Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debian och OS 10

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-03-27 10:30

Jag är med i en förening som kör sin web och mail på Debian 3.0 med Postfix och Courier. Nu undrar jag om någon vet om det går att föra över denna sajt (utan allt för stora modifieringar) till 10.3.

Grejjen är att det bara är en av oss som kan rodda i Debian och det alltsom oftast är problem med denna server. Han säger att OS 10 måste kunna svara på multipla portar på smtp:n, pop:en och imap:en?

Det vore mycket bra om vi kunde föra över dessa tjänster för vår förening till en stabilare plattform Macar, lina, och programvara finns redan.

• Medlem
  • 2004-03-27 10:49

Förstår att ni har problem med servern... Dumt att göra saker krångligt!

Vilka portar pratar ni ska vara öppna, antar att förutom standardportarna att du pratar om ssl-portar för smtp/pop/imap!?

Skulle säga att i princip all konfig frår Debian skulle kunna föras över till 10.3 i princip direkt. Ska försöka hitta en artikel jag läste om Apple's implementation av postfix och hur den skiljer sig från 'standard'

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-03-27 10:51

10.3 server kör väl postfix?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-03-27 11:02

Jo det var ssl. Till saken här att han inte vill köra på något annat än debian då den är så lätt att uppdatera! Samtidigt är den nere flera ggr i månaden och har haft flera krascher.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-03-27 11:10

Debian brukar väl inte vara så där kraschbenägen? Jag testkör en, fast det är klart, jag kör stabel, ni kanske kör unstabel? Den jag kör har varit uppe hur länge som helst. Fast å andra sidan får den inte göra så mycket än. :rolleyes:

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-03-27 11:14

Denna har rätt mycket trafik, men det jag tror är boven är klåfingrigheten hos admin. Något som verkar vara ett särdrag hos de som kör någon form av Linux

• Medlem
  • 2004-03-27 11:47

Antar att ni behöver 'banksekretess' och det är därför ni kör SSL Verkar vara lätt 'overkill'...

• Oregistrerad
  • 2004-03-27 12:38

Debian i sig bör inte vara något problem när det gäller stabilitet. Kör själv en debian server med tjänsterna som nämns ovan, har tuffat på fint under ca 2 år utan en krasch. Kan vara så att den kör unstable vilket går att åtgärda successivt genom att ändra source för apt till stable. Då kommer stable ikapp tillslut.

Att köra dessa tjänster under Mac OS X Server bör inte vara några problem. Däremot är jag osäker på hur man migrerar alla användare. Är det många och om flytt måste göras för hand så blir det ju en del pyssel.

Om Webmin installeras på Debian och er kära Linux admin tänker till lite så bör en manual för att sköta dagligt underhåll som nya användare, nya mail-alias, uppdateringar etc få plats på ett A4 eller två.

Många anser att Webmin är den största säkerhetsrisk som finns. Ser man över säkerheten lite så ser iaf inte en lekman som jag några som helst risker med detta.

En Debian server som beter sig som den skall är faktiskt ganska angenäm att handha.

1
Bevaka tråden