Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta frekvens på bildskärm

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev glad idag när jag fick hem min adapter , mini-VGA-> extern VGA-skärm. Pluggade in den i min eMac och i andra änden en 19" TFT-skärm. Vad händer ? Jo ingenting, bara ett meddelande på skärmen att den inte stöder denna upplösning. Provade med alla valbara upplösningar (minsta var 640x480) utan att få någon bild på den externa. Vad jag förstår så är det uppdateringsfrekvensen som är för hög. Kollade i windows med samma skärm, där är 75 Mhz max vad man kan välja. I OS X 10.3 så är frekvensen fast kopplad till upplösningen. Dom andra valen finns där , men är grå och går inte att välja.Finns det ngot knep för att "låsa upp " dom ?

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 23:44

1280x960 på en emac är på 72 Hz,, det borde gå på din 19"TFT som har maxupplösningen 1280x1024@75Hz...
Sen får du ladda ner Lilla haxet som fixar till att du kan ha olika upplösningar på skärmen osv...

Finns många vad jag har förstått, Screen Spanning Doctor var nog bara fölr att strecha ut bilden.. ..aja du får invänta svar från någon annan mer insatt

Ursprungligen av Per Selander:

Blev glad idag när jag fick hem min adapter , mini-VGA-> extern VGA-skärm. Pluggade in den i min eMac och i andra änden en 19" TFT-skärm. Vad händer ? Jo ingenting, bara ett meddelande på skärmen att den inte stöder denna upplösning. Provade med alla valbara upplösningar (minsta var 640x480) utan att få någon bild på den externa. Vad jag förstår så är det uppdateringsfrekvensen som är för hög. Kollade i windows med samma skärm, där är 75 Mhz max vad man kan välja. I OS X 10.3 så är frekvensen fast kopplad till upplösningen. Dom andra valen finns där , men är grå och går inte att välja.Finns det ngot knep för att "låsa upp " dom ?

Ingen kunnig på detta område tydligen , synd, då har jag köpt adaptern i onödan

Det går väl att få fram fler upplösningar genom att klicka ur "visa bildskärmens rekommenderade lägen"

Ursprungligen av jazzper:

Det går väl att få fram fler upplösningar genom att klicka ur "visa bildskärmens rekommenderade lägen"

Ja , det vore underbart om det fanns en sådan knapp att klicka ur.

Ja , det vore underbart om det fanns en sådan knapp att klicka ur.

I OSX 10.28 som jag sitter med nu så finns det just en sådan knapp vore konstigt om dom helt har tagit bort den i 10.3

The Video mirroring feature is 'plug and play'. Simply connect the Apple VGA Display Adapter to the mini-VGA port located on the back of the computer. Then connect your external VGA monitor to the Apple VGA Display Adapter, and turn it on. When connecting the Apple VGA Display Adapter to the computer, the screen may refresh for an instant as the computer reconfigures for video output.

You can use any VGA monitor that is compatible with these resolutions and frequencies:

Resolution (in pixels)
Vertical Scan Frequency

640 by 480
138 Hz

800 by 600
112 Hz

1024 by 768
89 Hz

1152 by 864
80 Hz

1280 by 960
72 Hz

You can switch resolutions and frequencies in the Displays pane of System Preferences (Mac OS X), or in the Monitors control panel (Mac OS 9).

For connecting displays that use another type of connector other than VGA, or require a resolution and frequency that is not compatible with the eMac, you can use a third-party scan converter in conjunction with the Apple VGA Display Adapter. To learn which scan converters are available for Macintosh systems, see the Macintosh Products Guide (http://guide.apple.com) for the latest devices.

DVD Player for Mac OS X and Mac OS 9 can play a DVD-Video disc on a display using external video mirroring. The DVD will automatically play on the external VGA display connected to the Apple VGA Display Adapter.

Important: The Apple VGA Display Adapter (M8639G/A) should not be confused with the Apple Video Adapter (M8734G/A). The Apple Video Adapter (M8734G/A) is not compatible with the eMac computer's mini-VGA monitor port.

Jag köpte mig en iBook G4 och Screen Spanning Doctor är inget annat än ett script som låser upp bildskärmskortet så att alla tekniskt möjliga inställningar blir tillgängliga.
På iBook, iMac och eMac är korten låsta så att de inte blir "för bra".
(Apple vill ju att man ska köpa en PowerMac eller PowerBook istället.....)

Scriptet finns tillsammans med en kompabilitetslista och ett forum här:
rutemoeller.com

och här:
Forum

Det som händer är att det kommer upp ett meddelande "Your computer does not qualify for this patch"
Någon som vill köpa en billig adapter ??

Ursprungligen av Svante S:

Jag köpte mig en iBook G4 och Screen Spanning Doctor är inget annat än ett script som låser upp bildskärmskortet så att alla tekniskt möjliga inställningar blir tillgängliga.
På iBook, iMac och eMac är korten låsta så att de inte blir "för bra".
(Apple vill ju att man ska köpa en PowerMac eller PowerBook istället.....)

Scriptet finns tillsammans med en kompabilitetslista och ett forum här:
rutemoeller.com

och här:
Forum

Du har en eMac 700?

Urklipp från kompabilitetslistan var då i så fall tråkig info för dig. Synd!
(Du körde alltså scriptet och fick ett felmeddelande? Bra att scriptet säge ifrån i så fall. Alternativet kunde varit betydligt värre.)

eMac

These machines can use the patch:

17" CRT 800 Mhz CD Radeon 7500 32 MB May 03 - now
17" CRT 1 Ghz Combo Radeon 7500 32 MB May 03 - now
17" CRT 1 Ghz Superdrive Radeon 7500 32 MB May 03 - now

These machines can NOT use the patch:

17" CRT 700 Mhz CD GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 700 Mhz CDRW GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 700 Mhz Combo GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 800 Mhz Combo GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 800 Mhz Superdrive GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03

Stämmer precis, kunde aldrig tänka mig när jag köpte adaptern att den inte skulle fungera med vilken skärm som helst. Köpte den på Apple store, kan kanske skicka tillbaka den.Originalskärmen är ju bra, men det vore kul att använda 19" TFT till annat än pc:n

Ursprungligen av Svante S:

Du har en eMac 700?

Urklipp från kompabilitetslistan var då i så fall tråkig info för dig. Synd!
(Du körde alltså scriptet och fick ett felmeddelande? Bra att scriptet säge ifrån i så fall. Alternativet kunde varit betydligt värre.)

eMac

These machines can use the patch:

17" CRT 800 Mhz CD Radeon 7500 32 MB May 03 - now
17" CRT 1 Ghz Combo Radeon 7500 32 MB May 03 - now
17" CRT 1 Ghz Superdrive Radeon 7500 32 MB May 03 - now

These machines can NOT use the patch:

17" CRT 700 Mhz CD GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 700 Mhz CDRW GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 700 Mhz Combo GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 800 Mhz Combo GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03
17" CRT 800 Mhz Superdrive GeForce2MX 32 MB April 02 - May 03

Kolla vad Svante skriver, På iMac eMac m.fl så är bildskärmskorten låsta.....

I OSX 10.28 som jag sitter med nu så finns det just en sådan knapp vore konstigt om dom helt har tagit bort den i 10.3

The Video mirroring feature is 'plug and play'. Simply connect the Apple VGA Display Adapter to the mini-VGA port located on the back of the computer. Then connect your external VGA monitor to the Apple VGA Display Adapter, and turn it on. When connecting the Apple VGA Display Adapter to the computer, the screen may refresh for an instant as the computer reconfigures for video output.

You can use any VGA monitor that is compatible with these resolutions and frequencies:

Resolution (in pixels)
Vertical Scan Frequency

640 by 480
138 Hz

800 by 600
112 Hz

1024 by 768
89 Hz

1152 by 864
80 Hz

1280 by 960
72 Hz

You can switch resolutions and frequencies in the Displays pane of System Preferences (Mac OS X), or in the Monitors control panel (Mac OS 9).

For connecting displays that use another type of connector other than VGA, or require a resolution and frequency that is not compatible with the eMac, you can use a third-party scan converter in conjunction with the Apple VGA Display Adapter. To learn which scan converters are available for Macintosh systems, see the Macintosh Products Guide (http://guide.apple.com) for the latest devices.

DVD Player for Mac OS X and Mac OS 9 can play a DVD-Video disc on a display using external video mirroring. The DVD will automatically play on the external VGA display connected to the Apple VGA Display Adapter.

Important: The Apple VGA Display Adapter (M8639G/A) should not be confused with the Apple Video Adapter (M8734G/A). The Apple Video Adapter (M8734G/A) is not compatible with the eMac computer's mini-VGA monitor port.

Kolla vad Svante skriver, På iMac eMac m.fl så är bildskärmskorten låsta.....

Svante menade nog att bildskärmskorten i en eMac inte kan visa annat på en extern skärm än det som visas på eMacens skärm utan att "låsas upp"

SwitchRes X borde hjälpa dig att få din skärm att funka till eMacen.

http://www.madrau.com/

Svante menade nog att bildskärmskorten i en eMac inte kan visa annat på en extern skärm än det som visas på eMacens skärm utan att "låsas upp"

SwichRes kan inte skada att testa.

.....Man jag undrar om jag kan köra SwitchRes på min hackade iBook....

Switchres funkade efter lite pillande med inställningarna.

ska kolla vad det kostar...

Switchres funkade efter lite pillande med inställningarna.

ska kolla vad det kostar...

Kostar 15 USD + moms

1
Bevaka tråden