Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther i PC/Novell-miljö?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att ta en powerbook med 10.3 till en arbetsplats med pc-nätverk, tror att det är Novell.
Skall det fungera? Är det något särskilt jag bör tänka på eller är det bara att plugga in och köra?

Jag har ingen som helst erfarenhet av Novell men jag vet iaf att det finns någon slags klient för OSX

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15802

BTW: Varför har man Novell, Vad är speciellt med det?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

BTW: Varför har man Novell, Vad är speciellt med det?

Om man föredrar Netware framför Pyttemjuk Server typ
Ska tilläggas att Novell är orginalet, de var de som kom på allt vad katalogtservrar heter.

/Kristofer

Ursprungligen av Kristofer G:

Om man föredrar Netware framför Pyttemjuk Server typ
Ska tilläggas att Novell är orginalet, de var de som kom på allt vad katalogtservrar heter.
/Kristofer

Aha... det är alltså liknande ett ActiveDirectory.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Aha... det är alltså liknande ett ActiveDirectory.

Yeps!

För att använda Prosoft Netware Client 1.2.1 krävs
Applicable NetWare server patches installed. Var kan jag få tag på denna patch?

länk

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

För att använda Prosoft Netware Client 1.2.1 krävs
Applicable NetWare server patches installed. Var kan jag få tag på denna patch?

Länken i andra inlägget leder dit om jag har förstått allt rätt!

Ursprungligen av Carl.Fredrik:

Länken i andra inlägget leder dit om jag har förstått allt rätt!

Länken leder till Prosoft NetWare 1.2.1 och i manualen står det att det krävs en patch. Ska prova att koppla upp mig på ett PC-nätverk med Novell på tisdag och se om det fungerar utan tillhörande patch.

Har installerat Prosoft NetWare utan problem. Det ska bli intressant och testa om det fungerar.

Eftersom de i nätverket använder Outlook, måste jag då installera Outlook Express för att kunna skicka mail?

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Ska prova att koppla upp mig på ett PC-nätverk med Novell på tisdag och se om det fungerar utan tillhörande patch.

Har installerat Prosoft NetWare utan problem. Det ska bli intressant och testa om det fungerar.

Berätta gärna hur det går.!

Jag skall ordna en powerbook till nästa vecka och skall prova då.

Om jag inte minns fel så har vi Novell på jobbet och för att komma ut på nätet eller till de diskar som jag har behörighet till krävs inget alls... jo förståss gäller DHCP så att datorn tilldelas en IP-adress samt proxyinställning samt portnummren. I de fall som jag ska in på en disk som jag har behörighet till så svarar jag bara med mitt ID samt lösenord. ( Jag ser dom via "Anslut till Server" via menyvalet "Gå" ). Jag kan däremot INTE komma åt mailen på samma sätt som på min jobb-pc, där är det ett mailprogram från Novell, kan läsa den med Safari istället. På min PB12" har jag utöver min hemmainställning för IP alltid en nätverksplats för jobb-konfigurationen. Bra att veta att det nog är mycke vanligt att datorer som inte ägs av företaget inte heller får kopplas in i nätverket... så håll en låg profil ifall någon IT-nisse får för sig att banna dig när du väl är uppkopplad.

Novell stöder appletalk, men det är inte säkert det är aktiverat (på serversidan alltså). Be nätverksansvarig att fixa detta så ökar möjligheterna det fungerar. Om jag inte tar fel räcker det inte med användarnamnet utan hela din gren av aktuellt novellträd måste anges vid inloggning via appletalk, alltså enligt loginname.nod3.nod2.nod1.stam..

Ursprungligen av M. Sundbom:

Novell stöder appletalk, men det är inte säkert det är aktiverat (på serversidan alltså). Be nätverksansvarig att fixa detta så ökar möjligheterna det fungerar. Om jag inte tar fel räcker det inte med användarnamnet utan hela din gren av aktuellt novellträd måste anges vid inloggning via appletalk, alltså enligt loginname.nod3.nod2.nod1.stam..

Kan konstatera att det inte räcker med Användarnamn och lösen utan det krävs att man gör enligt ovanstående citat.

OSX och Novell

Om det är en senare version av Novell (6 o uppåt) så krävs att AFPTCP är påslaget på Novellservern. Det är tjänsten för att macar ska kunna kommunicera med servern över TCP/IP. För att sen koppla upp dig mot servern så går du i Finder till menyn Gå - Koppla till server. Skriv in serverns ip-adress eller namn. Ex. 192.168.0.10 eller afp://novellserver. (Man kan även skriva in afp://servernamn/ip-adress i en webläsare.
Du blir sen tillfrågad om anv. namn och lösen. Sen är du inne och kan välja vilka volymer du vill montera på skrivbordet.
Det behövs alltså inte köpas till ngn programvara till varekn server eller OS X klienten (om man bara har en relativt fräsch Novell server).

Det finns en mass tutorials för Novell admins på
MacOSX labs

1
Bevaka tråden