Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärpning! (om skärpa i bilder alltså)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte vi skulle ha en egen tråd om skärpning av bilder. Tryck, webb osv. Då det finns så många duktiga proffs här vore det rätt kul att få lite goda råd av dem. Vi amatörer har mycket att lära.

Jag läste om två tips om skärpning för att slippa förvärrade färgartefakter i bilderna. Den ena var att konvertera bilden till Lab-färg och sedan bara skärpa kanalen "Ljushet". Det verkar funka rätt bra. Ett annat tips (mycket enkelt) var att skärpa bilden först med Oskarp Mask, sedan gå under "Tona Oskarp mask" och välja blandningsvärde Luminicens (tror jag det stavas) och som faktiskt gör i princip samma sak som att skärpa Ljushet i Lab-färg. Sen är det visst mågna som använder reliefskärpa osv.

Nu undrar jag vad ni proffs säger. Vad använder ni? Har ni några standardinställningar för web, tryck osv? Standarder för att skärpa porträtt, byggnader, mindre detaljrika bilder och mer detaljrika bilder?

Själv har jag provat Lab-färg-metoden och tycker den funkar rätt bra, men det blir förstås olika resultat på olika bilder och jag känner mig lite osäker på hur mycket man ska ta i för tryck, webb, detaljrika bilder, porträtt osv, osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 17:17

Bilder för tryck brukar jag titta på i 50% när jag gör uppskärpningen, för att simulera den utsuddning som rastret ger. Det kan se rätt hemskt ut i 100%, men det blir ju en annan sak i trycket... Sen är jag i gengäld smått nitisk när det gäller att spara oskärpta, oseparerade kopior av alla bilder.

Ett enkelt tips för att slippa något av problemen med uppskärpt brus är att bara använda filtret på de delar av bilden som är skarpa (det vill säga i fokus). Men se till att ha ordentligt med ludd!

Självklarheter för många kanske...

Du får gärna förklara närmare vad du menar med "bara de delar av bilden som är skarpa". Det är ingen självklarhet för mig i alla fall (och varför jag ställer frågorna - för att proffsen ska dela med sig av sina knep och tricks).

Hur väljer du de skarpa delarna i en bild?

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-11 19:05

Ett bra tips om man ska markera vissa delar av en bild och har ett wacom-bord är att använda snabbmaskläge och rita på markeringen. Det fungerar ok även utan wacom-bord, men med så är det mycket kraftfullt...

/arvid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-11 19:56

Jag menar som Arvid är inne på att man kan göra en markering runt de områden i bilden som är i fokus och applicera filtret bara där. I ett porträtt exempelvis kanske man markerar ansiktet och låter bakgrunden vara. Att lägga ludd på markeringen och/eller använda snabbmask är viktigt för att undvika att markeringen syns i bilden.

en snabb fuling är att duplicera lagret, slänga på högpass filtret med runt 5, sen ändra blandningsläget till overlay och dra ner opacititen lagom mycket..

1
Bevaka tråden