Jag har en PB Titan 867, köpt begagnad i höstas, då i prima skick. Men nu har den börjat bära sig märkligt åt
Först visade sig ibland en skuggkvadrat runt muspekaren, med pilspetsen i övre vänstra hörnet på kvadraten. Även andra skuggor har förekommit, som kvadrater runt ikoner, intill kanterna på fönster, som band eller fält med grå vertikala linjer.
Under uppstarten kommer ibland tre äpplen diagonalt över skärmen och när logginfönstret visas är hela skärmbilden uppsplittrad i flera mycket fragmenterade logginfönster, ett i mitten + fyra runtomkring. Bara att starta om!
Under sista tiden har problemet utökats. Störningarna ändrar sig hela tiden - på en ren, skarp skärmbild kan plötsligt små vertikala pixelränder dyka upp, cyan eller magenta. De kan se ut som små smutsfläckar men också lägga sig i olika mönster. Efterhand kan de uppträda som långa vertikala linjer, kan särskilt uppstå i kölvattnet efter ett fönster som man flyttar på skärmen, tätt om man drar sakta, glesare om man drar snabbt. De störningar som ligger i ett fönster följer med om man flyttar fönstret. De kan ofta lägga sig på texten och gör den näst intill oläslig.
Felen dyker ofta upp gradvis efter en stund, brer ut sig över nästan hela skärmen men kan också försvinna igen. Vid något tillfälle var hela skärmen fylld av gröna pixelränder.
Jag prövade med att ladda ner nya drivrutiner för bildskärmskortet (efter uppgradering till OS X10.3.2) - även om felbeskrivningen som fanns på Apples sajt inte stämde i detalj med detta fel.
Jag har kört Cocktail och provat med att zappa PRAM-minnet - men det är ingen skillnad. För övrigt jobbar den på så bra
Är det någon som känner igen det här? Hårdvarufel? Mjukvara? Bug? Virus? Programkonflikter? Hjälp!