Tänkte vi skulle ha en egen tråd om skärpning av bilder. Tryck, webb osv. Då det finns så många duktiga proffs här vore det rätt kul att få lite goda råd av dem. Vi amatörer har mycket att lära.
Jag läste om två tips om skärpning för att slippa förvärrade färgartefakter i bilderna. Den ena var att konvertera bilden till Lab-färg och sedan bara skärpa kanalen "Ljushet". Det verkar funka rätt bra. Ett annat tips (mycket enkelt) var att skärpa bilden först med Oskarp Mask, sedan gå under "Tona Oskarp mask" och välja blandningsvärde Luminicens (tror jag det stavas) och som faktiskt gör i princip samma sak som att skärpa Ljushet i Lab-färg. Sen är det visst mågna som använder reliefskärpa osv.
Nu undrar jag vad ni proffs säger. Vad använder ni? Har ni några standardinställningar för web, tryck osv? Standarder för att skärpa porträtt, byggnader, mindre detaljrika bilder och mer detaljrika bilder?
Själv har jag provat Lab-färg-metoden och tycker den funkar rätt bra, men det blir förstås olika resultat på olika bilder och jag känner mig lite osäker på hur mycket man ska ta i för tryck, webb, detaljrika bilder, porträtt osv, osv.