Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytt från G3 till G4

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis införskaffat en G4 dual 1.25 och tånkte överföra filerna från min gammla HD i G3an till den nya...

Hur kopplar jag ihop datorerna och hur konfigurerar jag för ett nätverk mellan G3an och G4an???
Måste jag ha en hubb eller kan jag bara koppla ihop dom?

Eric

Ursprungligen av EricBradley:

Jag har precis införskaffat en G4 dual 1.25 och tånkte överföra filerna från min gammla HD i G3an till den nya...

Hur kopplar jag ihop datorerna och hur konfigurerar jag för ett nätverk mellan G3an och G4an???
Måste jag ha en hubb eller kan jag bara koppla ihop dom?

Eric

Det är ju bara att koppla ihop dom över ethernet. Eller varför inte stoppa in din gamla HD i din nya dator?

Hur exakt...
Vad behöver jag för kabel... och hur hittar jag G3an

Ursprungligen av EricBradley:

Hur exakt...
Vad behöver jag för kabel... och hur hittar jag G3an

Skall du behålla G3an och ha den som t ex server? Köp en hub eller en switch. Hur kopplar du upp dig till webben?

Ursprungligen av EricBradley:

Hur exakt...
Vad behöver jag för kabel... och hur hittar jag G3an

Direkt från Apple

Med en korsad Ethernetkabel kan du ansluta två datorer till varandra så att du kan dela filer eller spela spel över nätverket genom att använda TCP/IP eller AppleTalk.

Om du vill använda TCP/IP istället för AppleTalk, så ser du till att båda datorerna har IP-adresser, och sedan skriver du in den andra datorns IP-adress i dialogrutan Anslut till server (Mac OS X) eller dialogrutan Nätverksnavigation (Mac OS 9). Om den andra datorn kör Mac OS 9, öppnar du inställningsprogrammet Fildelning, och markerar kryssrutan Tillåt fildelningsklienter att ansluta via TCP/IP.

Du hittar en dators IP-adress i inställningspanelen Fildelning (Mac OS X) eller i inställningsprogrammet Fildelning (Mac OS 9). Vid behov kan de tilldela IP-adresser som börjar på 10.0.0.

P.S
Tänk på att de flesta program kan du inte bara flytta utan du måste installera om dom. Men rena filer är ju oftast inget problem.

Ursprungligen av EricBradley:

Jag har precis införskaffat en G4 dual 1.25 och tånkte överföra filerna från min gammla HD i G3an till den nya...

Hur kopplar jag ihop datorerna och hur konfigurerar jag för ett nätverk mellan G3an och G4an???
Måste jag ha en hubb eller kan jag bara koppla ihop dom?

Eric

Du kan ju även koppla ihop dom med firewire vilket är ganska smidigt då behöver du bara en vanlig Firewirekabel.
Koppla helst ihop dom när båda är avstängda starta sedan G4an först och vänta tills den har blivit färdig med uppstarten dra sedan igång G3an samtidigt som du håller ned T på G3ans tangentbord.
Efter en stund så borde G3ans hårddisk dyka upp på G4ans desktop och så är det bara att dra över det du behöver.

Viktigt!
När du är färdig med filöverföringen så ska du mata ut G3ans HD från G4ans desktop genom att dra den till utmatningssymbolen/papperskorgen , annars så kan det bli strul.

Ursprungligen av jazzper:

Du kan ju även koppla ihop dom med firewire vilket är ganska smidigt då behöver du bara en vanlig Firewirekabel.
Koppla helst ihop dom när båda är avstängda starta sedan G4an först och vänta tills den har blivit färdig med uppstarten dra sedan igång G3an samtidigt som du håller ned T på G3ans tangentbord.
Efter en stund så borde G3ans hårddisk dyka upp på G4ans desktop och så är det bara att dra över det du behöver.

Viktigt!
När du är färdig med filöverföringen så ska du mata ut G3ans HD från G4ans desktop genom att dra den till utmatningssymbolen/papperskorgen , annars så kan det bli strul.

Jag tror inte att det fungerar på G3an, den är för gammal.

Ursprungligen av Saffran:

Jag tror inte att det fungerar på G3an, den är för gammal.

Funkar mellan alla Firewire försedda Macar och G3 BW har ju Firewire....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-17 20:47
Ursprungligen av jazzper:

Funkar mellan alla Firewire försedda Macar och G3 BW har ju Firewire....

Target mode funkar inte på min b/w G3 i alla fall, så den är nog för gammal....

Ursprungligen av hugg:

Target mode funkar inte på min b/w G3 i alla fall, så den är nog för gammal....

Du kanske måste firmwareuppdatera den , för det ska funka .

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 01:19

Alla nyare Macar har autosensing på ethernet porten så då är det bara att koppla in en ethernet kabel mellan datorerna och slå på fildelning. Sen är det bara att kopiera så att nätverks kabeln glöder.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 13:00
Ursprungligen av Robo-X:

Alla nyare Macar har autosensing på ethernet porten så då är det bara att koppla in en ethernet kabel mellan datorerna och slå på fildelning. Sen är det bara att kopiera så att nätverks kabeln glöder.

//Rob

Det där är en funktion som finns på Gigabit Ethernet-porten och har inget med Mac att göra. Funkar alltså inte på 100MBit-portar.

Ursprungligen av Schuckert:

Det där är en funktion som finns på Gigabit Ethernet-porten och har inget med Mac att göra. Funkar alltså inte på 100MBit-portar.

Funkar absolut på 100mbit portar, min pb 12" t.ex

Tack för hjälpen alla vänliga själar...
Kopplade i allafall ihop o körde med Apple talk... Funkade kanon men jag tror att det bara gick i 10Mb och inte 100??? Jag vet inte varför...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-06 17:28
Ursprungligen av EricBradley:

Tack för hjälpen alla vänliga själar...
Kopplade i allafall ihop o körde med Apple talk... Funkade kanon men jag tror att det bara gick i 10Mb och inte 100??? Jag vet inte varför...

G3:an har nog bara 10mbit nätverkskort.

Nej det e ett 10/100 kort!

Ursprungligen av Danuch:

Tjena Tjena!
Jag och en polare har kopplat ihop ett nätverk mellan våra datorer, och nu undrar jag om någon vet hur man delar ut en mapp på min dator (Macen) så att min kompis kan ta del av innehållet i mappen. Viktigt att nämna är att min kompis sitter på en PC.

Mvh/daniel

Det är ju bara att gå in under inställningar/fildelning och ställa in för windows-fildelning.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-06 21:39

går det inte fortare att bara installera den gamla hd:n i den nya macen och kopiera det man vill kopiera så?

I min gammla B&W G3a så var jag tvungen att ha ett PCI ATA kort för att kunna installera IDE hårdiskar därför var jag rädd att informationen skulle gå förlorad om jag monterade den på de nyare ATA 100 bussarna

Ursprungligen av Jonny Larsen:

går det inte fortare att bara installera den gamla hd:n i den nya macen och kopiera det man vill kopiera så?

Jorå Jonny... du har så rätt så. Installerade in min gamla Hd i nya dator och allt fans där på skrivbordet. reparerade disken i utility och den ändrade nåt litet i start sektor hur smidigt som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 19:54

kul att man kan hjälpa till ibland.
Det känns lite som att man försöker gå de svåraste vägarna först och när de inte funkar så är det bara de lätta kvar

Jag flyttade allting via Apple talk först för säkerhets skull men som sagt sdet hade inte behövts.

1
Bevaka tråden