Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 - en het produkt?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Var inne och testkörde en sån däringa charmig liten rackare på 12 tum häromdagen. Gillade bl.a. skärm, tangentbord och OS, men blev inte så lite besviken på iBookens arbetstemperatur. Att den blir varm undertill är inte mycket att snacka om, det kan jag leva med. Det jag reagerade över var att där du vilar vänsterhanden när du skriver, dvs till vänster om styrplattan (om du är normalt skapt), där var det rejält febrigt. Så pass att jag på bara en kort stunds testkörning blev lite svettig om handflatan. Det är också något jag har genetiska anlag för, dessutom har jag en tendens att bli lite varm när jag sitter och skriver på kluriga saker, vilket är precis vad jag tänkt göra med en bärbar dator. Det här är något jag tar så allvarligt på att det kan sänka ett köp - och därmed ett plattformsbyte.

Låt vara att iBooken i affären står på, kanske dygnet runt, men det borde rimligtvis inte spela någon roll - datorn når väl arbetstemperatur på under en halvtimmer skulle jag tro. Den var trevligt tyst, vilket väl innebär att processorn inte var så varm att fläkten behövde spinna loss.

Så, nu undrar jag om detta är något som ni stolta ägare upplevt? Möjligt är att jag är extra känslig och att många datorer är värre, men är det generellt lite varmt just där, även vid lågprestationsanvändning? Vad gömmer sig därunder, är det HD:n, eller?

Är det så illa som det kändes?

Tack på förhand för hjälpen.

/ Mharto

• Medlem
  • 2004-04-14 09:36

hej,
jo. ibooken blir varm under vänster handled. själv har jag inte tyckt att det varit besvärligt, kanske ganska bra ibland eftersom jag röker och har dålig cirkulation :-i det är fortfarande en fantastisk liten maskin. men om du verkligen har besvär kanske du ska leta efter en annan modell. jag kör 12" kanske är det annorlunda på 14" -den har ju en större yta som borde fördela värmen och kylas av bättre.

--micke

• Medlem
  • Mark
  • 2004-04-14 23:22

[QUOTE="laax"]
ag kör 12" kanske är det annorlunda på 14" -den har ju en större yta som borde fördela värmen och kylas av bättre./QUOTE]

Jag har en 14" och kan bekräfta att även den blir varm. Min upplevelse är att den blir riktigt varm när den ligger och gottar sig i sängen (hm, det har ju alltid sagts att vi macägare har ett kärleksfullt förhållande till våra datorer;)) Min förklaring är att när det blir tätt runt den så försämras ventilationen och isoleringen ökar. Om jag har den i knät eller på ett bord upplever jag inte värmen som störande. Min åsikt är att tystnaden klart kompenserar värmen. Som tidigare sagts kan ju värmen vara en fördel för oss med dålig blodcirkulation. Har även en motorsåg med värme i handtagen

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-15 07:21

Jag har en 12" iBook och visst blir den lite varm under vänstra handen när nätdelen är inkopplad, fast riktigt het har den aldrig blivit. Men det är inte något som stör mig (iaf inte under vinterhalvåret i Norrland )

Skämt åsido, min flickvän har en Compaq laptop :eek: och där kan man tala om värme plus att den har en fläkt som väsnas nästan konstant. I jämförelse med den så är min iBook både sval och tyst. Har inte hört ett ljud från min iBook än...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-14 09:48

Ett externt USB tangent bord kostar inte så mycket och det slinker lätt ned i de flesta datorväskor!

Ursprungligen av Max Wik:

Ett externt USB tangent bord kostar inte så mycket och det slinker lätt ned i de flesta datorväskor!

Jo tjena. Fattas bara en dumstrut på huvudet också! Inte för att det är nåt fel på att du kommer med förslag på lösningar, tack för det.

Till resten: när ni säger "varm", menar ni ljummen eller het? För mig finns det en tydlig gräns, kan ha med kroppstemperaturen att göra. Att den skulle vara sval väntade jag mig inte, så ljummen är helt OK. Blir den varmare efterhand eller är den varm konstant?

Det här är ju annars en sån grej man upptäcker att man inte kan leva med först efter några veckors användning. I övrigt känns den som ett kalasköp. Om det nu blir av.

/ mharto

Jag tycker 12" Powerbook blir betydligt varmare än 12" iBook, säkert mycket beroende på att metallen leder värmen bättre. Men det beror ganska mycket på hur hårt du belastar datorn.

Jo min blir lite varm i vänstra hörnet det håller jag med om. Jämfört med en bärbar Compaq jag har så är det dock skönt att den inte låter som ett propellerplan som förbereder för att lyfta så fort det blir lite varmare.
Varm men underbart tyst.
Billy

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-14 11:49

En liten extern fläkt från biltillbehörsaffären kan väl vara lösningen för den transpirerande skribenten. Har hört att de skall komma med USB-anslutning. Jag använder själv en iBook 12 utan några handsvettssproblem, och hoppar nog över fläktvarianten. Önskar ibland dock att den kunde väsnas lite mer när grannen klipper gräset, eftersom mina trumhinnor är mycket känsliga för hans frekvensomfång.....

(I think it´s a troll)

• Avstängd
  • 2004-04-14 21:06

Det är en ypperlig knävärmare sitter och glor på film och mirkkar med min just nu jag... mmm varmt och gosigt

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-15 12:24

Detta hände mig. Köpte i höstas en PB12´867mgz combo. I våras när jag körde Garageband och laddade Macen samtidigt som jag hade datorn i knät ovanpå täcket, blev den inte bara varm eller het. Det blev skållhet och började lukta brända elkomponenter. Kontaktade MMattias Hedman på Office i Sundsvall som plockade isär hela datorn. Då visade det sig att det sitter ett litet kopparrör ovanför processorn som troligen ska leda bort värme. Det hade blivit missfärgat av hög temperatur.Ajdå! Reklamation. Ny Mac från Apple. Som plåster på såren ordnade Mattias en Super Drive. Denna uppför sig väldigt annorlunda. Inte lika varm, men det bästa är att fläkten inte startar i tid och otid. Tystare allltså. Slutet gott allting gott.

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 10:06
Ursprungligen av AlnöTomas:

I våras när jag körde Garageband och laddade Macen samtidigt som jag hade datorn i knät ovanpå täcket, blev den inte bara varm eller het. Det blev skållhet och började lukta brända elkomponenter.

Kanske inte så konstigt...

• Medlem
  • 2004-04-16 11:01

Om du bara ska skriva så duger det utmärkt med en iBook G3 och den blir inte varm.
Billigare också, om man kan hitta en överbliven någonstans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 00:47
Ursprungligen av AlnöTomas:

Detta hände mig. Köpte i höstas en PB12´867mgz combo. I våras när jag körde Garageband och laddade Macen samtidigt som jag hade datorn i knät ovanpå täcket, blev den inte bara varm eller het. Det blev skållhet och började lukta brända elkomponenter. Kontaktade MMattias Hedman på Office i Sundsvall som plockade isär hela datorn. Då visade det sig att det sitter ett litet kopparrör ovanför processorn som troligen ska leda bort värme. Det hade blivit missfärgat av hög temperatur.Ajdå! Reklamation. Ny Mac från Apple. Som plåster på såren ordnade Mattias en Super Drive. Denna uppför sig väldigt annorlunda. Inte lika varm, men det bästa är att fläkten inte startar i tid och otid. Tystare allltså. Slutet gott allting gott.

Täcket kanske täppte till ventilationshålen till fläkten eller diverse andra lufthål? Då är det inte konstigt att datorn blir överhettad.

• Oregistrerad
  • 2004-04-16 08:11

Min iBook G4 blir varm, det verkar som om jag är den enda som tycker det är obehagligt!

Jag upplever att min 12" blev varmare efter att jag uppgraderade minnet från 256 till 640 megabyte.

/Kristofer

• Medlem
  • 2004-04-17 14:23

Jag har en 14" 933MHz iBook som fläkten aldrig går igång på verkar det som. Underligt, eller hur eller vad krävs egentligen för att få igång den? Rippar nu en DVD och det enda jag hör är suset från comboenheten.

/Fredrik

• Medlem
  • 2004-04-17 14:37

Om man spelar 3D-spel så går fläkten igång. Knappt aldrig annars.

• Oregistrerad
  • 2004-05-29 13:54

Min ibook 12":are blir riktigt varm så fort grafikkortet får jobba lite mer än vanligt.. så varm så att den väldigt ofta antingen krashar programmet eller hela datorn.

Fraggelpjott
Javisst är det besvärligt med värmen.
När jag sitter en timme med Ibooken i knäet så får jag till slut gå och öppna terassdörren för man blir så varm i hela kroppen.
Det är nästan så det blivit ett problem det här med värmen.
Så jag håller med dig!

Fläkten min går igång när jag spelar Unreal Tournament.

Det står också i Apple's manual (tror jag) att Ibooken inte ska placeras på "täta underlag" som kuddar etc för att den då inte kan kylas ner tillräckligt.

Och lite ljummen vid vänster hand blir den. Inget konstigt anser jag och det irriterar mig inte. Om det dock är irriterande så bör man dock kanske se efter en annan dator (?!)

1
Bevaka tråden