Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bildfil ändrar vikt i mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat få problem med att skicka bilder. Om jag optimerar en bild för webben i Photoshop och minskar ner den till ca 30 KB, kan det hända att den väger t.ex. 190 Kb när mottagaren får den. Man framstår som en glad amatör inför uppdragsgivaren.

Därtill har jag upptäckt att mina pdf:er inte kommer fram. Jag har en portfolio som jag skickar ut i PDF-format, men det visar sig att det inte är alltid folk får filen.

Vad ska jag göra? Jag sliter mitt hår och fattar ingenting. Jag har mailprogrammet som medföljer OS X.

Basilika

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-29 13:20

Hur kollar du storleken i Photoshop? Om du ser vad som står nere till vänster i fönster-ramen, så tror jag det är minnet som det kräver just då (jagär faktiskt inte säker på VAD, egentligen). För att se den verkliga storleken på filen så ska du markera den där den finns (på skrivbordet, t.ex.) och trycka Äpple-knappen + i så får du upp info-ruten.

Varför din PDF-fil inte kommer fram kan bero på allt möjligt: dina inställningar, mottagarens eventuella filter, en full brevlåda eller vad som helst. Jag föreslår att du laddar upp filen till en webb-server och skickar en länk till folk istället.

Jag misstänker att bilfilen kodas om till textformat för att kunna mailas, blir alltid lite svulligare, men så fort den är ursparad från mottagarens mailprogram borde den vara ungefär samma storlek. Sen kan mottagarens filsystem spela in, gamla fat16 till windows la beslag på mer hårddisk än fat32 för samma filer, t ex. Kanske macen har effektivare lagring än PC (om det nu är det mottagaren har)? På mac är det väl siffran inom parentes i inforutan som anger filens "riktiga" storlek och första siffran hur mycket diskutrymme den tar?

Försäkra dig också om att ni pratar om samma sak, som Danne_V skriver. Tittar mottagaren på hur stor filen är i photoshop eller på disk? Det är ju en betydande skillnad... Jag antar att du använder finessen " spara för webb", annars är det lätt hänt att man sparar med icc-profilen som sväller filstorleken en del.

Ang. pdferna är det nog inte mycket du kan göra annat än att be mottagarna lätta lite på sina säkerhetsinställningar, det brukar vara det som bråkar.

Jag får en annan knepighet när jag skickar filer med Mail, det följer med en mindre extrafil med samma namn som den riktiga filen (helt oanvändbar dock). Syns aldrig på en mac men dyker upp hos alla mottagare med pc.

Senast redigerat 2004-03-29 13:57

Mailar du bilagorna som AppleDouble - om/när du gör så brukar inga fel uppstå. Tror inte att det finns inställningar för detta i Mail.app så prova t.ex Entourage från Officepaketet. Hur funkar det om du mailar packade filer?

Olle: Det var min lilla knepighet du svarade på där? Tack! jag ska forska lite, fanns nåt i menyn om "skicka alltid windows-kompatibla bilagor", ska se om det hjälper. Inget större problem, iofs.

Tack för hjälpen!

Tack så mycket för hjälpen! Det känns verkligen positivt att det finns någon där ute som orkar svara på mina frågor.Nu ska jag testa allt ni har föreslagit.

basilika med stora gröna blad

1
Bevaka tråden