Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur testar jag minneskretsar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har en kund som upplever många av de symptom som trasiga minneskretsar kan ge. Men problemen är inte konstanta, utan bara ibland.

Jag har för mig att det finns programvaror som bland andra test kan kolla minneskretsarna, men minns inte vad det heter.

(Jo jag vet att minnestest görs vid uppstart, men ibland så kommer datorn förbi det testet och ibland inte).

Någon som vet?

Med vänlig hälsning

Ola Andersson

Kör Techtool Pro - den fixar det.

Laddas bekvämt ned via Hotline

Newertechs gamla programvara Gauge kan man också testa med. Stäng ner alla programvaror inkl. Finder (inifrån Gauge) och kör Continuos Memory Test. Om den kör över 200 ggr utan att säga nåt, brukar det inte vara nåt fel på kretsen.

Freeware, sök på versiontracker.com.
"Newer Gauge Pro 1.1" heter den.

Newertechs site är ju borta förstås... Ladda ner här: http://www.macupdate.com/info.php/id/4512

Svårt, svårt att hitta eventuella fel på minneskretsar. Apples Mac Test Pro påstår sig kunna detta, men jag har aldrig kunnat verifiera fel på minnen. Jag har i tveksamma lägen bytt kundens minnen och följt upp om det blir någon skillnad.

Undrar bara om ni vet om det kan vara så att det är fel på mitt minne? Då jag har fått ett nytt av leverantören men samma sak åter igen händer. Startskivan försvinner och dvd-spelaren svarar inte på uttryckningar eller om man trycker ner musknappen i uppstarten. Kan detta bero på minnet eller kan det vara fabriksfel i datorn då den har varit i Holland 2 ggr för detta?

[ 05-11-2001: Meddelandet ändrat av: kigge_84 ]

Så länge du har garanti kvar på maskinen så tycker jag du skall utnyttja det. Det låter snarare som fabrikationsfel. Skäll på dem tills problemet är borta. Voff!

Du kan testa på detta sätt: Om du tar ut de minneskretsar du köpt av ett annat företag och endast har kvar de minnen som kom med maskinen, försvinner felet då? I så fall så är det ju fel på minneskretsarna.

Jag hoppas förstås att du alltid är jordad när du arbetar med minnena som är känsliga för statisk elektricitet. Det finns en sorts armband man kan köpa för detta.

Lycka till!

/Ola

Jag har köpt minnet från macotecket.se och har fått det utbytt en gång. Om jag tar ut minnet så är det samma fel. Har pratat med Apple i kista och de sa vad som hade gjorts i Holland.

Första gången den var nere så bytte man DVD enheten

Andra gången bytte man Hårddisken till IBM och man bytte även logikkortet.

Trots detta så består problemet!
Skall ner till Holland ännu en gång. Detta kommer att bli sista gången. Efter detta kommer de få veta att de lever!

Ok!
Det var droppen som fick bägaren att rinna över!

Min dator har varit nere i Holland för tredje gången. Nu har den kommit hem och funkar exakt likadant som när vi skickade ner den. Just nu för vi kontakt med Apple ang. en ny.
Men nu kan det ju inte vara minnet som inte funkar eller!?

1
Bevaka tråden