- Gäst
- Oregistrerad ●
Riktigt snyggt! Ja, du måste verkligen ha slitit hårt för att få ihop detta på två dagar. Jag har suttit längre med betydligt mindre saker. Får skylla på att jag bara redigerar ungefär en gång om året
gôtt mos!!!
och som Dn´B fanatiker så måste jag veta vad det är för låt
det e låten "Ernest Borgnine" med Squarepusher från skivan Feed Me Weird Things. Du får gärna tippsa om liknande drum&base! är på jakt men det e svårt att hitta bra grejjer. Squarepusher är deffenetivt nån du skall kolla upp om du inte hört han innan.
det e låten "Ernest Borgnine" med Squarepusher från skivan Feed Me Weird Things. Du får gärna tippsa om liknande drum&base! är på jakt men det e svårt att hitta bra grejjer. Squarepusher är deffenetivt nån du skall kolla upp om du inte hört han innan.
Ahh guld. du har ju iTunes Electronica, BassDrive kanalen. Kanon.
jag beepar om jag hör ngt
Tänkte du skulle få lite professionell kritik, förmodar att du är mogen att ta en sådan då du änndå vill visa upp din film.
Många renderingar och ett lovvärt försök till att skapa ett litet konstverk - MEN, vad i filmen var det som du ville förmedla, en stämning eller ? OM jag ska ge lite kritik så hade den tjänat på att kortas ned kanske 1,5 minut och att du hade undvikit att hoppa tillbaka till bl.a Götaplatsen... blev lite upprepning i kronologin som förstörde lite. Sedan kan man ju undra om molnbilden verkligen var filmad med din kamera - kändes mer som att den var filmad i molnhöjd och hamnade lite utanför resan i Göteborgstrakten. Ett gott råd inför nästa redigering får nog allt bli att du inför dig själv vet att varje gång du gör ett klipp så ska det vara ett motiverat klipp eller motiverad mixning typ tidsförflyttning. Att göra ett klipp bara för att det *känns snyggt* räcker sällan, låt istället berättandet avgöra om klippet/mixningen tillför något. Det finns alltid goa bilder som man för berättelsens skull borde avstå ifrån - på fackspråk "Kill your darlings", bra att hålla i minnet inför nästa film. Hur som - en bra början som nästa gång kan bli ännu bättre.
Mvh,
Olle Jonsson
Redigerare på SVT sedan 1969
Tänkte du skulle få lite professionell kritik, förmodar att du är mogen att ta en sådan då du änndå vill visa upp din film.
Många renderingar och ett lovvärt försök till att skapa ett litet konstverk - MEN, vad i filmen var det som du ville förmedla, en stämning eller ? OM jag ska ge lite kritik så hade den tjänat på att kortas ned kanske 1,5 minut och att du hade undvikit att hoppa tillbaka till bl.a Götaplatsen... blev lite upprepning i kronologin som förstörde lite. Sedan kan man ju undra om molnbilden verkligen var filmad med din kamera - kändes mer som att den var filmad i molnhöjd och hamnade lite utanför resan i Göteborgstrakten. Ett gott råd inför nästa redigering får nog allt bli att du inför dig själv vet att varje gång du gör ett klipp så ska det vara ett motiverat klipp eller motiverad mixning typ tidsförflyttning. Att göra ett klipp bara för att det *känns snyggt* räcker sällan, låt istället berättandet avgöra om klippet/mixningen tillför något. Det finns alltid goa bilder som man för berättelsens skull borde avstå ifrån - på fackspråk "Kill your darlings", bra att hålla i minnet inför nästa film. Hur som - en bra början som nästa gång kan bli ännu bättre.
Mvh,
Olle Jonsson
Redigerare på SVT sedan 1969
Alltid kul med respons! Jo, saken är att jag hade ett hårddisk haveri för tre dagar sedan där mitt ansökningsarbete låg. Så jag hade tre dygn på mig att göra något nytt. Därför kunde jag inte riktigt ta hänsyn till varje liten detalj eller änns vilka bilder jag slutligen fick ihop. Jag fick nöjja mig med allt jag kunde få innan batterierna tog slut och jag var tvungen att komma hem och redigera innan klockan slog onsdag morgon.
Nej, bilden med molnen är inte min! :rolleyes: Jag var tvungen att på något sätt visualisera en gryning inann jag började med dagbilderna. Jag VAR faktiskt uppe klockan fem på tisdag morgonen, men det var mulet och det blev inga bra bilder som jag tyckte jag kunde använda.
Håller med om att jag kunde gjort den lite kortare, plus att jag skulle kanske haft med lite mer övergång mellan stad och landsbyggd. Men som sagt, tidspressen spelade en stor roll.
åsså föddes jag 14 år efter att du börjat redigera på SVT också... :rolleyes:
Snyggt Me lajk !
Philip, vart söker du... Gammleby folkhögskola, JMG eller Filminstitutet... berätta, jag kanske kan ge lite tips och råd. Blir alltså glad över att se när det finns de som vill ägna sig åt detta yrke. Vet att många som gått Gammleby sedan fått jobb. Även Halmstad lär ha en utbildning som börjat få lite gott rykte. Kan vara bra att veta att det knappast finns något svenskt TV-bolag som vill anställa någon som inte kan flera olika roller, hos oss gäller att det t.ex inte tas in någon som enbart vill vara fotograf eller redigerare. Blir också mer så att bildproducen/scripta är 1 yrke. Journalisterna hos oss har alla fått en enklare redigeringsutbildning så kort och gott så får alla räkna med att ha dubbla kunskaper. En grej att titta efter att få praktiktider på produktionsbolag, ofta en bra skola där man uppnår bredd. Om du inte har körkort så borde du satsa på detta kanska omgående.
Olle
Det finns några delar som "inte fittar". Molnövergången höjde helt plötsligt kameran flera hundra meter. Att speeda ett akvarium och visa att det speedas genom att låta flanörer vara med i bilden, skickar dubbla signaler om hastighet. Att speeda krusande vatten ger en fladdrig effekt som uppfattas som mycket snabbare än i verkligheten.
Bra resa i överigt, även om jag tycker att Du kunde lagt på riktig musik.
Att speeda ett akvarium och visa att det speedas genom att låta flanörer vara med i bilden, skickar dubbla signaler om hastighet. Att speeda krusande vatten ger en fladdrig effekt som uppfattas som mycket snabbare än i verkligheten.
Nähä??? (Det kanske var det som var meningen... )
Respekten för andras åsikter ? Smaken är som baken ? Det finns alltid minst en sanning till ?
Jag tycker, IHMO, att sekvenserna med akvariet och det krusande vattnet är mindre lyckade av tidigare anförda skäl. Om det nu var meningen att det skulle vara det så var det lyckat, annars inte.
Respekten för andras åsikter ? Smaken är som baken ? Det finns alltid minst en sanning till ?
Jag tycker det är helt tydligt att "blandade tempi" är själva temat, därför känns det som ett medvetet val och därav min kommentar.
Man kan varken tillfredsställa alla eller utgå från nån annans smak och tycke.
Det finns några delar som "inte fittar". Molnövergången höjde helt plötsligt kameran flera hundra meter. Att speeda ett akvarium och visa att det speedas genom att låta flanörer vara med i bilden, skickar dubbla signaler om hastighet. Att speeda krusande vatten ger en fladdrig effekt som uppfattas som mycket snabbare än i verkligheten.
Bra resa i överigt, även om jag tycker att Du kunde lagt på riktig musik.
ja, molnövergången förklarade jag lite längre upp. Annars förstår jag inte riktigt hur du menar med akvariet? Fiskarna är inte uppspeedade..dom e i normalt tempo medans människorna är uppspeedade. Ja, kluttret vid fiskarna blev sådär.. jag kanske skulle placerat kluttret endast på bildens högra sida där hastigheten var hög..
Det där med vattnet har jag tänkte på också... vid den sissta solnedgången delade jag bilden och körde solen snabbt och vattnet sakta. skulle kanske gjort det på dom andra bilderna också.. fast som sagt, tidsbristen var ett faktum! :rolleyes:
Philip, vart söker du... Gammleby folkhögskola, JMG eller Filminstitutet... berätta, jag kanske kan ge lite tips och råd. Blir alltså glad över att se när det finns de som vill ägna sig åt detta yrke. Vet att många som gått Gammleby sedan fått jobb. Även Halmstad lär ha en utbildning som börjat få lite gott rykte. Kan vara bra att veta att det knappast finns något svenskt TV-bolag som vill anställa någon som inte kan flera olika roller, hos oss gäller att det t.ex inte tas in någon som enbart vill vara fotograf eller redigerare. Blir också mer så att bildproducen/scripta är 1 yrke. Journalisterna hos oss har alla fått en enklare redigeringsutbildning så kort och gott så får alla räkna med att ha dubbla kunskaper. En grej att titta efter att få praktiktider på produktionsbolag, ofta en bra skola där man uppnår bredd. Om du inte har körkort så borde du satsa på detta kanska omgående.
Olle
Hmm, lite skumt formulerade meningar där ibland, men jag förstår vad du menar!;)
Jag söker till flera skolor, men främst vill jag in här:
http://www.mh.luth.se/utbildning.asp?id=10
Jag vill precis som du säger jobba brett. Denna utbildningen verkar väldigt bred och dessutom är det på en musikhögskola vilket slåt båda mina flugor i en smäll!
Jag har länge jobbat med grafisk design och websidor m.m. När jag va mindre och alla andra spelade spel satt jag antingen i Photoshop eller Pagemaker och pillade med bilder. Finns inget roligare!
Tyvär är nog tippsen lite sent ute.. imorgon är sissta anmälningsdagen och jag har redan skickat in alla ansökningar! Men tippsa på ändå gärna!
himla snyggt gjort, men för den oinvigde vad är det gjort i ?
//joakim
snyggt Philip kanske lite lång....men bra ändå. Vad kommer bränningarna ifrån? Finns dom som effekt i FCP eller AE. Eller har du tagit dom från en super 8 film o laggt ihop det? Jag blir alltid lika glad o tycker alltid att det är lika snyggt med fillm bränningar i mellan klippen