Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul: Mail & Adressbok kraschar i 10.3.3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 14:25

Efter att ha uppdaterat från 10.3.2 till 10.3.3 så hänger sig Mail och Address Book direkt vid start. Har kört Cocktail-piloten och några andra av slänga plist/reparera permissions-knepen men ingenting hjälper. Loggarna skvallrar om att det är nåt med adressboken, vilket jag bekräftat genom att lyfta ut filen AddressBook.data från Home/Library/App Support/AddressBook och startat bägge program utan problem.

En tråd på Apple Discussions indikerar på problem med namn på grupper i adressboken. Vilket kan vara en orsak. Mitt problem är dock att scriptet som löser problemet i tråden kräver att Address Book startar...

Jag kan alltså starta bägge program med en tom adressbok. Vilket vore OK om jag på något sätt kunde importera adresserna från den gamla AddressBook.data-filen. Kan man göra detta?

Någon som har samma erfarenhet eller (ännu bättre) en lösning?

• Medlem
  • 2004-03-22 15:18

prova kanske med Address book exporter
http://www.gwenhiver.net/applications/addressbookexporter/index.php

och exportera ut addressboken som tab formatterad text

funkar inte detta så ser det nog ganska mörkt ut...

Micke

• Oregistrerad
  • 2004-03-22 15:26
Ursprungligen av ML:

prova kanske med Address book exporter...

Har redan gjort det, men det faller på samma sak som alla script som försöker mecka med adressboken: AddressBook.app måste kunna starta. Men tack för tipset ändå!

Jag har också provat att lyfta in AdressBook.data till en ny användare, med samma resultat: Både Mail och Address Book bombar vid start. Iofs på samma dator, ska försöka hitta någon med 10.3.2 där jag kan prova. Men är det verkligen bara just det programmet som kan läsa den filen?

Funderar på vad som kan gått snett. Antingen borde jag ha reparerat permissions innan 10.3.3-uppdateringen eller så kanske det är synkning med en Siemens S55 som flunkar.

• Medlem
  • 2004-03-23 13:34

När jag kör Address Book Exporter så behöver INTE min adressbok att startas!

Du kanske ska prova igen eller..

Micke

• Oregistrerad
  • 2004-03-23 13:58
Ursprungligen av ML:

När jag kör Address Book Exporter så behöver INTE min adressbok att startas!

Kanske inte startas som vanligt, men jag får ett felmeddelande som lyder "App not responding" eller liknande, följt av "Address Book har oväntat bombat" (eller hur det nu står) när jag försöker köra Exporter. Så på något sätt så startas ju Adressboken ändå...

1
Bevaka tråden