Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk Journaling - har nån några erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 10:18

Sitter med 10.2.8, klient (inte server) och har undrat om nån egentligen använder Disk Journaling och i så fall:

• [i]om det tar 15-20% av krämen ur datorn medand den jobbar eller om detta är en siffra som Apple garderat sig med.

• om boot av systemet blir snabbare eller om det ger annan fördel (förutom vid strömavbrott) för en klient och inte bara på en server.

• om filerna tar stor plats

• om det bara är stänga av och slänga filerna om man inte gillar arrangemanget.

• [/i]

Kan nån berätta från egen erfarenhet, månne?

EDIT: Var tvungen kolla hur det blev om man donade med färger, listor o annat....

I 10.3 är Journaling på by-default. Har inte märkt nån prestandaförsämring vid vanligt användande. Kanske skillnad om man jobbar med Film etc..

/ D

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-31 11:24

Det blir absolut en snabbare uppstart av datorn. Om man inte har journalföring påslaget så körs en FSCK vid varje uppstart. Den kan ta rätt lång tid om man har många filer och stor disk, och den hoppar systemet över om journalföring är påslaget.

Vid det vanliga användandet har jag inte märkt några skillnader alls i prestanda. Så det är nog hugget som stucket. Fördelen med att ha det aktiverat är att man får mycket mindre risk för förlorad data om burken kraschar.

Så mitt tips är att knäppa på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-31 11:28

Och det är bara att stänga av det om man inte gillar det - inga omformateringar eller liknande.

Ursprungligen av Danne V:

Sitter med 10.2.8, klient (inte server) och har undrat om nån egentligen använder Disk Journaling

Skulle gissa att de allra flesta som kör Panther har det på, många säkert utan att veta om det. Har det på och har inte märkt någon skillnad.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-31 12:14

1.000 tack. Ska slå på det när jag kommer "hem" till Macen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-01 12:53

Startade Disk Journaling igår och har väl bootat maskinen 4-5 ggr sedan dess. Inte tycker jag att det går nämnvärt snabbare. Förresten, vilken fas i bootningen ska gå snabbare? Är det systemsstarten, allstå medan man fortfarande ser den grå rutan, eller efter inloggning till konto?
Däremot verkar den stänga av kvickare än tidigare, och de e junte så dumt.

Jag är ganska säker på att journalen gör att datorn startar snabbare endast efter att den stängdes av felaktigt. Så en vanlig omstart skall inte göra någon skillnad.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-01 14:02
Ursprungligen av ace4711:

Jag är ganska säker på att journalen gör att datorn startar snabbare endast efter att den stängdes av felaktigt. Så en vanlig omstart skall inte göra någon skillnad.

Ah! Det verkar rimligt!
Jag får dra ur sladden å se vad som händer när jag sätter i den igen....

• Oregistrerad
  • 2004-04-02 21:44

Borde den inte fscka nån gång ibland ändå?

Min linux-burk (kör med journaliserande fs) fsckar var 28 boot eller vad det är

1
Bevaka tråden