Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS får böta. Blir det inte samma sak för Apple?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-08 13:00

Jag vill bara slunga ut en fråga som jag funderat på lite fram och tillbaka:

Microsoft har ju fått på pälsen p.g.a. att dom låtit Internet Explorer följa med operativsystemen och därigenom "blockerat" andra från en rimlig chans, eller vad man ska kalla det. Inte minst Netscape dukade ju under p.g.a. detta, sägs det.

Nyligen fick dom nån miljard i böter av EU och ålades att ta bort Windows Media Player (var det väl, va?) innan sommaren.

Jag har inte kunnat låta bli att fundera på vad detta innebär för Apple. Om domarna mot MS vinner laga kraft så bör väl Apple också tvingas ta bort allt godis från OS X, eller? "Mail", "Safari", "iMovie", "iTunes" och allt vad det heter blockerar väl andra programutvecklare på samma sätt?

Är det nån som har några synpunkter eller kanske t.o.m. bättre insikt om vad Apple kanske gör för att mota Olle i grind om detta skule bli verklighet? Eller är det Microsofts brutala marknadsandel som gör skillnaden, och att Apple/Mac med sina (relativt) blygsamma användarsiffror klara sig undan?

Ordet är fritt....

• Oregistrerad
  • 2004-04-08 13:03
Ursprungligen av Danne V:

Jag vill bara slunga ut en fråga som jag funderat på lite fram och tillbaka:

Microsoft har ju fått på pälsen p.g.a. att dom låtit Internet Explorer följa med operativsystemen och därigenom "blockerat" andra från en rimlig chans, eller vad man ska kalla det. Inte minst Netscape dukade ju under p.g.a. detta, sägs det.

Nyligen fick dom nån miljard i böter av EU och ålades att ta bort Windows Media Player (var det väl, va?) innan sommaren.

Jag har inte kunnat låta bli att fundera på vad detta innebär för Apple. Om domarna mot MS vinner laga kraft så bör väl Apple också tvingas ta bort allt godis från OS X, eller? "Mail", "Safari", "iMovie", "iTunes" och allt vad det heter blockerar väl andra programutvecklare på samma sätt?

Är det nån som har några synpunkter eller kanske t.o.m. bättre insikt om vad Apple kanske gör för att mota Olle i grind om detta skule bli verklighet? Eller är det Microsofts brutala marknadsandel som gör skillnaden, och att Apple/Mac med sina (relativt) blygsamma användarsiffror klara sig undan?

Ordet är fritt....

Är inte det program som man väljer eller inte väljer att installera vid en anpassad installation?
Är ju en liten påtaglig skillnad...
Ingen har ju hindrat MS att skicka med program - men att tvångsinstallera dom (så som apple gör med vissa QT-grejor och iCal : men vad jag förstått så är specen till dessa öppna) och göra det omöjligt att avinstallera är ju en annan femma...

• Oregistrerad
  • 2004-04-08 13:12

är inte hela grejjen att de har integrerat webläsaren i systemet så hårt att man inte kan ha windows utan explorer?

Det har inte med att Microsoft planterat i Explorer/Media Player i systemet utan att dom gjort det medvetet för att dom visste dom automatiskt skulle få 90% av marknaden.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-04-08 14:10

EU-kommissionen anser att Microsoft har utnyttjat sin dominerande ställning på marknaden genom att bundla WMP med Windows. Även om Apple gör exakt samma med sin QuickTime Player, så anses inte Apple ha någon dominerande ställning på marknaden och kan därför gå fria.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-08 14:15

dra Quicktime till papperskorgen... BORTA

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-08 14:47

Ah, jag kom inte ihåg att man kunde välja bort en del program vid installationen av OSX. :eek:

Men å andra sidan: Man kan ju bara slänga Explorer eller Windows Media Player från Windows också, eller hur?

Dessutom: Nu blev det plötsligt bara QuickTime som nämnts. Men det finns ju Apache, och för att inte nämna hela mappen med Utilities. Dom kan man väl inte välja bort?

Sorry att jag drar på mig rollen som Djävulens advokat här, men jag undrar faktiskt om Apple kan vara helt säkra på att klara sig undan....tyvärr...

• Oregistrerad
  • 2004-04-08 17:07
Ursprungligen av Danne V:

Ah, jag kom inte ihåg att man kunde välja bort en del program vid installationen av OSX. :eek:
Men å andra sidan: Man kan ju bara slänga Explorer eller Windows Media Player från Windows också, eller hur?

Prova att avinstallera IExplorer på en Winburk och se hur mycket hårddiskutrymme du får tillbaka…
Ikonen i menyn försvinner - men det är ungefär 0kB som tas bort…

Citat:

Dessutom: Nu blev det plötsligt bara QuickTime som nämnts. Men det finns ju Apache, och för att inte nämna hela mappen med Utilities. Dom kan man väl inte välja bort?

Resten är olika opensourcegrejor som lagts med i freeBSD - men de går ta bort om man vill…

Citat:

Sorry att jag drar på mig rollen som Djävulens advokat här, men jag undrar faktiskt om Apple kan vara helt säkra på att klara sig undan....tyvärr...

Det går så bra så - men han behöver nog en mycket bättre advokat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 14:56

Ja, Apple kan vara helt säkra. Apple och Mac OS har 5 % av världsmarknaden för persondatorer, Windows finns på 90-95 % av alla PC-hojar.

Du kan inte slänga Internet Explorer i papperskorgen och Windowsa vidare, eller ens avinstallera IE. Filhanteraren i Windows, utforskaren, ÄR Internet Explorer.

På Macen kan du kasta ALLA program i papperskorgen och tuffa vidare, så förhållandena är totalt olika.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-08 15:15
Ursprungligen av Mondo:

Ja, Apple kan vara helt säkra. Apple och Mac OS har 5 % av världsmarknaden för persondatorer, Windows finns på 90-95 % av alla PC-hojar.

Du kan inte slänga Internet Explorer i papperskorgen och Windowsa vidare, eller ens avinstallera IE. Filhanteraren i Windows, utforskaren, ÄR Internet Explorer.

På Macen kan du kasta ALLA program i papperskorgen och tuffa vidare, så förhållandena är totalt olika.

Det låter betryggande. I alla fall argumentet att man kan utan vidare slänga ut vilka program som helst (tills nån jurist kommer på att inte ens det räcker..).

Tack för inlägg.

Morsning...

Det hela handlade om Microsofts monopolställning på operativsystem inom persondatoror och utnyttjande av denna monopol för att skapa monopol på andra områden som webbläsare, mediaspelare, etc. Office räknas dock inte dit eftersom den säljs separat.

Eftersom det var för sent att ta strid om webbläsare valde kommisionen att rikta in sig på Mediaspelaren eftersom man ansåg morgondagens strid ansågs ligga där. Microsoft får helt enkelt inte skaffa ett monopol inom mediateknik genom att utnyttja sin dominerande ställning inom operativsystem.

Microsofts eget beteende har inte hjälpt dem då de har gjort det svårare (om inte omöjligt) att kringå eller ta bort deras mjukvara och därmed artificiellt skapat ett nytt monopol. Därför bestraffas de. Det och lite annat.

Apple har inget att oroa sig för eftersom de inte har en monopolliknande ställning. Att hävda att de har monopol inom Appleprodukter (vilket iofs är sant) och därmed skulle kunna straffas, går inte eftersom Apple är en ganska liten spelare inom datorbranchen totalt sett. Apple har full rätt att skeppa sin produkt i det tillstånd de själva vill eftersom genomslaget på marknaden blir inte så stor.

Om Apple hade 90-95% procent av marknaden i EU skulle det dock vara annorlunda. Då skulle Apple kunna tvingas till att ändra på sin produktlinje för att skapa mer konkurrens inom olika programvaror och hårdvara och detta om Apple ansågs försöka skaffa fördelar genom denna monopol.

Man får vara ett monopol men man får inte förhindra konkurrens.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-10 22:37

Tricket med att få bort den del av Explorer i Windows som är IE är att kasta exe-filen och genast efter lägga dit en annan fil med samma namn. Om man inte gör på detta sätt kopierar Windows automatiskt in en ny kopia av IE. Man har kanske 0,5-1 sekund på sig att kopiera in den nya filen från det att man tagit bort IE. Dock går det fortfarande att surfa med den "vanliga" explorern utan problem, ifall man kommer till någom oumbärlig sida programmerad av idioter [Skriv in valfritt påhopp här. :-D]. Men man slipper att program drar igång IE av sig självt.

• Oregistrerad
  • 2004-04-11 14:20

Skillanden är att MS har en dominerande ställning som dem utnyttjade för att slå ut konkurrensen. Till exempel Netscape som hade 80% av web browser marknaden hade inom 3 år efter att IE kom med Win95 förlorat 60% av marknaden. Nu är NS nere på 4% och IE runt 90%. Samma sak håller på att hända med Windows Media Player.

Apple har ingen dominerade ställning. Mondos 5% av marknaden är en mycket optimistisk siffra. Apples marknadsandel är under 2% till och med Linux har större marknadsandelar nu för tiden. Sen kommer OS X med IE och Safari förinstallerat och det är inga problem att slänga bort Safari om man inte tycker om det.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 18:03

Det har även med att göra att Apple själva levererar hård- OCH mjukvara. MS levererar ju Windows och styr helt vilka apps som ska med. Detta i kombination med att man kan hysta alla program man inte vill ha i MacOS/OS X i papperskorgen.. Om MS skulle leverera en "ny" hårdvaruplattform som kör XP helt oberoende av andra plattformar, skulle deras ställning liknas vid Apples..

1
Bevaka tråden