Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta swap i Panther

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har efter installationen inte lyckats flytta min swap till en annan partition. Hade det flyttat tidigare, men det tips jag hittat för det hela verkar inte funka för mig.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031104150206554&query=swap

Av någon anledning verkar den inte mounta partitionen riktigt när jag bootar, och sedan går datorn över till single-user när den inte kan starta swapen.

Någon som har fått det att funka (eller inte funka) på Panther, eller som begriper sig på alla Panther mount-finesser och kan ge något tips???

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-25 12:52

Varför ska du göra det?

1. Orkar inte partitionera om (om inte ngn kan ge tips på hur man slår ihop två partitioner utan att röra de andra)
2. Vill inte att swapfilerna ska ta upp hur mycket plats som helst. Systempartitionen blir full.
3. Tycker om att ha saker på olika ställen.

Jag vet att det inte är någon prestandavinst, så det är inte det jag är ute efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 18:27

Har du testat Swap Cop? Funkar bra för mig i Panther.

http://www.macupdate.com/info.php/id/7757

Enligt sidan som jag länkade finns det vissa problem med detta om. I några situationer (läs: forced reboot) kan swapfilerna hamna fel eftersom partitionerna inte mountas korrekt.

Resonemanget för detta verkar rimligt, men det är kanske inte korrekt.

Har någon provat att köpa en CompactFlash-disk, trycka in den i pc-sloten och sedan flytta swappen dit? Borde väl speeda upp saker och ting rejält?

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Har någon provat att köpa en CompactFlash-disk, trycka in den i pc-sloten och sedan flytta swappen dit? Borde väl speeda upp saker och ting rejält?

Nej, CF-minnen är tvärtom _betydligt_ långsammare än hårddiskar. De brukar hastighetsmärkas med samma skala som CD-läsare (1x = 150 kB/s, 2x = 300 kB/s, o.s.v.) och de snabbaste minnena ligger bara strax över 30x, med något lägre skrivprestanda.

Precis som olov säger så nöts flashminnena också, vilket gör att ett CF-minne inte håller särskilt länge som swap. Behöver man använda ett flashminne för frekvent lagring rekommenderas man att använda JFFS (Journaling Flash File System), som tar hänsyn till slitagefaktorn och skriver data till minnet på ett sådant sätt att nötningen blir jämn. På så sätt kan man faktiskt få ett frekvent använt minne att hålla i ganska många år, rentav. Finns dock inget stöd för det i OS X, inte än iaf.

Ursprungligen av Samuel K:

JFFS tar hänsyn till slitagefaktorn och skriver data till minnet på ett sådant sätt att nötningen blir jämn. På så sätt kan man faktiskt få ett frekvent använt minne att hålla i ganska många år, rentav. Finns dock inget stöd för det i OS X, inte än iaf.

Alltså IDE Flash kan om du inte har en swap på den hålla i värsta fall 1år, om man inte skriver för mycket data (300MB per dag). Sedan är det inte hela Flash:et som dör utan bara det flash block som blev överbelastat, alltså kan man markera "dåliga regioner" på Flashminnen. Problemet är att när den väl dör i ett system som inte använder JFFS så kommer filsystemet vara mycket korrupt, då det är filsystems informationen som ändras oftast.

För det mesta är det inte värt det om du inte kan kontrollera hur mycket du skriver till disk, alltså är laptop/desktop inte det bästa.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 18:40

Låna en firewire disk, kör Carbon copy cloner till denna. Partionera din disk och kopiera tillbaka. Allt på en partition.

OSX kräver takhöjd för att fungera helst minst 4 GB

Att hålla på och partionera och swapa leder bara till tråkigheter, det vet jag av egen erfarenhet.

en gammeldags regel som spelat ut sin roll. det är mitt råd.

lycka till

Låter som en spännande lösning. Säg till om du ser något mer om en sådan.

Jag har annars funderat på att sätta in någon typ av solid state disk i en iMac CRT och göra den HELT tyst. Tror du man kan boota från ett USB-minne annars?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-24 11:50

Alla flashminnen har ett begränsat antal läs- och skrivningar tills de dör.

olov

Jo, men det har väl alla typer av lagringsmedia. Eller är flashminnen så mycket sämre?

Dessutom är det väl inte hela minnet som dör, utan bara just den biten, eller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-24 11:56

Flashminnen är mycket sämre (än hårddiskar). Vet inte på vilket sätt de går sönder. För mer info rekommenderar jag dig ett besök på forumet hos www.storagereview.com

olov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 12:06

Om man har en OSX server, eller är händig med Linux, så kan man ju bygga en netboot
lösning och köra disklöst över nätverket... Då borde man ju inte behöva någon HD på klienten?

Jag har funderat på den lösningen också, och kommer nog att göra så i min förening (med OS X Server), men vet inte om det blir där hemma. Jag försökte (med slackware) men fick det inte att funka. Kanske om jag får tid att jag satsar på det igen, men det är inte säkert.

Borde det inte gå att bygga in ett ddr-minne i ett pytte-case och ansluta till usb2 eller firewire? istället för flashminnet vill säga...

skulle vara en läcker klump i sidan på iBooken...

Det hade iofs kunnat vara användbart, men minnet går ju att stoppa i maskinen också. Problemet med vanligt ram är att innehållet försvinner om man bryter strömmen. Därför skulle det inte gå att boota från och då har vi inte löst det problemet.

Men det är klart att som swap är det en trevlig idé, men då kan man nog lika gärna se till att ha tillräckligt med minne i maskinen från början.

Jag har för tillfället 7,83 VM och 100333/10559 Page ins/out med 1GB inbyggt RAM. Varför swappar den så jäkla mycket? Eller gör den inte det? Jag vill att OS X dumpar alla Swappar som det inte behöver på stubben.

Och varför behöver Safari 655 MB VM?!

Jag tror inte att den siffran som aktivitetskontroll anger har något att göra med hur mycket swap som används. Min aktivitetskontroll visar på 3,7GB swap men själva swapfilerna är bara 2st à 64MB så det är nog inte så det ska tolkas. Så det är nog inte så farligt på din *Book heller.

  • Medlem
  • 2004-03-25 03:25

Fick 4GB mer ledigt på startskivan efter att jag blev tvungen att boota om min G5:a, efter uppåt 30 dagars uptime på grund Powerpoint som drog med sig hela systemet.

  • Medlem
  • 2004-03-25 03:26
Ursprungligen av XedoZ:

Fick 4GB mer ledigt på startskivan efter att jag blev tvungen att boota om min G5:a, efter uppåt 30 dagars uptime på grund Powerpoint som drog med sig hela systemet.

Men då har jag bara 512mb ram (alldeles för lite).

Ursprungligen av XedoZ:

Fick 4GB mer ledigt på startskivan efter att jag blev tvungen att boota om min G5:a, efter uppåt 30 dagars uptime på grund Powerpoint som drog med sig hela systemet.

Det borde finnas något sätt att tömma swapen utan att boota om. :rolleyes:

Ursprungligen av mrubenson:

Det borde finnas något sätt att tömma swapen utan att boota om. :rolleyes:

Med Cocktail kan man sparka ut gammal swap.

  • Medlem
  • 2004-03-26 16:49
Ursprungligen av mrubenson:

Det borde finnas något sätt att tömma swapen utan att boota om. :rolleyes:

Skälet att jag bootade om var inte av egen vilja. Det var Powerpint (helvetes MS skit) som kraschade hela datorn när det försökte återskapa en fil efter att först ha kraschat själv. Sista gången jag använde den sabla skiten på den här burken!

Får ta och testa med Swap Cop när det börjar bli för fullt. Annars så kan man med programmet Xupport välja vilken disk swappen ska ligga på. har inte testat hur det fungerar men det kan säkert vara praktiskt att ha den på en annan partition med större utrymme om man har det trångt på systempartitionen t.ex.

Jag kör med Swap Cop, med den kan man flytta swappandet till en annan disk.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-01 07:46

detta är det bästa sättet att flytta swappen i panther, tycker jag

http://www.math.columbia.edu/~bayer/OSX/swapfile/ (följ "Expert instructions", texten längre ner är mkt intressant läsning, men behövs inte läsas)

jag har själv flyttat min swapfil på detta sätt, det funkar perfect

Senast redigerat 2004-04-01 08:15
1
Bevaka tråden