- Gäst
- Oregistrerad ●
Nu har jag då äntligen fått lägga händerna på en hett eftertraktad iBook G4 12" !
Glädjen er med mig i stugenom!
Nu är min dånande PM 4400 stängd, inte för alltid men ändå. Skönt att ha det lite tyst för en gångs skull.
Om jag lägger örat till datorn hör jag dock ett ljud, lite svårdefinierat, kanske är det ett sorts susande. Vilken del av datorn är det som låter när fläkt och hårddisk är i vila?
Men skönheten har inte blivit döpt än. För visst kan man väl döpa en dator på samma sätt som man sätter ett namn på ett husdjur, en båt eller (ovanligare) en bil?
Så jag undrar:
- har någon av er döpt sin dator?
- är datorers kön förvalt eller beror det det på ägarens kön eller något annat?
Jag döper hårdiskar/partitioner efter vad dom är till för, typ "BootDisk", "DVD-Projekt", "Media", "Reserv", "FCP", "AAC" - Kankske lite könlöst men då först kan jag veta var jag befinner mig och vart olika typer av filer ska ta vägen.
En dator är en hona, och jag döper alltid mina datorer. Min iBook t.ex heter Liandrin medans min pc spelstation heter Svea. En av mina amigor heter Cassandra.. etc... Men det är bara datornamnet. Hårddiskar döper jag annorlunda då det är resurser.
Jag har aldrig döpt en dator. Har jag vettigare sociala relationer eller är jag bara skittrist?
Jag har bara haft en Mac, men jag har heller inte döpt honom/henne. Som ni ser har jag inte ens kunnat könsbestämma krabaten.
Jag har aldrig döpt en dator. Har jag vettigare sociala relationer eller är jag bara skittrist?
Jag har heller aldrig döpt en dator. Fast jag skulle nog aldrig kalla min mac för "en dator". En mac är en mac, ingen "dator"
Om du har vettigare sociala relationer eller är skittrist? Inte då, du är säkert bra.Enligt min erfarenhet är ALLA mac-människor trevliga.
Har man fler än en ikopplad i ett nätverk så är det enklast och smidigast att döpa datorerna till något enkelt att komma ihåg istället för 192.168.113.214. Däremot så har ju inte alla maskiner på jobbet riktiga namn utan heter typ pc0673. Servrarna heter iof det kvinnonamn som var aktuellt som namnsdagsnamn den dag de installerades
Inofficiellt Nätverksnamn
PC: Big Bertha MIXIM-PC
eMac: Brainy MIXIM-MAC
Server: Workoholic MIXIM-SERVER
Mn kan döpa datorerna till vad man vill, men har man ett litet nätverk är det smidigt att ha ett namn man kommer ihåg och som är lätt att skriva