Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matematik program till Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läser just nu en analykurs Universitetet som tillämpar enklare datoranalyser. PC-burkarna använder "Derive" men det finns bara för PC misstänker jag.

http://education.ti.com/us/product/software/derive/features/features.html

Finns det nå´t likvärdigtprogram till Mac? Dey är mycket grafritande, funktionsberäkningar, deriveringar, intergralet etc.som jag kommer att analysera.

Har hört talas om Mathematica men vet inget om det. Fungerar det?Är det relativt lättlärt?

Alla förslag välkomnas- allt från share/freewares till dyrare lösningar för att skapa perspektiv.

Johannes - som inte vill installera VPC+Win2000/XP för att köra Derive

  • Medlem
  • 2004-03-23 14:12

Enligt mitt tycke ska det vara Matlab eller Mathematica.
Matlab är ganska dyrt om man vill skaffa den skarpa versionen (runt 50.000 SEK), med alla toolboxar kan den gå på en halv mille utan problem. (Med eller utan moms? vet jag inte, skit samma priserna är redan hutlösa)
Däremot finns det en studentversion men den måste köras från CD:n. Alltså, även efter installationen måste Matlab startas med CD:n. Den versionen kostar runt 400-500 kr på Cremona, Chalmers bokhandel.
Mathematica är lite annorlunda men helt ok. Den kan beräkna algebraiska ekvationer helt symboliskt, i Matlab däremot behövs det speciell toolbox för detta.
Mathematica kan fås för en femtiolapp på Cremona.

Sök även efter "Matlab" och/eller "matemati*" på 99Mac, du kommer säkert att hitta mer intressant info.

/Lyckost som sitter med Matlab 6.5 och de flesta toolboxar. $$

Tack mannen!

Vilket av valen bedömmer du ha lägst inlärningströskel. Vi snackar ganska basic-stuff just nu - det viktigaste är att jag kommer igång och inte drunklnar i alla menyer fulla av oändliga möjligheter.

Mathematica tycker jag är enklare att börja med, bara att skriva in formlerna som de ser ut, ung. som Equation Editor i Word, om du använt det.
I Matlab däremot skriver man in formler som en textrad, dvs (sqrt(2))^2 vilket betyder roten ur 2 upphöjt till 2. Varför man nu skulle vela räkna ut det...
Matlab är bättre då man behöver skriva program och räkna mycket med matriser. Uppfattar jag det som.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 15:42

Vet inte om dethär stämmer in så bra iofs - men det verkar kul

< http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17200 >
(Och kolla hemsidan < http://rsp.math.brandeis.edu/3D-XplorMath/ >, gnuplot verkar ligga i lä )

  • Medlem
  • 2004-03-23 22:00

Maple

Maple är ett annat program som är minst lika bra som mathematica. Mathematica och maple är de två mest använda programmen för rent synboliskt räknande. Jag har mest använt maple, men det är en smaksak. Något eller alla programmen brukar finnas att ordna via universiteten till rimliga priser.

Toolboxen i matlab som ger symboliskt räknande är en del av maple. Men det är betydligt enklare att
använda maple eller mathematica om det är symboliskt man vill räkna. För numeriskt räknande är matlab bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 21:20

Maxima funkar ganska bra och är gratis dessutom, funkar för att derivera integrera och lite sånt, kan dock inte plotta grafer vad jag vet. Exempelvis:

Du vill derivera sin(x)^(e^x) map x. Synthaxet:

diff(sin(x)^(e^x),x);

Du vill integrera x*(x^2+1)^37 map x:
integrate(x*(x^2+1)^37,x);

Du vill integrera x^x*cos(s)*s map s:
integrate(x^x*cos(s)*s,s);

Mao inte så svåra synthax för det där iaf, går att göra mer men eftersom jag inte behövt göra något mer än sådant har jag inte tagit mig tiden till att kolla upp det

Derive

Derive hade min högskolelärare i matte fnatt på, vi körde den i dos, köpte min egen för Windows, jag var så funtad att jag aldrig kunde få nog att se hur detta lilla program (en diskett i Winversion!!) kunde tröska ut integraler, derivator, taylor, algebra och sånt. (Intressant är att köra en 2d-plot av ex.vis cos(x), och sen använda Taylorserie för Cos(x) och plotta och se hur länge den följer en Cos(x)-plot med olika antal Taylorsteg.) Jo det är sant, så rolig är jag. Har dock inte hittat detta lilla fenomenala program för nån variant av Mac, svagt av programmakarna. men nu har jag Virtual PC 7.0.1 så nu kan jag lattja med Derive på Macken i alla fall...

Senast redigerat 2004-12-25 23:04

Mera Derive...

Laddade Derive 6.01 och installerade det i win 98, men mitt testtal (x-a)^4=x som genererar ett jättesvar tog tid på sig och lämnade bara ifrån sig en massa fyrkanter?! Inte bra...

Men, som sagt derive 5 funkar utmärkt med hjälp av Virtual PC.

Ursprungligen av Johannes:

- som inte vill installera VPC+Win2000/XP för att köra Derive

Hmm, måste ha läst på dåligt, detta fina alternativ spolat redan från början?

1
Bevaka tråden