Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes nya inställning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att iTunes inställning borde se ut så här istället. Det är ju så den fungerar i alla fall...

Okeeej, nu blir jag lite orolig? På vilket sätt pajar iTunes Music foldern?

Har inte märkt nåt ännu (knock on wood)

Ciryon

  • Medlem
  • 2002-10-02 21:09

Tar man: "Keep iTunes Music folder organized" (som den heter i eng versionen, dvs sabba mappen iTunes musik) så skapar iTunes en massa mappar och försöker organisera låtarna i dem typ efter artist och under artistmappen i album. Och har man inte all info i ID taggen så blir det en röra i Music mappen. "Många mappar blir det"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: samul:
Tar man: "Keep iTunes Music folder organized" (som den heter i eng versionen, dvs sabba mappen iTunes musik) så skapar iTunes en massa mappar och försöker organisera låtarna i dem typ efter artist och under artistmappen i album. Och har man inte all info i ID taggen så blir det en röra i Music mappen. "Många mappar blir det"

Kunde inte ha sagt det bättre själv...=)
Som exempel kan jag berätta att jag har många samlingsalbum med blandade artister på. Själva MP3-filerna till dessa album har jag ju haft i egna mappar som är döpta till albumets namn. Strukturerat och bra.
Men den kära kryssrutan i iTunes såg till att varje artist fick en egen mapp i finder med dess låtar inlagda i diverse mappar beroende på vilket album låten kommer ifrån...
En jäkla oreda och multum med oönskade mappar. Hela min struktur är ju sabbad nu...

Nåja, dä ä bar te å spötte i nävarna och ge sig på´n igen...

Ja, den kryssrutan använder man som mest en gång.

Det tog mig timmar att rekonstruera min mp3-mapp för nån månad sen och jag hittar fortfarande låtar som ligger i fel mapp.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Ja, den kryssrutan använder man som mest en gång.

Ja, det är lika säkert som "amen" i kyrkan...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 23:29

Till iTunes försvar vill jag säga att det fungerar riktigt bra då jag, som inte har haft något stort mp3-arkiv, nu mp3:ar mina skivor.

Så får iTunes sköta struktureringen på HD:n och jag får tid till annat.

  • Medlem
  • 2002-10-03 00:00

Vart in i H.....e hittar man denna omtalade "Kryss/ruta" som ska frigöra en från att iTunes fixar om hela ens MP3-system...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Bobby:
Vart in i H.....e hittar man denna omtalade "Kryss/ruta" som ska frigöra en från att iTunes fixar om hela ens MP3-system...

Inställningar > Avancerat

Jag vill inte verka helt dum i huvudet. Men jag använder faktiskt organiserings funktionen i iTunes. Jag tycker det fungerar helt perfekt. Det är bara att stoppa in skivan i CD-driven, klicka på importera och så går allt av sig själv. iTunes hämtar hem låtnamnen och skapar en mapp åt det aktuella albumet. Hur praktiskt som helst.

Jag förstår dock att det kan uppstå problem då iTunes organiserar om ett redan organiserat bibliotek. Men om man bygger upp sitt musikbibliotek från grunden så tycker jag denna funktion är helt utmärkt!

/M

Till Apples försvar så är faktiskt rutan urkryssad som default. Den som väljer att aktivera gör ju så på egen risk om man inte först läser manualen... vilket jag också gjorde...

Jag hade 50 låtar med en enda artist plockat från olika album liggandes i en mapp och det for all världens värld ut i en mängd mappar... man lär sig av misstagen.

Hehe, även jag föll i fällan, det lät suveränt, men min egen ordning kunde jag kyssa adieu

Eftersom iTunes nu är så "smart" och omorganiserar hela mitt mp3-arkiv när man klickar i den berömda rutan, så tycker man ju att det borde vara lika smart när man klickar bort krysset och därmed lägga tillbaka filerna som dom låg innan...

...men det hade ju varit en vettig lösning och hur hade det sett ut...

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-10-03 09:41

Tack gode Gud för 99mac !

Har inte trampat i rävsaxen ännu men jag var precis på väg att sätta ner foten.

Love you all !

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-03 09:47

Om man ser till att ha all info i id3-taggarna så kommer låtar från samlingsalbum att hamna i en mapp som heter Samlingar. Det finns nämligen en ruta där det står "Del av en samling".

Jag tycker att iTunes auto-sortering är bra. Det gäller bara att ha koll på id3-taggarna.

Funktionen är säkert bra om man börjar från grunden och rippar sin CD-samling till mp3. Men om man har ett arkiv uppbyggt och tankar mycket från nätet och sen ber iTunes katalogisera enligt sitt tycke blir det kaos.

Och även om man inte har "den-fruktade-kryssrutan" ikryssad lägger sig nyrippade plattor snyggt o fint i mappar med rätt id3-taggar (cddb).

Jag fick frågan i dialogruta efter att ha uppgraderat iTunes och tyckte att det lät vettigt. Problemet var att jag precis hade varit ute på mp3-jakt inför Hultsfredsfestivalen och tagit hem 3-4 låtar med alla band på programmet för att kolla upp det jag inte kände till och bränna några uppvärmnings-CD. Det blev några hundra mappar det. Plus undermappar! Det var inte kul. :rolleyes:

Egentligen ser jag inget "måste" att byta till iT3, förutom AAC-stödet, men man kan ju göra playlists med QT6 om man vill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 10:06

Jag tycker det värsta är att iTunes döper om filerna! När man äntligen har lyckats få alla sina filer att heta typ "Artist - Låtnamn.mp3" så kommer det satans programmet och döper om dem till bara "Låtnamn.mp3". När man har omkring 5000 mp3-filer kan man skatta sig lycklig att det finns program som t ex Mp3 Rage som kan fixa i ordning filnamnen igen...

/Nils

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Om man ser till att ha all info i id3-taggarna så kommer låtar från samlingsalbum att hamna i en mapp som heter Samlingar. Det finns nämligen en ruta där det står "Del av en samling".

Jag tycker att iTunes auto-sortering är bra. Det gäller bara att ha koll på id3-taggarna.

Förvisso!
Men å andra sidan så har dygnet bara 24 timmar och på dessa ska jag hinna jobba, äta, skita och sova samt hänga med på 99mac. Att sitta och administrera ett par tusen id3-taggar ligger inte riktigt inom min verksamhetsplan...

1
Bevaka tråden