Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Widescreen eller crop? (Att lägga svart border i över- och underkant)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är bästa sättet att lägga den klassiska svarta filmbordern i över och underkant?
De alternativ jag hittat är filtret "widescreen" eller helt enkelt att croppa alla klipp när jag exporterat till en quicktime movie (final cut movie). Dessa båda gör dock att jag förlorar delar i över och underkant. Jag har t.ex ett klipp med ett porträtt där ögonen ligger precis i överkant och munnen i underkant, hur undviker jag att de hamnar "bakom" den svarta kanten?

Tack/ Niklas

Om man, av någon anledning, vill göra postlåda av sin film så brukar man försöka filma materialet så att det hamnar inom det område som kommer att bli synligt. Om man filmar och har en extern monitor kan man helt enkelt sätta en tejp uppe och nere på skärmen för att ge en uppfattning av vad som kommer med. Detta behöver ine vara helt exakt eftersom man kan korrigera postlådan vid redigeringen. Har man material som redan är filmat så finns ju de två alternativ du nämnde vilket egentligen är samma sak. Om man vill kan man ju trycka ihop materialet med hjälp av "stretch-funktionen" och sedan lägga postlåda. Detta påverkar ju naturligtvis materialets utseende, men det kan vara värt ett försök.

/TM

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-04-17 15:17

Har jag förstått rätt i att du vill göra om bl.a ett 4:3 klipp med ögon i överkant och mun i nederkant men fortfarande intakt? Då måste du ju bredda den diagonalt vilket gör ansiktet ganska oppropertioneligt, men helt möjligt i FCP.

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-17 17:05

Det är väl oundvikligt att du måste beskära filmen. Vad du kan göra är väl att beskära klippen på olika sätt, dvs om ögon försvinner upptill så får du flytta den svarta ramen uppåt och beskära mer nertill.

ok tacktack då är jag med.

1
Bevaka tråden