Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wordmallar på Macserver => krångel och ändlösa mängder kopior

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läge:

En G5:a med Mac OS server och en herrans massa Word-mallar. Till denna server ansluter ett tjugotal klienter (Mac OS X 10.3 och Office v. X), och arbetsgången skall vara att de dubbeklickar på ett malldokument, arbetar i det och därefter sparar på en plats som väljs i "spara som"-dialogen.

Arbetsmetoden fungerade finfint så länge klienter och server var i Mac OS 9 miljö och en gammal G3:a. Det fungerade hyfsat med klienterna i Mac OS 9 och servern i Mac OS X.

I "full" Mac OS X-miljö är det dock problematiskt. Dubbelklicka på ett malldokument skapar en kopia av malldokumentet utan att spara det ifyllt och klart, vilket leder till en massa kopior av vissa mallar. Värst är dock att det inte blir några dokument gjorda.

Ett tag trodde jag att det skulle vara ett rättighetsproblem, men det tror jag inte längre. Det går nämligen att öppna mallarna genom "öppna"-dialogen i Word och på så sätt lösa det hela. Men det känns lite b att ha det så. Lite omacigt helt enkelt.

Någon som har en lösning eller en idé om vad som kan vara fel?

//Mikael

Jag skulle precis starta en tråd om detta problem men som tur var sökte jag lite först.

Har Apple ändrat hur malldokument beter sig i Panther eller redan i tidigare utgåvor av OS X? Jag delar ut firmans brevmallar som lokala malldokument på varje dator och har gjort så i OS 9 och sen med OS X de senaste åren. Jag har inget minne av att detta hände i Jaguar. Är det en bugg eller finess enl Apple? Kan någon med Jaguar verifiera?

Detta är ju helidiotiskt och ser ju ut som en jättebugg!

Jag har pratat med Daniel Holmberg på Microsoft om detta, och det är tydligen ett om inte välkänt så i alla fall känt problem.

Daniel tror att Finn på Apple har en lösning/workaround på detta, och jag har försökt få kontakt med honom ett par dagar nu. I morgon är det dags igen, och jag skriver här om jag får veta något matnyttigt.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 18:42

Vet från win-sidan att om man öppnar mallar (templates) annat än i "nytt" så tror dreten att man vill editera templaten - och är den skrivskyddad så kan det bli hur som helst…

Pratar vi om olika varianter av samma problem nu?

Jag har mina mallar på klienter med OS X. I alla tidigare Mac OS jag kört sen -86 så har en mall alltid skapat sig i RAM och inte blivit en fil förrän man väljer Spara. Nu tycks det inte vara så i Panther. Detta har dock ingenting med Microsoft att göra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Pratar vi om olika varianter av samma problem nu?

Jag har mina mallar på klienter med OS X. I alla tidigare Mac OS jag kört sen -86 så har en mall alltid skapat sig i RAM och inte blivit en fil förrän man väljer Spara. Nu tycks det inte vara så i Panther. Detta har dock ingenting med Microsoft att göra.

Helt rätt, det är något som är fel i Mac OS X.

Det finns ytterligare en hel del problem när man skall spara dokumenten på en nätverksenhet - speciellt om det är en Mac OS X-server.

//Mikael

Jag befarar det värsta... att någon på Apple ändrat detta för att det skulle "bli bättre". Spontant känns det inte som en bugg när funktionen ändrat sig på det här sättet. Vem på Apple kan svara?

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-15 10:21

hehe, testade precis på min burk. Otroligt korkat beteende! Måste vara en bugg...

Enklaste workarounden (om man inte har tusentals mallar) verkar vara att spara om OS X-malldokumenten som MS Word mallar (.dot) och sen låsa filerna. Dubbelklick/Open öppnar dokumentet på vanligt vis och Kringla-S ger en read-only varningsdialog och sen en Spara som-dialog.

Tillägg:

Glöm det där med MSmall,, bättre att spara mallen som vanligt .doc och låsa filen.

PS. Otillåten beta-info:
Office X 2004 klarar långa filnamn! Yippi!

Senast redigerat 2004-04-15 10:58
Ursprungligen av mattan:

hehe, testade precis på min burk. Otroligt korkat beteende! Måste vara en bugg...

Enklaste workarounden (om man inte har tusentals mallar) verkar vara att spara om OS X-malldokumenten som MS Word mallar (.dot) och sen låsa filerna. Dubbelklick/Open öppnar dokumentet på vanligt vis och Kringla-S ger en read-only varningsdialog och sen en Spara som-dialog.

Vi har våra mallar i InDesign. Har testat lite nu med InDesigns malldokument, Finders malldokumentsinställning samt låsta filer. Jag kommer fram till att om jag skiter helt i mallar och helt enkelt bara låser filen som ska verka som mall så funkar det i mitt fall. Originalfilen öppnar sig som read only och när man väljer Spara så får man egentligen kommandot Spara som... helt automatiskt. Detta känns lite som han i Lorry... "tänkte inte på det..."

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-15 12:18

Ja, jag kom också på det efter ett tag

Frågan som kvarstår är väl hur Apple tänkt egentligen...

Om nu någon från Apple tittar in här så vill jag få med en närliggande sak:

Om man markerar en fil och väljer Duplicera så skapas en ny fil med tillägget "kopia" i filnamnet, men fokus/markering ligger kvar på originalfilen. Fokuset bör flyttas till den nyskapade filen (så var det i gamla Mac OS om jag minns rätt). Man gör ju inte ett duplikat för att sen öppna originalet. Nu blir det ett irriterande extraklick. Fokuset borde dels flyttas till duplikatet men Finder borde även ställa sig i "ändra namn på filen"-läge så spar man in ett klick till.

OK,

nu har jag fått reda på lite mer från Apple om detta. Det tog sin lilla tid att bli hänvisad hit och dit, men så småningom kom ett svar från Apple USA.

I alla fall, detta är en bugg. Apple menar att den påverkar "en del användare negativt". Planen är att detta skall vara fixat till 10.4 släpps (vilket i sig innebär en stund).

Buggen lär ha introducerats i en senare version av 10.2 i den form den har nu, d.v.s. påverkan på alla program. Vissa program, t.ex. AppleWorks, har under betydligt längre tid haft det här problemet. Dock har det uppträtt slumpvis. (suck!)

Eftersom det är en bugg i Finder så kan man kringgå problemet genom att försöka låta bli Finder. Man kan alltid öppna en mall genom Öppna-dialogen i det aktuella programmet. Då fungerar det. Men den maciga vägen att dubbelklicka på malldokument fungerar inte.

//Mikael

Bra Mikael!

Du som har den där kontakten med Apple... har du möjlighet att kolla vad de anser om mina synpunkter rörande filduplicering här ovan?

1
Bevaka tråden