Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(Trådlöst Lan) Router-> PC<->MAC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 14:17

Scenariot är följande, jag har en iBook G4 på första våningen som jag arbetar vid, På andra våningen har ungarna en PC som de surfar vid.
Just nu har vi ingen router emellan utan jag kopplar upp till internet via modem.

Jag vill slippa en massa kablar, alltså undrar jag om vad jag behöver till min iBook G4 /PC och vilken router ni rekomenderar... Är det något mer jag glömt?

Jag tror inte jag har Airport kort instalerat på datorn, såvitt jag vet så kan jag stoppa in ett nätverskort med antenn från PC:n och ett PC-Kort/Usbstick med antenn till macen?

Jaja behöver bara veta vilka delar som funkar till mac respektive pc och vad jag behöver... sen bör jag nog klara mig

Senast redigerat 2004-03-28 14:28
  • Medlem
  • 2004-03-28 16:14

Det låter som om du behöver en router med telefonmodem. Apples kralligaste basstation har det. Annars kanske du får har en av datorerna igång, förslagsvis macen som har inbygd router i OS:et, och koppla upp dig mot telenätet med den.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 16:29
Ursprungligen av Baron:

Det låter som om du behöver en router med telefonmodem. Apples kralligaste basstation har det. Annars kanske du får har en av datorerna igång, förslagsvis macen som har inbygd router i OS:et, och koppla upp dig mot telenätet med den.

Nej nej, som det ser ut nu så kopplar jag upp med ett vanligt modem,

Det jag vill är att ADSL anslutningen vi har hemma delas upp till min bärbara iBook G4 och min PC... Trådlöst, iaf iBooken

Köp en D-Link DI-624+

54Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd switch

DI-624+ tillhör produktlinjen AirPlus XtremeG+ och är en bredbandsrouter med inbyggd 4-portars switch som låter dig kommunicera trådlöst i upp till 54Mbps över 2.4GHz bandet. En perfekt produkt för dig som skall sätta upp ett mindre nätverk där man vill kombinera trådbunden och trådlös trafik och samtidigt dela på en Internet access.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 17:42

Tack, och vad behöver jag till Macen respektive pc:N ?
Dvs, funkar dlinks pc-kort till ibook g4?

Ursprungligen av jockeleu:

Tack, och vad behöver jag till Macen respektive pc:N ?
Dvs, funkar dlinks pc-kort till ibook g4?

Om du inte tänkt koppla in PC:n trådbundet så behöver du ett 802.11g-kort av något slag, lämpligen med PCI-anslutning. Till iBooken får du köpa Apples AirPort-kort, det är mig veterligt det enda som passar (bortsett från usb-lösningar då).

I köptips-forumet så var det en diskussion om trådlösa routrar och vilka som är "bäst" ganska nyligt - du kan ju kolla in den innan du bestämmer dig för vilken du ska köpa. Själv skulle jag hellre rekommendera Linksys eller Netgear eftersom D-Links routrar överlag har rätt dålig kvalitet och kort livslängd. Tråden hittar du här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=42214

Instämmer om D-Link routrar. Undvik.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 20:06
Ursprungligen av Samuel K:

Om du inte tänkt koppla in PC:n trådbundet så behöver du ett 802.11g-kort av något slag, lämpligen med PCI-anslutning. Till iBooken får du köpa Apples AirPort-kort, det är mig veterligt det enda som passar (bortsett från usb-lösningar då).

I köptips-forumet så var det en diskussion om trådlösa routrar och vilka som är "bäst" ganska nyligt - du kan ju kolla in den innan du bestämmer dig för vilken du ska köpa. Själv skulle jag hellre rekommendera Linksys eller Netgear eftersom D-Links routrar överlag har rätt dålig kvalitet och kort livslängd. Tråden hittar du här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=42214

Jag kan tänka mig en USB lösning till iBooken? det är väl bara en liten fjutt som sticker ut... Funkar inte PC-kort från någon anna tilverkare?.

Helst vill jag ha trådlöst till pc också

Ursprungligen av jockeleu:

Jag kan tänka mig en USB lösning till iBooken? det är väl bara en liten fjutt som sticker ut... Funkar inte PC-kort från någon anna tilverkare?.

iBooken har ju ingen pcmcia-kortplats, så det kan bli lite svårt

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:43
Ursprungligen av Samuel K:

iBooken har ju ingen pcmcia-kortplats, så det kan bli lite svårt

Och så jag tar till med en USB stickä-- eller finns de som sticks överhuvud taget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 20:09

Jag skulle säga:
Fungerar USB WLAN grunkor i OSX?

Jag tror att det enbart var airport kort som fungerade med äpple....

Vi har tre Pc och en Ibook .
Till det har vi en router SMC som är kopplad med kabel till pc-burkarna efter som ungarna inte gillade dom trådlösa korten.
Till Ibooken har jag ett Airport extremekort och hela konstruktionen funkar perfekt.
Den funkade bra även med dom trådlösa korten i pcna men det blev några millisekunders frysningar i grabbarnas
dataspel så dom fick trycka dit nätverkskablarna igen.

mvh
sventa

  • Oregistrerad
  • 2004-04-04 00:55
Ursprungligen av sventa46:

Vi har tre Pc och en Ibook .
Till det har vi en router SMC som är kopplad med kabel till pc-burkarna efter som ungarna inte gillade dom trådlösa korten.
Till Ibooken har jag ett Airport extremekort och hela konstruktionen funkar perfekt.
Den funkade bra även med dom trådlösa korten i pcna men det blev några millisekunders frysningar i grabbarnas
dataspel så dom fick trycka dit nätverkskablarna igen.

mvh
sventa

Tack precis vad jag behövde veta =)... Vet du vilken modell du har på routern?
Och kan man koppla datorer med kabel på alla routrar eller finns d roiutrar som bara klarar trådlöst?..

Och min sissta fråga..Någon som har en iBook, powerbook ellerdylikt som har airport funktion utan att ha klöpt appe airport kort..dvs med någon usblösning?

1
Bevaka tråden