Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är det med virus på Mac?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur vanligt är det med virus och attacker mot Macar egentligen?

Jag har just bytt till OS X (Panther) och frågan är hur viktigt är det med brandvägg och antivirus.

Jag har kört Classic i 8 år och endast sporadiskt använt virusskydd. Såvitt jag vet har jag aldrig råkat ut för virus. Ingen jag känner med Mac har drabbats heller.

Är det verkligen värt tiden, besväret och pengarna att hålla på med virusskydd?

Har du eller någon du känner (inte bra hört från någon som känner en som känner...) drabbats av virus eller attacker?

-- T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 21:41

Det finns inga virus alls som kan skada Mac OS X.

Men om du får ett virusmail som inte infekterar dig, så kan du ändå vidarebefodra det till någon med Windows så att den personen får viruset. Därför anser många att alla bör ha antivirusprogram.
(själv har jag inget antivirusprogram eftersom jag aldrig får virusmail, ja knappt ens spam + att det kostar pengar)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 21:42

Jag har aldrig drabbats och jag vet inte någon som har fått virus heller...av dom som kör mac.
Föresten så har OSX en inbyggd brandvägg.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 21:44

Tycker nog du kan strunta i virusjox om du inte installerar allt som rör sig…
(Varje gång du ger passordet vid installation så ger du intallationsprogramet tillstånd att skriva till annat än din användares privata bibliotek , ex.v. systemfiler etc.)
Brandvägg finns det ju en helt okey inbyggd, och så länge man inte öppnar mer än det man behöver så är den lika god som någon annan…
I övrigt så är Apple hyfsat snabba på att få ut fixar för svagheter i systemprogram (Apache, SSL etc.) så så länge du har "programuppdaterinen" ställd på att kolla åtminstone varje vecka (default) efter uppdateringar så lever du ett väldigt tryggt liv med Panter

Det är viktigt att veta att den inbygga brandväggen i OS X inte är påslagen från början. Det måste man göra själv. Gå in i Inställningar och sedan Fildelning och välj fliken Brandvägg. Där kan du trycka på start. Om du sedan får problem med t.ex. iTunes musikdelning eller så kan du kryssa i lämplig ruta i listan bredvid.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-04-08 08:02

Jag har Norton antivirus på min dator, fick ner ett par pc virus här om dan, och det tog norton bort direkt, klockrent!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 08:32
Ursprungligen av Ovsing:

Jag har Norton antivirus på min dator, fick ner ett par pc virus här om dan, och det tog norton bort direkt, klockrent!

Jo, skall man räkna pezevirus som virus på mac:en så finns det ju lika många virus till mac:en som till en peze...

Begriper inte varför man skall behöva rensa bort pezevirus när pezeägarna själva inte gör det...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 09:05
Ursprungligen av Pär:

Begriper inte varför man skall behöva rensa bort pezevirus när pezeägarna själva inte gör det...

Skulle väl vara av den anledningen att vi Mac-användare vet bättre.

I normala fall brukar man inte ta medicinen innan man blivit sjuk men i detta fall så kan man ju bidraga till att andra inte drabbas och därmed köra t.ex Virex eller Nortons motsvarighet....

  • Medlem
  • 2004-04-08 09:45
Ursprungligen av [email protected]:

I normala fall brukar man inte ta medicinen innan man blivit sjuk men i detta fall så kan man ju bidraga till att andra inte drabbas och därmed köra t.ex Virex eller Nortons motsvarighet....

Måste inte jag själv skicka vidare ett virus-mail till pc-användare? Så istället för Virex eller Norton kan man väl bara skippa att vidarebefordra virus mail... eller kan macen bli någon form av automatisk virusspridare utan att själv drabbas?

Virus på Mac finns inte...!!!
Detta låter ju som en skröna, men...:
Sedan 1993 har vi kört en utbildning, där i snitt 70 Macar varit uppkopplade på internet ständigt... elever har laddat hem KLART suspekta grejjer (när jag inte sett... ...

Aldrig ett virus!!!

Lite småtrevligt faktiskt...

Eftersom jag har både Mac och PC i hemma-nätverket vet jag bara alltför väl vad i synnerhet trojaner innebär - och hur svårt det är som PC-användare att fullt ut skydda sig (har man ett koppel kids som, medan man ligger och sover, installerar allt som rör sig så har man...). Därför blir jag smått ledsen över inställningen "varför ska vi rensa bort virus när inte PC-ägarna gör det". Jag har, via jobbet, fått trojan-mail ett antal gånger. Självklart har jag Virex och Norton för att omedelbart rensa bort dessa och förhindra att PC-användare smittas vidare.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 09:54
Ursprungligen av Stinky:

Jag har, via jobbet, fått trojan-mail ett antal gånger. Självklart har jag Virex och Norton för att omedelbart rensa bort dessa och förhindra att PC-användare smittas vidare.

Sådant som kommer i mail ser man ju ganska bra ändå (det är attachments med i windows exekverbara filer - och sådant "forwardar" man ju ändå inte) - och där är virusskydd onödigt...
Virus som går in genom öppna portar på en winburk komemr normalt sett inte ens in på en OSX-burk, och komemr de in så funkar de inte och kan inte spridas vidare - där är ju virusskydd onödigt...
Återstår då macrovirus och de har ju minskat radikalt; och kan ju vara en bra anledning att inte ha macro påslaget som default i Office, speciellt som det är onödigt.

Har jäkligt svårt att se att man hjälper pezeägare om man har antivirusprogram (man riskerar att stjälpa för sig själv dock).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-08 09:55

Hur trasselfria är virusprogrammen idag?.....tycker jag ofta läst att Norton Antivirus ställer till problem på Macen....

Funderade ett tag på att skaffa virusprogram, men väl inne på Symantecs hemsida kunde man testa sin nuvarande säkerhet för att avgöra vad man behöver. Jag sitter på 10.3.3 bakom en Netgearrouter, och fick beskedet artt mitt existerande skydd var mer än tillräckligt.

/tc

  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 14:35
Ursprungligen av ThomasC:

Hur trasselfria är virusprogrammen idag?.....tycker jag ofta läst att Norton Antivirus ställer till problem på Macen....

Funderade ett tag på att skaffa virusprogram, men väl inne på Symantecs hemsida kunde man testa sin nuvarande säkerhet för att avgöra vad man behöver. Jag sitter på 10.3.3 bakom en Netgearrouter, och fick beskedet artt mitt existerande skydd var mer än tillräckligt.

/tc

Jag kör NAV 9.0.2 på min Cube med Panther 10.3.3 och det fungerar finfint. Har inte haft något problem med Norton Antivirus. Kan rekommendera den till alla som vill ha virusskydd. Se bara till att uppdatera programmet med Liveupdater. 9.0.2 fixar ett par problem med Panther plus installerar nya virus definitions filer senasta uppdateringen tar bort mp3concept trojanen.

Jag rekommenderar inte Systemworks 3 för OS X. Systemworks kan inte göra något vettigt när det är installerat på HDn, rapporterar trasiga filer som inte är trasiga och kraschar datorn. NAV däremot är att rekommendera.

//Rob

Jag föredrar att virusprogrammen rensar bort mina virusmail framför att sitta och göra det manuellt. Det är priset man får betala för att sitta på en arbetsplats med alla portar öppna... (vilket jag är ytterst tacksam för, av mer personliga skäl...).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-04-08 11:45

Har väl träffat på en 5-6st virus under åren. Alltid sånt som andra har kommit med och inte kunnat fixa. Killen som hade mitt jobb före mej lyckades tillochmed att bränna in två st på en CD med elevarbeten
Och sen hade jag en släkting som fick det som får datorn att pipa hela tiden...
Ganska harmlösa alltihopa.

Ursprungligen av Creops:

Har väl träffat på en 5-6st virus under åren. Alltid sånt som andra har kommit med och inte kunnat fixa. Killen som hade mitt jobb före mej lyckades tillochmed att bränna in två st på en CD med elevarbeten
Och sen hade jag en släkting som fick det som får datorn att pipa hela tiden...
Ganska harmlösa alltihopa.

Och nu menar du virus på OS X alltså? Du kör utan virusskydd eller?

-- Tor

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 13:04
Ursprungligen av torsig1967:

Och nu menar du virus på OS X alltså? Du kör utan virusskydd eller?

-- Tor

Under åren lär nog vara runt -90 --95

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-04-09 00:39
Ursprungligen av torsig1967:

Och nu menar du virus på OS X alltså? Du kör utan virusskydd eller?

-- Tor

Nej tusan heller, det var när jag hade OS 9 och före. Men man kan reparera gamla classicvirus i X, om man har virusskydd.

Jodå nu har det idag kommit första viruset för OSX, läs mer här:

http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=10964

Den trojanske hest, MP3Concept (MP3Virus.Gen), som den hedder, udnytter et hul i Mac OS X hvor filer kan udgive sig for at være noget andet end det de er. Den trojanske hest gemmer sig i ID3 tag'et på MP3-filer, men er egentlig et skjult program som kan køre på Mac OS X

Kanske borde detta hamna på förstasidan så alla vet att drömtillvaron är slut

  • Medlem
  • 2004-04-09 00:18
Ursprungligen av [email protected]:

Jodå nu har det idag kommit första viruset för OSX, läs mer här:

Det har redan skrivits om detta!

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=43028

Senast redigerat 2004-04-09 00:45
Ursprungligen av NiVec:

Det har redan skrivits om detta!

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=43028

Bra, då finns nu uppgiften extra synlig då du uppmärksammade detta - tack för det extra tydliga *påpekandet* - mvh

Många intressanta synpunkter. Eftersom jag är spamfri och nästan aldrig får suspekta mejl och eftersom jag minns att det krånglade när jag körde Virex på min gamla Mac (med os 8) så drar jag slutsatsen att jag inte behöver virusskydd.

Jag tänker definitivt INTE betala för att skydda PC-användare. Tvärtom, vill de att jag skall köra virusskydd för deras skull får de betala mig för besväret. Då skänker jag hellre motsvarande summa till "Läkare utan gränser".

-- T

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 14:13

Klartext:

- Nej, Det finns inga virus till OSX. Vill du göra en tjänst åt PC användare kan du skaffa ett men det är väldigt onödigt anser jag personligen. Man öppnar inte spammail.

-Brandvägg så funkar OSX's sisådär, men ja tror inte det är många som hackar här heller...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-08 14:23

Bara haft ett enda virus och har kört PC hela mitt liv och då var jag en 7 år gammal
på ett ungefär så har jag aldrig haft ett Anti-virus program och det har gått bra ändå...
Handlar mer om att inte använda Internet Explorer och Outlook... då får du inga virus
Tar du dessutom bort Internet Explorer så slutar även många virus att fungera då dom kräver IE =P

Nä, läs mitt inlägg.

Verkar som det kom en liten trojan iallafall

http://www.intego.com/news/pr40.html

  • Oregistrerad
  • 2004-04-08 21:56
Ursprungligen av batigool:

Verkar som det kom en liten trojan iallafall

http://www.intego.com/news/pr40.html


Är inte ID3 taggar sådant som applikationer läser?
< http://www.id3.org/id3v2.3.0.html >
Och då måste väl information i en ID3-tag för att bli körbar flöda över (buffer overflow) på ett sätt som passar just den applikationen (på en mac i 90% av fallen flöda över i QT via överflödning i Safari. Att så mycket data skulle få plats i en tag utan att filen verkar trasig tvivlar jag starkt på…

Kan tänka mig mycket enklare sätt att åstadkomma samma "skada" i andvändarens disktutrumme…

Bevaka tråden