Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten - iBook ?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-29 20:24

Men det man kan vänta sig är alltså någon mindre speedbump..
Vad kan tippas utseendemässigt? Kan den ens se bättre ut tro..

Ursprungligen av vortex:

Tänk iPod mini utseende lite snabbare processor lite tunnare och en bättre klickknapp så blir nog dom flesta nöjda.

Ursprungligen av vortex:

Tror att man inte kan vänta sig så mycket mer än bara ett processorbyte. Med lite tur blir det kanske en mindre arkaisk G4-modell än den strömslukande gamla härk som sitter i de nuvarande modellerna. Skulle de få samma modell som Powerbook-linjen nu använder så skulle det kunna göra en hel del för batteridrifttiden...

Ursprungligen av Samuel K:

Tror att man inte kan vänta sig så mycket mer än bara ett processorbyte. Med lite tur blir det kanske en mindre arkaisk G4-modell än den strömslukande gamla härk som sitter i de nuvarande modellerna. Skulle de få samma modell som Powerbook-linjen nu använder så skulle det kunna göra en hel del för batteridrifttiden...

Men iBooks har väl redan strömsnålare processorer och längre batteritid än PowerBooks.

Ursprungligen av jazzper:

Men iBooks har väl redan strömsnålare processorer och längre batteritid än PowerBooks.

Bättre batteritid, men inte strömsnålare processorer. iBook-linjen kör med PPC 7455, som är en obetydligt uppsminkad version av en design från tidigt 2001. Energiförbrukningen för PPC 7457 (som sitter i PB) är betydligt lägre, närmare hälften jämfört med PPC 7455 i samma klockfrekvens, och den har dessutom dubbelt så stor L2-cache.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-03-01 10:10

Nåt verkar ju vara på gång. Beräknad leverans hos inWarehouse nu är början av april. För SÅ svårt borde inte vara att få in dem i lager annars va?

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-01 10:11

Mina personliga tankar:
Grundstommen för iBooken är tillräckligt bra för att hänga med ett tag till.
Jag tror/hoppas på följande saker:

• Högre upplösning på 14" (1152x864). Visst säljer 14" relativt dåligt jämfört med 12"? Tror att det kan ändras om 14" får högre upplösning.

• Aningens aningen snabbare klockfrekvenser, bara för att det skall se annorlunda ut på papperet.

• DVI-kontakt (eller mini-DVI eller vad det nu heter på Applespeak) (kanske önsketänkande)

Ursprungligen av Loranga:

Mina personliga tankar:
Grundstommen för iBooken är tillräckligt bra för att hänga med ett tag till.
Jag tror/hoppas på följande saker:

• Högre upplösning på 14" (1152x864). Visst säljer 14" relativt dåligt jämfört med 12"? Tror att det kan ändras om 14" får högre upplösning.

• Aningens aningen snabbare klockfrekvenser, bara för att det skall se annorlunda ut på papperet.

• DVI-kontakt (eller mini-DVI eller vad det nu heter på Applespeak) (kanske önsketänkande)

Skulle ju vara rätt trevliga ändringar faktiskt! Skicka det där till Apple också nu bara

Tycker att det egentligen är ganska konstigt att inte konsumentmaskinerna kan få DVI ut också. Egentligen skulle det ju inte vara just någon merkostnad alls, en analog utgång borde ju rimligtvis vara dyrare att tillverka. Känns mer som en begränsning som finns där bara för begränsandets skull liksom...

...och plocka bort den fåniga skärmdubbleringsspärren som folk ändå hackar framgångsrikt.

Ursprungligen av Adrian B:

...och plocka bort den fåniga skärmdubbleringsspärren som folk ändå hackar framgångsrikt.

Vilket då antagligen leder till minskad fösäljning av powerbookarna = högre pris på ibookarna.
Någon som tror nåt annat som kan argumentera emot mig?

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

Vilket då antagligen leder till minskad fösäljning av powerbookarna = högre pris på ibookarna.
Någon som tror nåt annat som kan argumentera emot mig?

Njae, eftersom alla som vill ha det ändå hackar sin iBook så faller det argumentet. Jag skulle säga att valet att stoppa in G4 istället för G3 i iBook spelar betydligt större roll i detta sammanhang och det har ändå Apple valt att göra.

PowerBook köper man för större skärm, DVI-anslutning, bakgrundsbelyst tangentbord, bluetooth, snabbare disk, mer internminne, FW800 mm mm.

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-08 23:14

Kanske dum fråga, men kommer de nya iBook 12", när de kommer.. att kosta desamma som föregående(nuvarande) gör/har gjort.
Vet inte hur det har varit tidigare uppdateringar..

Ursprungligen av vortex:

Kanske dum fråga, men kommer de nya iBook 12", när de kommer.. att kosta desamma som föregående(nuvarande) gör/har gjort.
Vet inte hur det har varit tidigare uppdateringar..

Priserna brukar ligga kvar på ungefär samma nivå.

Nu ska jag för första gången ge mig in i ryktesspridarvärlden.

På väg ut från gymmet såg jag en reklamposter från Apple där man erbjöd studenter ett extra förmånligt pris på iBooks fram till 9:e April. Det tycker jag antyder att Apple vill tömma sina lager därför att en uppgradering är på väg.

Bevaka tråden