Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tangetbord?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-19 22:54

Hej!
jag hade tänkt å köpe en powerbook ALU fast den e inte med svensk tangetbord....
har kollat på flera hemsidor å det verkar inte vara så svårt å byta om man ska göra det`.. e det nån som har erfarenhet av det? jag pysslar rätt så mkt med PC burkar å byter HDD å andra småsaker själv... så det borde väl inte vara nån problem lr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-20 01:03

svårast är nog att hitta det. annars är det inga problem. bör inte vara iaf vara iaf...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-20 13:37

jag har ju ringt till å frågat om man kan köpa en såndär svensk tangetbord till powerbookarna å det gick ... runt 900-1000 kr gick det på.... fick tag på manualen oxå hur man skulle byta den.... hmmm..... var lite krångligare än jag trodde... för på 12" behöver man inte skruva isär hela datorn men på 15" så måste man skruva isär datorn för att få bort tangetbordet :eek: ser faktisk mkt krångligare hehe

Vadå - jag lyfte ur tangentbordet på en TiBook 400 15" igår och det var bara att lyfta tangentbordet och ploppa ur kontakten uppe till höger - tog max 5 sekunder. Testa att ringa en svensk återförsäljare - dom får säkert köpa in lösa tangentbord. Min 12" ser betydligt krångligare ut att göra samma sak - förmodar att du blandade ihop modellvarianterna.

Håller helt med Olle, det är lättare att byta på TI 15" än på AL 12".
Vet ej vad som händer med garantin iom detta är ej modul som konsumenten själv skall byta.

Trevlig helg,

Senior

Ursprungligen av [email protected]:

Vadå - jag lyfte ur tangentbordet på en TiBook 400 15" igår och det var bara att
lyfta tangentbordet och ploppa ur kontakten uppe till höger - tog max 5 sekunder. Testa att ringa en svensk återförsäljare - dom får säkert köpa in lösa tangentbord. Min 12" ser betydligt krångligare ut att göra samma sak - förmodar att du blandade ihop modellvarianterna.

Ursprungligen av mac:

Hej!
jag hade tänkt å köpe en powerbook ALU fast den e inte med svensk tangetbord....
har kollat på flera hemsidor å det verkar inte vara så svårt å byta om man ska göra det`.. e det nån som har erfarenhet av det? jag pysslar rätt så mkt med PC burkar å byter HDD å andra småsaker själv... så det borde väl inte vara nån problem lr?

Ursprungligen av [email protected]:

Vadå - jag lyfte ur tangentbordet på en TiBook 400 15" igår och det var bara att lyfta tangentbordet och ploppa ur kontakten uppe till höger - tog max 5 sekunder. Testa att ringa en svensk återförsäljare - dom får säkert köpa in lösa tangentbord. Min 12" ser betydligt krångligare ut att göra samma sak - förmodar att du blandade ihop modellvarianterna.

Ursprungligen av DuddeSr:

Håller helt med Olle, det är lättare att byta på TI 15" än på AL 12".
Vet ej vad som händer med garantin iom detta är ej modul som konsumenten själv skall byta.

Trevlig helg,

Senior

Det spelar väl ingen roll om det är lätt som en plätt på en Ti-book när det är en Alu-book han funderar på, vilket framgår med önskvärd tydlighet av inlägget.

Jag skulle inte göra bytet själv. Det finns en dold latch inanför sloten till optiska driven och den är inte jätteenkel att lossa.

OK... trodde att Ti 15 hade samma lösning som ALU 15, sorry my misstake Varför skriva "med all önskvärd tydlighet" när man istället i lugn och ro hade kunnat påtalat sammanblandningen - ett lägre tonläge hade varit trevligt, det är alltid trevligare att man lär varandra än att man bankar varandra i huvudet.

Har flyttat fortsättningen på denna diskussion till PM där den hör hemma och uppmanar Dig att hålla Dig där Du också om Du har åsikter om var jag placerar min skosula.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-21 13:03

oki sorry lite miss när jag skrev bara 15" ..... men ja som det stod... jag menade 15" alu....

Njae, informationen fanns ju där - att det var en Alu.

Jag vidhåller att jag inte skulle ge mig på detta själv;
På PowerBook 15' Alu (jag tar den modellen som exempel) finns det
Ett batteri som ska bort
Ett minne (om båda platserna används) som ska bort
18 st Ph 0
2 st Hex 2
1 dold latch
ska lossas innan Du kan dela den och komma åt att lossa tangentbordet från insidan.

Om Du kan hitta ett svenskt tangetbord för 1000:-, en tekniker som vill kan byta det för 500:- och en har inköpskälla utanför EU, så måste Du ner under 19351:- (mot dagens notering på Sv Applestore), inklusive frakt för att det löna sig. Tullen har ju inte längre sprit som förstaintresse och har all tid i världen att leta paket på Arlanda att klämma tull och moms för. Om Du ska ta in den som handbagage däremot, så vill det till att Du i alla fall skulle gjort resan, annars kommer det sannolikt att bli en förlustaffär lika förbenat.

Senast redigerat 2004-03-21 13:34
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-21 14:52

jo jag hade tänkt det... I HK så kostar det 21000 kr för 15" ALU 1,25Ghz....
tänkte om man nu byter tangetbordet nån som kan byta, får jag väl lägga ut +/- 1500kr... å det spara jag ju ändå en hel del...

Jag uppfattar det som att Du ska resa själv till Hong Kong (=HK?) och sedan ta in den som handbagage. I så fall får Du se till att den ser använd ut när Du kommer till Sverige. Nu till avdelningen "Hå och hej med farbror Frej"

1 Låna en svensk plupp till nätadaptern och ta med Dig. Köp en stickkontaktsadapter för Hong Kong och ta med dig.

2 Riv av skyddsplasten runt nätadaptern och sätt dit den svenska pluppen och den generella adaptern.

3 Posta alla manualer samt pluppen och sladden till nätadaptern hem till Dig innan Du reser från Hong Kong.

4 Smeta ner datorn med marmeladiga fingrar vid den sista hotellfrukosten före hemresan. Inte för mycket bara, för då ser det inte troligt ut. Bara lite "bråttom att slå ihop den vid sista frukosten". Marmeladspår går bort med fuktig trasa.

På det viset kommer Du till den svenska gränsen med en dator full av fingeravtryck, med en svensk stickkontakt till nätadaptern och en extra adapter för att kunna köra datorn i Hpng Kong. Du har dessutom inga manualer med, men väl den systemDVD som följde med datorn.

Av denna information kan Tullen bara dra slutsatsen att Du köpt datorn i Sverige och haft den med Dig ut vid resan till Hong Kong = tull- och momsfri återinförsel som handbagage. Om Tullen är uppmärksam och ser att det inte är ett svenska tangentbord i datorn så hänvisa bara till studier i utlandet nångång tillbaks i tiden och att Du då lärt Dig att anväda amerikanskt tangentbord (fingersättning) och amerikanskt språk i systemet och har jättesvårt att byta nu. De letar efter det som avviker från det normala. Kan Du trovärdigt förklara avvikelsen, så accepteras den utan vidare tjafs.

Väl hemma återstår bara det "enkla" bytet av tangetbord. Fram tills dess får Du väl leva med klisterlappar på tangenterna.

Edit: Stavflel

Ursprungligen av leonardo:

Jag uppfattar det som att Du ska resa själv till Hong Kong (=HK?) och sedan ta in den som handbagage. I så fall får Du se till att den ser använd ut när Du kommer till Sverige. Nu till avdelningen "Hå och hej med farbror Frej"

1 Låna en svensk plupp till nätadaptern och ta med Dig. Köp en stickkontaktsadapter för Hong Kong och ta med dig.

2 Riv av skyddsplasten runt nätadaptern och sätt dit den svenska pluppen och den generella adaptern.

3 Posta alla manualer samt pluppen och sladden till nätadaptern hem till Dig innan Du reser från Hong Kong.

4 Smeta ner datorn med marmeladiga fingrar vid den sista hotellfrukosten före hemresan. Inte för mycket bara, för då ser det inte troligt ut. Bara lite "bråttom att slå ihop den vid sista frukosten". Marmeladspår går bort med fuktig trasa.

På det viset kommer Du till den svenska gränsen med en dator full av fingeravtryck, med en svensk stickkontakt till nätadaptern och en extra adapter för att kunna köra datorn i Hpng Kong. Du har dessutom inga manualer med, men väl den systemDVD som följde med datorn.

Av denna information kan Tullen bara dra slutsatsen att Du köpt datorn i Sverige och haft den med Dig ut vid resan till Hong Kong = tull- och momsfri återinförsel som handbagage. Om Tullen är uppmärksam och ser att det inte är ett svenska tangentbord i datorn så hänvisa bara till studier i utlandet nångång tillbaks i tiden och att Du då lärt Dig att anväda amerikanskt tangentbord (fingersättning) och amerikanskt språk i systemet och har jättesvårt att byta nu. De letar efter det som avviker från det normala. Kan Du trovärdigt förklara avvikelsen, så accepteras den utan vidare tjafs.

Väl hemma återstår bara det "enkla" bytet av tangetbord. Fram tills dess får Du väl leva med klisterlappar på tangenterna.

Edit: Stavflel

Stor chans att de kollar om datorn är svensk eller inte om han har den i en väska? Han skulle ju faktiskt kunna jobba i Hong Kong och måste således ha de andra tecknen som finns på tangentbordet. Så som jag förstått det räcker det om du lämnar kartongen nåognstans, lägger ner datorn i väskan och knallar in i sverige med den. Varför göra en massa onödigt jobb? Martin har väl gjort så här med endel PB från USA eller? Han skickade väl kartongen till sverige sen bara om man nu prompt vill ha den också.

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Stor chans att de kollar om datorn är svensk eller inte om han har den i en väska? Han skulle ju faktiskt kunna jobba i Hong Kong och måste således ha de andra tecknen som finns på tangentbordet. Så som jag förstått det räcker det om du lämnar kartongen nåognstans, lägger ner datorn i väskan och knallar in i sverige med den. Varför göra en massa onödigt jobb? Martin har väl gjort så här med endel PB från USA eller? Han skickade väl kartongen till sverige sen bara om man nu prompt vill ha den också.

Varför kollar tullen resenärer extra noga om de kommer från Holland? Eller Afrika? Eller Japan? Eller Cayman Island? Eller Hong Kong?

Svaret är gemensamt; De vet att det är stor chans att få napp på illegalt infört gods. I min släkt finns det två yrken som är överrepresenterade; Tull-/kustbevakningstjänstemän och beteendevetare. Det har genom åren förts många diskussioner vid middagsborden om hur man utan att riskera något tar in det som man egentligen inte ska få ta in utan att erlägga tull och moms enligt gällande lagstiftning. Det jag delgav mac var en strategi för att öka sannolikheten att få in datorn utan att Tullen belägger den med tull och moms. Skulle de inte se den är det naturligtvis ännu mer riskfritt. Men kan någon garantera att Tullen sover just inresedagen?

Vill någon ta på sig att ge andra råd avsedda att minska denna sannolikhet är det upp till denne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-22 08:50

Annars tar du en sprit penna och målar dit åäö

Ursprungligen av Max Wik:

Annars tar du en sprit penna och målar dit åäö

Lite mer målande än tre tangenter bliré - å inte bliré snyggt heller.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-22 13:35

japp jag ska till Hong Kong, hehe....
tack för tipsen! det ska nog gå bra

@Mac

vart hitade du tangetbordet??

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-22 21:19

har ringt till olika service ställe.... tror att jag har ringt till lan master i sthlm oxå... det va länge sen jag ringde å frågade men dom ska kunna beställa hem tangetbord....

e det nån som vet mer om det e nåt mer som inte e samma som sv tangetbord, åäö? e det mer som e olik sv?

Ursprungligen av mac:

har ringt till olika service ställe.... tror att jag har ringt till lan master i sthlm oxå... det va länge sen jag ringde å frågade men dom ska kunna beställa hem tangetbord....

e det nån som vet mer om det e nåt mer som inte e samma som sv tangetbord, åäö? e det mer som e olik sv?

Det är bara att kolla...
Stör mig inte så mkt på tangentbordet som jag trodde att jag skulle göra...
En hel del tangenter till stämmer inte, som du ser på bilden.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-23 12:54
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det är bara att kolla...
Stör mig inte så mkt på tangentbordet som jag trodde att jag skulle göra...
En hel del tangenter till stämmer inte, som du ser på bilden.

hehe jo jag kollade på bilden å det va lite tangeter som satt lite olik sv..... men jag tänkte om jag har sv osx på datorn... sitter det då kvar sv tanget på samma ställe bara det inte syns? lr ligger det helt åt annat stället?

Om Du väljer svensk tangentbordslayout så placeras tangenter enligt nuvarande svenska standard, men det syns inte på tangentbordet. Behärskar Du fingersättningen, så spelar det kanske ingen större roll. Det är värre för oss stackare som envist håller kvar vid 2 + 3 fingrar och måste titta på tangetbordet.

  • Medlem
  • 2004-03-22 23:35

Varför inte köpa datorn redan första dagen och sedan skriva ett litet resereportage om Hong Kong och sukta oss andra? Då har du ju jobbat med den och kan säga att du använder den när du reser. Inget slår trovärdigheten än att vara ärlig...

Dessutom kan du sätta fast lite postisar på tangentbordet (hu!) med noteringar och köpa en trevlig tp-kabel att ha med i väskan. Inte alla hotell som har trådlöst än.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-03-25 13:02

oki... men då e det ingen problem trodde att de skulle flytta på sig så man kunde inte hitta dem hehe

1
Bevaka tråden