Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

StuffIt & Explorer 5 problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har strul med vissa G3/G4-maskiner. Mac OS 9.1 - 9.2.1. Explorer 5 och StuffIt Expander 5.0, 5.5, 6.0, 6.5.

När man laddar ner .sit-filer från en www-sida, försöker datorn efterbehandla filen med DropStuff istället för Stuffit. Trots att både Explorer och Internetinställningen står på rätt fil-format osv. Har bytt och testat med filformat hit och dit.

Slänger man då bort DropStuff från datorn, vill den inte alls, utan säger att programmet inte kan hittas när den väl ska packa upp.

Kan det vara Internet Config som spökar?

Nej, jag tror inte det. Har varit inne där och grejat också. Hittade nåt gammalt tips på Macfixit, men utan resultat.

Det kan ju vara nåt skitenkelt, men jag jobbar som självlärd mactekniker och har suttit med detta i 5-6 timmar säkert. Det känns väldigt bugg-aktigt i Explorer. Eftersom det inte verkar spela nån roll vilken Expanderversion man använder.

Om man däremot har StuffIt öppet hela tiden, fattar den det, och packar upp filen helt korrekt. Skumt!

Men... är inte detta trixet med att bygga om skrivbordet efter installation som spökar bara?

MVH Mattias

Zappa PRAM:en och bygg om skrivbordet direkt efter det. Då kommer det funka klockrent.

Zappa PRAM:en görs genom att hålla in "Äpple", "Alt", "P" och "R" direkt vid uppstart av datorn. Låt datorn "plonga" 3 gånger, då är PRAM:en tömd ordentligt.
Funkar inte det så kan du cuda chippet, vilket i detta fall mest troligt är overkill och därför orkar jag inte förklara

1
Bevaka tråden