Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 12:16

Har tänkt prova InDesign och gjorde det helt sonika när jag skulle göra en liten trevlig folder.

Det verkade vara ett trevligt program, så jag tänkte försöka räta ut något frågetecken.

På en sida ligger en underliggande eps-bild, ovanför den ligger en illustratorfil. Men den släpper inte igenom så att säga utan visar vitt där det ska vara genomskinligt. När jag drar upp visningsinställningar för illustratorfilen börjar datorn gå på knäna och ja, det blev omöjligt att jobba med dokumentet på min QS 733:a (4 ungefär likadana sidor med bilder samt 4 sidor med text).

Överhuvudtaget upplevde jag segheten i InDesign som olidlig, trodde inte jag hade så kass dator.

Några tips för vad som kan vara fel?

[ 03 Oktober 2002, 12:18: Meddelandet ändrat av: Linus ]

Hur stor är Illustratorfilen och innehåller den annat än vektorgrafik?

  • Medlem
  • 2002-10-03 13:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Har tänkt prova InDesign och gjorde det helt sonika när jag skulle göra en liten trevlig folder.

Det verkade vara ett trevligt program, så jag tänkte försöka räta ut något frågetecken.

På en sida ligger en underliggande eps-bild, ovanför den ligger en illustratorfil. Men den släpper inte igenom så att säga utan visar vitt där det ska vara genomskinligt. När jag drar upp visningsinställningar för illustratorfilen börjar datorn gå på knäna och ja, det blev omöjligt att jobba med dokumentet på min QS 733:a (4 ungefär likadana sidor med bilder samt 4 sidor med text).

Överhuvudtaget upplevde jag segheten i InDesign som olidlig, trodde inte jag hade så kass dator.

Några tips för vad som kan vara fel?

Visst är Indesign segt. Men med en QuickSilver 733 borde det ändå gå hyfsat. Det finns ett par saker att tänka på. Att inte ha bildvisningen inställd på högsta kvalitet och innan man ska skriva ut gömmer man alla öppna fönster genom att trycka på tabbtangenten.

Det är ett par generella åtgärder som man ska tänka på.

/Ulf A

Hej!

Du kan prova att spara om den i ver 9 eller 10 och spara med tiff 8 bitars färg som förhandsvisning och klicka i genomskinlig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 14:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Hur stor är Illustratorfilen och innehåller den annat än vektorgrafik?

5-6 bilder runt 600k, bara vektor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 14:45

Ulf, har jag inte bildvisningen på högsta kvalitet blir inte illustratorfilen genomskinlig. Jag kan sätta lokal inställning och sätta endast genomskinligheten på högsta kvalitet. Fortfarande segt.

  • Medlem
  • 2002-10-07 20:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Ulf, har jag inte bildvisningen på högsta kvalitet blir inte illustratorfilen genomskinlig. Jag kan sätta lokal inställning och sätta endast genomskinligheten på högsta kvalitet. Fortfarande segt.

Jo, men det är bara skärmbildsvisningen som kräver högsta kvalitet. Att du inte ser genomskinlighet när du sätter lägre visningskvalitet förändrar inte resultatet vid utskrift.

/Ulf A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 20:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf A:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Ulf, har jag inte bildvisningen på högsta kvalitet blir inte illustratorfilen genomskinlig. Jag kan sätta lokal inställning och sätta endast genomskinligheten på högsta kvalitet. Fortfarande segt.

Jo, men det är bara skärmbildsvisningen som kräver högsta kvalitet. Att du inte ser genomskinlighet när du sätter lägre visningskvalitet förändrar inte resultatet vid utskrift.

/Ulf A

Sant, men det gör ingen nytta för mig. Hur svårt är det inte att layouta en sida när man inte ser vad som ligger bakom en överliggande fil? Känns lite stenålder. WYSIWYG, så långt det går och absolut så tillvida att jag ser igenom det som ska vara genomskinligt i en illustratorfil är grundläggande för min del.

Jag har en figur i illustrator, jag monterar den vektorgrafiken ovanpå en bakgrundsbild, då vill jag inte ha en vit platta runt figuren (dvs mitt bildblock får bakgrundsfärgen vit) som det blir i InDesign (och även Quark som default). Så för att slippa den vita rutan ställer jag upp genomskinligheten och burken blir seg.

Kör du InDesign 2 eller 1.5.2 ?

1
Bevaka tråden