Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Toast 5.2

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-03 13:01

Jag kan inte uppdatera ordentligt från 5.1.4 --> 5.2 i OSX 10.1.2. När den installerar går den typ 60-70% sen kommer ett felmeddelande. Den säger att jag har inte tillräckligt med privilegier för att göra denna typ av installation.

Någon som vet varför eller har samma dilemma?

[ 03 Oktober 2002, 13:02: Meddelandet ändrat av: carbon ]

Testa med att köra "Verify Disk Permissions" i Disk Utility.

1. Har du tagit ner uppdateraren idag? Versiontracker länkade till en felaktig fil ett par dar för tidigt.

2. När jag tankade ner idag avbröts nedladdningen i explorer, men filen såg ok ut på skrivbordet. Det hände 2 ggr, 3:e funkade det.

Min fungerande fil, uppackad (ser ut som en folder, men är en .app) är 17 123 180 bytes stor om man tar info. Tror att den var 21.5 meg i dowload manager.

[ 03 Oktober 2002, 13:51: Meddelandet ändrat av: HankPank ]

Även den nya uppdateraren verkar ställa till det. Kolla bara på kommentarerna på VT av alla som har problem med att det kraschar vid start.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Även den nya uppdateraren verkar ställa till det. Kolla bara på kommentarerna på VT av alla som har problem med att det kraschar vid start.

Det har nog med piratade serinummer att göra

Min uppgradering fungerade utan problem.

Man måste kasta Roxio.dat i Contents, MacOS. Och sedan uppdatera. Då får man skriva i serienummret på nytt och det fungerar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Roffe Dugse:
Man måste kasta Roxio.dat i Contents, MacOS. Och sedan uppdatera. Då får man skriva i serienummret på nytt och det fungerar.

Om man inte har ett legalt serienummer ja ..........

Intressant egentligen. Undrar om Roxio alltså medvetet låter Toast krascha om man har ett piratat serienummer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Intressant egentligen. Undrar om Roxio alltså medvetet låter Toast krascha om man har ett piratat serienummer?

Roxio har medvetet bannat piratade serienummer eftersom Toast tillhör ett av de mest kopierade programmen. Vad "Roffe Dugse" tipsar om är egentligen taget ifrån en "Mac Warez" sida även om det dök upp på mer etablerade nyhetssidor för Mac i tron om att det var ett fel ifrån Roxio vilket det inte var.

På den aktuella warezsidan började skribenten med följande nedsättande mening (innan han förklarar hur man fixar problemet): Don´t let the morons at Roxio get away with this. Here´s the way to make Toast 5.2 work:

Han avslutar samma inlägg med: Nice try, Roxio!

Det där är trams. Jag har ett fullt legalt serienummer och likförbannat så kraschar den vid uppstart..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Det där är trams. Jag har ett fullt legalt serienummer och likförbannat så kraschar den vid uppstart..

Samma här. Roxio (tidigare Adaptec) har en trist historia med otroligt dåliga uppdaterare. Läste någonstans att 5.2-uppdateraren funkar om man installerar om sin Toast från skivan, och sedan uppdaterar. Så har det varit förr också, men kasst är det lik förbannat.

Ja dom har verkligen inget bra "track record" vad gäller uppdaterare och uppgraderingar. Jag kan ju förstå att de gärna vill knäppa piraktkopierare på näsan, men om det går ut över betalande kunder är det ju verkligen illa. Men som sagt; de har gjort dåliga uppdaterare förr, så det är mycket möjligt att det bara handlar om klantighet från deras sida.

Citat:

Trams eller inte, har man varit med ett tag så vet man att många programutvecklare har koll på piratade serienummer, finns ett flertal exempel på detta. Vad du har råkat ut för med din installation vet jag inte , men följer man de anvisningar som finns på Roxios hemsida så funkar uppgraderingen felfritt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:
Trams eller inte, har man varit med ett tag så vet man att många programutvecklare har koll på piratade serienummer, finns ett flertal exempel på detta. Vad du har råkat ut för med din installation vet jag inte , men följer man de anvisningar som finns på Roxios hemsida så funkar uppgraderingen felfritt.

Jo fast det är ju inga andra programutvecklare som är så klantiga att programmet kraschar om serienumret är piratat. Det vore ju bara puckat.

Det vanliga är att användaren får upp ett meddelande om att serienumret är olagligt och att man uppmanas köpa produkten. Att låta den krascha programmet (eller rent av hela datorn i OS 9) ger bara badwill för Roxio.

• Oregistrerad
  • 2002-10-05 14:19
Citat:

quote:Trams eller inte, har man varit med ett tag så vet man att många programutvecklare har koll på piratade serienummer, finns ett flertal exempel på detta. Vad du har råkat ut för med din installation vet jag inte , men följer man de anvisningar som finns på Roxios hemsida så funkar uppgraderingen felfritt.

Kan du lägga in en länk till anvisningarna?
Leter och letar, hittar ingen förklaring eller hjälp!

• Oregistrerad
  • 2002-10-05 18:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Hansen:

Citat:

quote:Trams eller inte, har man varit med ett tag så vet man att många programutvecklare har koll på piratade serienummer, finns ett flertal exempel på detta. Vad du har råkat ut för med din installation vet jag inte , men följer man de anvisningar som finns på Roxios hemsida så funkar uppgraderingen felfritt.

Kan du lägga in en länk till anvisningarna?
Leter och letar, hittar ingen förklaring eller hjälp!

Glöm vad jag skrev, hittade en länk:

Detta gjorde susen för mig:

"a. Control Click (hold the control button while clicking) on the Toast application, and select the option "Show Package Contents.
b. Open the Contents folder, then the MacOS folder.
c. Delete the rox.dat file.
d. Close all Windows and Launch Toast.
e. Enter your CD-Key and Toast should launch fine.
"

Funkade bra Ola. Tackar.

Jeg har prøvd å oppgradere på samme måten som står på siden til Roxio, men får ikke denne jævla skiten til å virke selv om jeg har betalt for programmet noen som har tips ?

• Medlem
  • 2002-10-20 21:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Knut Inge:
Jeg har prøvd å oppgradere på samme måten som står på siden til Roxio, men får ikke denne jævla skiten til å virke selv om jeg har betalt for programmet noen som har tips ?

Har du betalt för programmet och det inte fungerar så bör väl Roxio support kunna komma med en lösning?

/Ulf A

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Nord:

Citat:

Samma här. Roxio (tidigare Adaptec) har en trist historia med otroligt dåliga uppdaterare. Läste någonstans att 5.2-uppdateraren funkar om man installerar om sin Toast från skivan, och sedan uppdaterar. Så har det varit förr också, men kasst är det lik förbannat.

Samma här med. Har legalt sn# och fick krasch. Följde tipset som fanns på xl8yourmac.com och som finns angivet här. Funkade prima.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas J:

Citat:

Värst vad du kan då. För att ha varit med ett tag verkar du ha dålig koll. Mitt nummer är legalt och jag fick krasch. Detta efter att installerat enligt de instruktioner som fanns.

Jepps, om man följer tipsen som angetts här så fungerar det.. Men Jag är inte ensam om att ha legalt nummer och problem.

Installation är inget problem med. Men när man startade programmet som sök den på 2 röda.

1
Bevaka tråden