Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mozilla Firefox 0.8 kraschar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-21 13:27

Jag har tröttnat rejält på Safari som kraschar flera gånger om dagen, och i stället installerat Firefox.
Default FF funkar som den ska, men om jag försöker ladda ner någon extension så kraschar den (filen laddas ner, men så fort nedladdningen är klar så är det tack för kaffet).
Hur fixar jag det?

/Bosse

Om du kör den officella milstenen (och inte en Nightly) av Firefox 0.8 så är det en känd bugg som är fixad i de nattliga byggena. Du kan i princip bara ladda ner en extension åt gången och sen starta om. I senare byggen har du inte det problemet. Om det inte är det, pröva att göra en ny profil. (kommand+p under uppstart). Det brukar lösa det mesta.

• Medlem
  • 2004-03-25 09:00

Vad är Nightly?

Och menar du att jag ska starta en ny profil när jag startar datorn?
Skulle det ordna probsen med Safari?

/Bosse

En "Nightly" syftar på "nightly build" eller "nattbygge" om du så vill. Varje natt så kompileras en ny version [av Firefox] med de senaste ändringarna och buggfixarna som checkats in och den versionen kallas nattbygge. Föredelarna är att man får tillgång till nya buggfixar direkt, liksom nya funktioner. Nackdelen är att det kan vara rätt instabilt om man har otur (säg att någon checkat in en buggfix som oavsiktligen gör att nån annan del av programmet kraschar). Men för det mesta brukar det fungera rätt bra med nattbyggen.

Mellan de officiella släppen av Firefox går det allså att följa utvecklingen dag för dag om man så vill.

Firefox 1.0 för mac kommer i juli, förövrigt.

• Medlem
  • 2004-03-25 23:57

Okidoki.
Då laddar jag ner en Nightly. Minsann...

Tack för hjälpen!
/Bosse

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-29 11:13

En massa extensions och teman har buggar i sig själva, och/eller passar inte till Firefox/Mac. Tyvärr har man inte brytt sig om att upplysa eller testa, utan det är litegrann "går-det-så-går-det" över det hela.
Därför spelar det troligen inte så stor roll om du har senaste stabila version eller nattbyggen. Extensions och teman kan mycket väl orsaka krasch eller helt vägra låta sig installeras ändå.

Mm, jag har också haft väldigt blandade erfarenheter med extensions och liknande. Man får vara beredd på att prova sig fram (eller bara installera dom som uttryckligen ska fungera på mac).

• Oregistrerad
  • 2004-03-31 00:29

för att hålla koll på nightly byggena så kan jag rekommendera firefix (finns på versiontracker), det letar efter/tar ner det nyaste bygget, packar ner/backar upp det gamla man har på datorn och man behöver inte tänka =D Whoopee!

Firefix rockar, gjort av samma kille som knåpade ihop CaminoKnight...

http://www.macupdate.com/info.php/id/14510

Om ni inte testat Teman, så gör det , använder ett som heter Noia 2.0 som jag tycker funkar bra och är snyggt...

1
Bevaka tråden