Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mellel 1.7.5 släppt!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mellel 1.7.5 med massor av nya finesser släpptes igår kväll.

Nu kan man bl a öppna .doc.

What's new in Mellel 1.7.5:

The new version of Mellel provides over 15 new features, enhancements, and improvements, in six areas:

RTF export and import.
.doc export and import.
Font Matching with RTF and .doc import and export
Bulleted and numbered lists
Compact view and other GUI enhancements
Copy and copy special options

Det är på många sätt ett fint program, men det går av någon anledning inte att göra kolumner i det.

Förmodar att det kommer i en senare version. Om jag inte missminner mig består företaget som gör Mellel av tre stycken anställda. Hur många arbetar hos Microsoft?

Mellel är fantastiskt!

Den nya möjligheten att importera och exportera Word-filer är efterlängtad. Visserligen kan man inte importera fotnoter i Word-format ännu, men nu tycker jag ändå att programmet har allt som jag behöver för att kunna arbeta med långa juridiska texter hemma, trots att jag inte kan komma undan PC-miljön på jobbet! Visst, forfarande finns det saker man kan önska sig, som kolumner, window tiling (eller vad det nu heter) mm, men jag köpte medan priset var $ 25 och till det priset får man knappast något bättre än Mellel! Och då ingick fria uppdateringar under 3 år! Helt oslagbart med den förbättringstakt upphovsmännen håller!

Kan man skriva fotnoter? Alltså inte importera, utan göra nya...

Jajamänsan! Mellel är mycket bra på fotnoter! Funkar suveränt!

Äntligen ett alternativ... Detta ska testas.

Man får nog säga att Mellel är det ordbehandlingsprogram som är mest innovativt när det gäller notfunktionaliteten. Ladda ner och testa. Passa på att ladda ner manualen samtidigt, så är det lättare att komma igång med programmet och alla dess funktioner.

Vill samtidigt slå ett slag för Bookend som är ett suveränt program och en vass och kompetent konkurrent till Endnote. Mellel och Bookend fungerar otroligt bra tillsammans, då programmakarna har ett starkt samarbete för att integrera de båda programmen (vilket de har lyckats mycket väl med!).

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 05:00

Vad är bookend och endnote för något?
Mellell är förresten en mycket trevlig ordbehandlare!

Bookend och Endnote är två är liknande program för att söka efter referenser över Internet, skapa databaser för att hålla ordning på sina referenser samt sätta in hänvisningar och formatera referenslistor (bibliografier) till artiklar, avhandlingar etc.

Bookend är "only mac", medan Endnote finns både för mac och pc.

Jag har testat båda, men använder mig endast av Bookend som jag anser vara mest prisvärt och mer intuitivt att arbeta med. Sonny Software som tillverkar Bookend är otroligt snabba på att svara på frågor och att implementera nya önskemål om funktioner i programmet. Rekommendera starkt! Deras studentpris är lågt och om man köper Mellel, så får man 20% rabatt på Endnote (gäller även på studentpriset)!

Bookend fungerar med Nisus Writer Express, Mellel och MS Word (och de flesta andra ordbehandlingsprogram som kan spara filer i RTF-format), medan Endnote mer eller mindre har fokuserat sig på MS Word.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-05-21 20:15

Finns det synonymordlista i Mellels svenska upplaga?

Ursprungligen av stikur:

Finns det synonymordlista i Mellels svenska upplaga?

Nope, inte ens i den engelska versionen. Men skaffa Spell Catcher så får du både ett bättre rättstavningslexikon än den som ingår i MacOSX och en synonymordbok som fungerar utmärkt i Mellel.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-05-22 07:16

Tack för svar och tips! Kanske man också kan ha Norstedts digitala synonymordbok tillgänglig och slå i vid behov. Om man får råd att skaffa den.

jag sitter här med en lång text som något pundhuvve har författat med endast VERSALER. I Word vet jag att var möjligt att skiftläges-justera en text. Kan jag göra det med Mellel?
Om inte, finns det någon annan ordbehandlingspryl man kan skiftläges-justera en text med eller är man hänvisad till office?

Senast redigerat 2004-05-26 08:43
Ursprungligen av David Slättne:

jag sitter här med en lång text som något pundhuvve har författat med endast VERSALER. I Word vet jag att var möjligt att skifläges-justera en text. Kan jag göra det med Mellel?
Om inte, finns det någon annan ordbehandlingspryl man kan skifläges-justera en text med eller är man hänvisad till office?

Testa Nisus Writer Express. Kopiera in texten eller öppna dokumentet direkt inifrån Nisus och markera den text som du vill ändra. Välj sedan menyn Edit och sedan Convert. Voilà!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-26 08:52
Ursprungligen av David Slättne:

jag sitter här med en lång text som något pundhuvve har författat med endast VERSALER. I Word vet jag att var möjligt att skiftläges-justera en text. Kan jag göra det med Mellel?
Om inte, finns det någon annan ordbehandlingspryl man kan skiftläges-justera en text med eller är man hänvisad till office?

PageSpinner - http://www.spinnerworld.com
( Edit -> Text Tools -> Change to lower case )

PS kan ju dessutom en hel del annat...

/M

1
Bevaka tråden