Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk mätning av ljudkvalitet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-26 11:39

Jag har lagt upp några tusen skivor i okomprimerat AIFF på 600GB (hittills). Åtskilliga av dessa är "bensinmacksskivor" med 50-60-70-talshits. Ni känner säkert till vilka skivor jag menar. Som ni också vet är dessa ibland av varierande ursprung och varierande ljudkvalitet. Alla spår ligger som sagt i AIFF. Det finns åtskilliga dublettspår. Fråga: Finns det något smart program som kan avgöra kvalitetsskillnad (nu menar jag ljudkvalitet, inte bitrate och teknisk kodningskvalitet!) i ljudet mellan dessa olika spår? Man vill ju behålla den dublett som låter bäst...

Ursprungligen av William Naversten:

Jag har lagt upp några tusen skivor i okomprimerat AIFF på 600GB (hittills). Åtskilliga av dessa är "bensinmacksskivor" med 50-60-70-talshits. Ni känner säkert till vilka skivor jag menar. Som ni också vet är dessa ibland av varierande ursprung och varierande ljudkvalitet. Alla spår ligger som sagt i AIFF. Det finns åtskilliga dublettspår. Fråga: Finns det något smart program som kan avgöra kvalitetsskillnad (nu menar jag ljudkvalitet, inte bitrate och teknisk kodningskvalitet!) i ljudet mellan dessa olika spår? Man vill ju behålla den dublett som låter bäst...

Vad menar du med "låter bäst"? Och hur vill du förklara termen för ditt "smarta program"?

• Medlem
  • 2004-03-26 14:53

Låta bäst som i "lite bakgrundsbrus", "inga konstiga klickljud", "rent ljud", "bra kodning/inspelning" etcetera. Till skillnad från 320 kbit kontra 160 kbit. Den skillnaden är lätt att se. Och alla låtar är som sagt AIFF direkt från skiva.

Exempel "Rock around the Clock" med Bill Haley. Finns säkert på 500 olika samlingar. Några remastrade och låter bra. Andra låter för jävligt och brusar. Finns det ett program som kan analysera ljudbilden och ge en rekommendation eller en aning om vilken av två givna spår som "låter bäst". Om ett sådant program finns, så är det enligt min definition "ett smart program".

Tvivlar på att datorer kan vara så smarta - möjligen kan en gonometer för att se stereobilden ge en viss hint om hur välgjort allt är.

• Medlem
  • 2004-03-26 16:30
Ursprungligen av [email protected]:

Tvivlar på att datorer kan vara så smarta - möjligen kan en gonometer för att se stereobilden ge en viss hint om hur välgjort allt är.

Tänkte mig att alla proffsljudprogram som heter ProTools och liknande borde ha något sådant inbyggt...? Jag kan inte ljud på Mac särskilt väl...

• Medlem
  • 2004-03-27 19:25
Ursprungligen av [email protected]:

Att använda en goniometer för att få en hint om ljudkvalite är nog ingen hit annat om man vill se om musiken ligger i motfas eller inte. I en del fall låter ju musiken bättre i mono än i stereo. T ex kan man ta Beatles tidigare alster som ursprungligen är inspelad i mono, för att i andra utgåvor ha förvandlas till sk ping pong - stereo, vilket inte är nånting annat än tvåkanalsmono...

• Oregistrerad
  • 2004-03-26 16:34

Har du någon sorts ordning på låtarna..dvs artist, Låt osv?

Annars, scanna 600GB musik i AIFF format och jämmföra om det är dublett eller vilken som har bättre ljudkvalite skulle tå extrema resurser.... Vet inte omd et finns program med algoritmer för att jämmföra just det du menar,

Supercomputing power needed....

Två lika dana låtar som spelas upp samtidigt och i varsin hörlur räcker nog inte men en sådan finns för subjektiv (?) lyssning.

http://www.macupdate.com/info.php/id/13112

Compare! is a program which will allow you to take two different music files (anything Quicktime can play), and will play one out one ear, and one out the other ear, in order to let the user compare the two files' quality. The user can change the balance to hear only out of one ear, only out of the other ear, or anywhere between. The purpose of the application would be to select two different encodings of a song, to find out which sounds better. Compare! costs two dollars. You can use it for 15 seconds of playback to make sure you like it first, with this demo version.

Ursprungligen av William Naversten:

Det tråkiga är ju att dom 50-60 talslåtar som rent tekniskt låter bäst oftast inte är originalinspelningen många "bensinmacksskivor" har ju ofta nyinspelningar av kända hits , med originalartisten där ljudet kan vara bättre men själva låten är sämre.
Det enklaste hade varit om du bara lagt upp skivor från kända bolag eftersom dom oftare brukar ha både bra ljud och originalinspelningar även på lågprisplattor.

Finns en del AI program som analyserar inspelningar och klarar det du vill men dom är ju inte direkt billiga eller snabba. Finns kanske någon plug nånstans som klarar det på ett smidigare sätt men du får nog använda dina öron för bästa resultat. Rangordna dom i iTunes efter dina preferenser till att börja med.

1
Bevaka tråden