Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk oc uppgradera OS X, vad och hur spara?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall byta hårddisk i min PB G4 400 och samtidigt uppgradera till Panther, och undrar om man kan spara finder inställningar så att bokmärken och allt sådant "följer med" vid bytet.

Sen undrar jag också om man mina mejl kommer att finnas kvar, jag använder mig utav programmet Mail och har en egen mapp där jag spara vissa mejl. Kommer detta att försvinna och i så fall kan man spara detta på något sätt?

Tacksam för hjälp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-13 11:15

Uppgraderar du från jaguar? I så fall föreslår jag att du kopierar över systemet från den ena disken till den andra med hjälp avCarbonCopyCloner och sen uppgraderar med det gamla intakt så följer de flesta inställningar med.

Annars är jag osäker på om du kan uppgradera från OS 10.1 till 10.3 och behålla det gamla systemet. Kör du OS 9 går det inte alls...

Ja det är från Jaguar, men Jag har ingen disk att kopiera till. Jag skall byta ut min interna disk där systemet ligger.

Har du någon kompis med mac så kan du boota hans dator i target mode så den funkar som en fw-hårddisk.
Då kan du köra Carbon copy cloner och spara som en imagefil på hans hårddisk. sen byter du din interna hårddisk, startar upp din dator i target mode. Kör carbon copy cloner på din kompis dator och skickar tillbaka innehållet i imagefilen till din nya hd.

Eller så köper du ett hårddisk-kabinett(firewire) och monterar in din gamla hd i den. Montera sen in nya disken i datorn. bootar på fw-disken och kör över innehållet till nya interna disken.

Sen så har du en firewire hårddisk att använda som backup eller kopiera saker till/från polare utan att behöva släpa runt på datorn hela tiden.

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-15 12:17

Om du inte har en HD att mellanlagra på så är väl backup till CD/DVD enda alternativet. Så här skulle jag göra:
-Bränn hela din hemkatalog till CD/DVD (dela på flera om det behövs)
-Sätt i den nya HDn
-Installera Jaguar på nya HDn, skapa huvudkonto med samma namn/inställningar som du hade innan.
-Uppdatera Jaguar till den version som du hade innan.
-Ersätt hela hemkatalogen med filerna från CDs/DVDs, boota om och håll tummarna!
-Kör repair permissions
-Kör en Install & Archive med 10.3

Jag är inte helt säker på att Jaguar godtar filerna från hemkatalogen, har aldrig testat det själv men om du inte kan kopiera mellan HDna så är väl detta enda sättet. Bäst är såklart att gå hem till en polare med en Mac och ledig plats.

Du måste installera om alla program såklart.

//mattan

1
Bevaka tråden