto och bildbeställning!
Första gången jag klickade beställ gick det bra, men efter det stannar den alltid på "Ansluter".
JAg har funnit att problemet sitter i nyckelringshanteraren. Om jag tar bort programlösenordet som hör till iPhoto och Oneclick så fungerar det igen men jag måste åter igen fylla i ID och lösenord.
Är det nån som vet vad detta beror på och har förslag på åtgärd.
Varför betala för att uppdatera iPhoto när man kan beställa bilder enkelt via Expert digicenter ?
http://www.expert.se/
Jag har ett annat problem med iPhoto och bildbeställning!
Första gången jag klickade beställ gick det bra, men efter det stannar den alltid på "Ansluter".
JAg har funnit att problemet sitter i nyckelringshanteraren. Om jag tar bort programlösenordet som hör till iPhoto och Oneclick så fungerar det igen men jag måste åter igen fylla i ID och lösenord.
Är det nån som vet vad detta beror på och har förslag på åtgärd.
Även jag har samma problem, kan det vara att jag kör Jaguar ??
/Magnus
Bah... Ärligt talat, ska det vara så svårt att inse att Apple behöver tjäna pengar för att överleva (läs detta ord en gång till)? Det är på grund av att Microsoft är mästare på att sälja (mest skit visserligen) som de dominerar. Gå och köp iLife i ny version, vänner! GarageBand ingår och nya iPhoto är väsentligt snabbare.
Bah... Ärligt talat, ska det vara så svårt att inse att Apple behöver tjäna pengar för att överleva (läs detta ord en gång till)? Det är på grund av att Microsoft är mästare på att sälja (mest skit visserligen) som de dominerar. Gå och köp iLife i ny version, vänner! GarageBand ingår och nya iPhoto är väsentligt snabbare.
jag köpte iLife för ca ett år sedan, nu är ju frågan skall jag köpa det en gång till eller vänta 2 år så det inte dyker upp något nytt "måste ha" -program
Ursäkta men att Apple behöver tjäna pengar är väl knappast problemet. Vad som i detta fall är ett problem är på vilket sätt de väljer att försöka göra det. Jag antar nämligen at Apple tjänar pengar både på att sälja iLife och på beställningar via iPhoto/Kodak. Frågan blir ju då helt enkelt vilket som är den mest framgångsrika strategin - att satsa på att många fler köper iLife för att få denna funktionalitet eller att satsa på att många utnyttjar densamma. Jag tror inte att särskilt många köper iLife för detta då det finns ett antal tjänster tillgängliga för att få sina digitala foton i pappersformat (TV4, Aftonbladet etc) och att utnyttjandet av Kodaks tjänster därför kommer att bli lågt.
http://www.fotolabo.net
http://www.colormailer.com
http://www.proprint.se
tre internettjänster som tillsammans ger mig det jag behöver. någon av dem har oftast ett erbjudande som heter duga. fotolabo hade för ett tag sedan 10x15 bilder för 0.95 - det är billigt.
proprint är en favorit, man kan välja matt papper, vit kant runt bilderna etc. colormailer kan blåsa upp stora bilder. jag har framkallat min underbara krabb-bild (http://www.sugplopp.com/krabba.jpg) i 50x70 och det blev kanon (det räcker uppenbarligen ganska långt med 3 mpixel...).
ok, de där böckerna kan ju vara roliga...
Någon som beställt och fått en bok?
Måste erkänna att det är fotoböckerna som är det intressantaste med iPhoto utskrift servicen...
Jag beställde "en bok" idag, utlovad leverans ca 4 dagar! Ganska dyrt kanske, men jag vet ju inte riktigt vad jag får, mina 29 sidor kostade 923 kronor inkl. allt.
Det verkar inte vara möjligt att spara "en bok" iPhoto, tyvärr.
Hur många bilder blev det på dessa 29 sidor, kan ju vara allt från 1 och upp till 6. Jag har bortåt 225 bilder från sommarens seglats som jag hade tänkt göra bok av (genomgående 4 bilder på vaje uppslag dvs. 1+3) men känner att detta är i en annan division än vad jag har råd att spela... suck. Tänkte gett bort den i present men begriper att detta blir ouppnåligt. Är det per sida man betalar eller är det per bild ???