Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha royalty-fria bilder.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon om en bra sida där jag kan ladda ner gratis royalty-fria bilder för använda mig av dem vid hemside-snickeri? Gärna med inriktning på humanoria och teknik, men allt är intressant!

Tack! / Niklas

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 05:00
  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 10:15

Ytterligare en länk att testa...

http://www.morguefile.com/

Jag har själv använt ett par bilder därifrån på ett par hemsidor, mins inte riktigt vad som ligger på den men... det märker du...

//Trinodia

Tack!

deviantart har jag ett konto på med en hög bilder på faktiskt, men man måste betala för att kunna söka där. Så jag orkar inte bläddra igenom flera tusen bilder manuellt.
sxc.hu var riktigt bra!
Fotoarkiv.satansrike.com var också bra.
Picturestation gillar jag!
istockphoto är bra, men jag känner verkligen inte för att betala för ett arbete jag utför gratis.

finns det någon bra skandinavisk bildbank, där det är billigt/gratis??

Jag är så less på alla dessa amerikanska affärs miljöer och folk..

Som fotograf söker jag gratis hyra, elräkning, bilreparationer, mat och kläder.

Ursprungligen av MacSvanberg:

Som fotograf söker jag gratis hyra, elräkning, bilreparationer, mat och kläder.

I get your point!
Var på inget sätt meningen att förolämpa några fotografer genom att fråga efter material till ett lågt överkomligt pris för ideella projekt.

En bättre fråga är väl kanske då vilka bra svenska bildbyråer finns det förutom matton?

Hör efter hos Matton.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2004-04-16 00:01

håll isär begreppen. royaltyfri är väl inte samma som "gratis"? en royaltyfri bild köps loss och får sen användas fritt, hursomhelst. typ http://www.photodisc.com. http://www.sxc.hu/index.phtml har gratisbilder.

folk underskattar, generellt sett, vikten av bra foto. tyvärr.

Det finns ju helt klart utrymme för samlingar med amatörfotografers arbete för gratis användande. Bra för skolor och gratisarbetande "hemma-webbdesigners".

Jag tror inte de konkurrerar med proffs-fotografer om att sälja bilder för mer seriös produktion. Själv gillar jag skivor med bilder som man betalar för men som sedan får användas fritt, dvs royaltyfria bilder. Det är trist att köpa en bild för ett tillfälle och så blir det massa krångel om man vill använda den igen, i ett annat medie eller annat sammanhang.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-16 11:29

Detta är lite offtopic, men inte ändå.

Bildstöld vara en lönande historia för oss fotografer. När det upptäcks sätter man ju priset själv..i efterhand. Att publicera bilder utan rättigheter på nätet kan vara en dyr lek.
Använd digital vattenstämpel...och spåra på nätet!!

Bilder fungerar ju upphovsmässigt likt t ex dataprogram, med den skillnaden att användaren är avsevärt lättare att spåra.

Att det sedan finns "freeware"-bilder är väl oki. Upphovsmannen bestämmer ju.

1
Bevaka tråden