Jag misstänker att bilfilen kodas om till textformat för att kunna mailas, blir alltid lite svulligare, men så fort den är ursparad från mottagarens mailprogram borde den vara ungefär samma storlek. Sen kan mottagarens filsystem spela in, gamla fat16 till windows la beslag på mer hårddisk än fat32 för samma filer, t ex. Kanske macen har effektivare lagring än PC (om det nu är det mottagaren har)? På mac är det väl siffran inom parentes i inforutan som anger filens "riktiga" storlek och första siffran hur mycket diskutrymme den tar?
Försäkra dig också om att ni pratar om samma sak, som Danne_V skriver. Tittar mottagaren på hur stor filen är i photoshop eller på disk? Det är ju en betydande skillnad... Jag antar att du använder finessen " spara för webb", annars är det lätt hänt att man sparar med icc-profilen som sväller filstorleken en del.
Ang. pdferna är det nog inte mycket du kan göra annat än att be mottagarna lätta lite på sina säkerhetsinställningar, det brukar vara det som bråkar.
Jag får en annan knepighet när jag skickar filer med Mail, det följer med en mindre extrafil med samma namn som den riktiga filen (helt oanvändbar dock). Syns aldrig på en mac men dyker upp hos alla mottagare med pc.