Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld testar mailservrar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amerikanska MacWorld har ett rejält test av mailservrar för OS X för den som inte uppskattar den inbyggda mailservern i Mac OS X Server. I jämförelsen mellan PostOffice, 4D Mail, Kerio Mailserver och Communigate Pro slutade dom två sistnämnda i topp med betyget 4 av 5 möjliga.

99mac har goda erfarenheter av just Communigate Pro som utgör grunden för bland annat mac.se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-09 11:05

Hur är det med mailserver som följer med Mac OS X Server? Finns det stöd för spam-sortering antivirus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-09 11:42

Hur är det med mailserver som följer med Mac OS X Server? Finns det stöd för spam-sortering antivirus?
Ja och nej. De går igen denna delvis i MacWorld-testet och det är ungefär som de säger. OSX MailServer (som de kallar den) är i själva verket Postfix, Cyrus och Squrrimail - tre opensource projekt.

Det som finns "inbyggt" och som kan konfigas med GUI är RBL-listor (Svart-listade siter). Du kan även själv mata in på serversidan domäner du vill strunta i. STMP-servern kan blockeras från open-relay och kräva login osv. Men mycket mer än så kräver att man gräver under yta. SquirrelMail (Webmail för Postfix IMAP) konfigas genom ett litet perl-program i terminalen. Funkis, men lite "o-macigt" om man säger så

Gemensamt för Postfix, Cyrus och Squrrimail är att de har väldigt mycket plugins och modifieringar som kan göra under huven i dess config-filer. Detta är inget som är självklart och du kan lätt förstöra saker om du inte håller tungan rätt i mun. Många operationer utförs som root också, i terminalen.

Ja, det finns både SPAM och VIRUS plugins som funkar för OSX MailServer, men de är inte konfigade eller inlagda out-of-the-box och du får leva med att gå in i terminalen för att konfiga dem.

Lite synd alltså. Alla mail-tjänster i OSX är tämligen bra, fast Apple har ju bara givet en tillgång till 1/5 av funktionerna i GUI:et och vissa MÅSTE konfigas genom terminalen. Det farliga är också att vissa konfig-filer kommer "tas över" av Server Admin. Med detta menar jag att om du gör en manuell ändring för PostFix SPAM-hantering och går in i ServerAdmin så kommer Server Admin skriva över dina ändringar. Det är ett helvete om man vill göra något lite mer avancerat (tydligen ska det gå att stänga av dock).

Det andra du har lite halvdan koll på är in och utgåenge mail. När vi körde QuickMail på jobbet så kunde jag lätt gå in och ta bort ett utgående brev (för stort, skickat till fel adress osv). Detta GÅR i MailServer också, men det kräver igen att du gå in i Termnialen och skriver kommandon.

Avslutningvis kan jag iofs säga att det är BRA att programmen bygger på just terminal-arbete. Men det är extermt dåligt att Apple inte gjort bättre GUI alt. web-baserat konfigsystem.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-09 21:57

Too bad that the test only focused on features and interface. They should have tested the underlying structure & standard compliance - that would have put 4D Mail higher in their rating. I should know it because I wrote the POP + IMAP part of the server (but not the configuration part)...

  • Medlem
  • 2004-04-10 14:08

Webmin ett bra "GUI" för Postfix

SJälv har jag tittat på (men använder inte just Postfix) Webmin som interface för Postfix. Webmin hanterar som de flesta säkert redan känner till även en hel del annat som t.ex. Apache, MySQL, BIND DNS, Terminalfönster mm.

http://webmin.com

/Björn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-10 18:57

Alright Björn - får titta på det tror jag.

Gjorde en kul grej idag. La till en länk i Webmailen:s (Squirrelmail) Kalender plugin så den länkar till PHPiCalendar istället. Funkar fint.

Tänk om Apple satte ett team på att utveckla dessa saker så de funkade out-of-the-box och så alla hade snygga, enhetliga interface…

är det någon som har koll på om squirrelmail cachar användardata någonstans, kan inte logga in via webbgränssnittet men det går utmärkt o ansluta via ett mailprogram.
El om man kan nollställa squirrelmail

hjälper inte o köra conf.pl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 14:49

Den gången jag råkat ut för det så har jag haft ett användarkonto som var POP3 endast och inte både POP3 och IMAP.

1
Bevaka tråden