Nyckelringen kan knäckas lättare menar ni? Eller vart ligger säkerhetsrisken? Web Confidential kostar däremot en slant. Integreringen med nyckelringen i Max OS är ju otroligt smidig, kan detta vara en anledning att använda denna?
WebConfidential stöder nycklar på upp till 448 bitar, och det lär inte finnas något lyckat försök att knäcka den krypteringen, så jag skulle tro att det är säkrare än nyckelringen som jag har för mig använder 128 bitar. Den delen är dock mindre viktig ur säkerhetsaspekt som jag ser det. Den största risken är inte att någon "brute-force"-hackar krypterade filer utan att någon kommer åt din dator, och om man ställt in nyckelringen på att öppnas automatiskt när man loggar in kan någon obehörig använda dina sparade lösenord.
En annan aspekt är att så länge nyckelringen är upplåst kan andra applikationer teoretiskt komma åt alla data som nyckelringen kan komma åt. http://risley.net/keychain/
WebConfidential använder jag så att jag låser upp den när jag behöver den och stänger den direkt efteråt. Inte alls lika smidigt men mycket säkrare. den krypterade filen är också enkel att kopiera mellan olika datorer. Men jag gillar enkelheten med nyckelringen, därför använder jag den för minder viktiga kontouppgifter, sådana som inte involverar pengar som onlinebutiker, banker etc.