Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döda bootup-ljudet?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att jag installerade mitt nya ljudkort har min burk fått för sig att blåsa det klassiska startupljudet ur systemhögtalaren på Macen, i högsta volym så att hela burken skakar. Hur stänger man av det? I ljudinställningar under systeminställningar kan man stänga av "spela upp ljudeffekter för användargränssnitt" men det fungerar ej..

• Medlem
  • 2004-04-13 09:46

jag läste nånstans nån som hade skrivit ett script som lades som avstängningspbjekt och stängde av ljudet (datorns vanliga, allmänna ljud) när datorn stängs av, och ett annat som slår på ljudet när datorn sätts på igen, som startobjekt. Jag har inte en susning om hur man gör, men jag läste om det här på 99mac.

Ok, tack. Får söka lite på forumet! Ganska galet av Apple att inte ge en möjligheten att stänga av det där enerverande ljudet -_-

• Oregistrerad
  • 2004-04-13 10:32
Ursprungligen av Sundevall:

Ok, tack. Får söka lite på forumet! Ganska galet av Apple att inte ge en möjligheten att stänga av det där enerverande ljudet -_-

Kan du inte fixa bort frysningarna så du slipper höra det \(-v-)/

• Oregistrerad
  • 2004-04-13 11:21

det borde funka att bara göra två applescript
1) "set volume 0" som stänger av ljudet och
2) "set volume 10" som drar upp det igen

men set volume 10 drar inte upp ljudet till max, vet inte riktigt hur man gör det... har prövat med 100000 och fick fortfarande samma volym som vid 10...

• Oregistrerad
  • 2004-04-13 12:26

Det finns faktiskt en insällningsmodul som gör att du kan välja volym alternativt stänga av startljudet fullständigt, fristående från den "vanliga" volymen.

http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/StartupSound/download/StartupSoundPrefPane100.dmg.gz

Jag har kört med den ett par månader utan några som helst problem.

Tack, Stefanw. Ska prova det, återkommer med hur det går!

Pär.. hehe, förhoppningsvis Men efter att datorn fick sig en redig kyss av elnätet en natt i julas så har jag börjat stänga av den på kvällen.

• Oregistrerad
  • 2004-04-14 08:58

kan man ändra boot-ljudet ?

Ursprungligen av DimeR:

kan man ändra boot-ljudet ?

Nope. Ljudet är inbyggt i själva hårdvaran på datorn och kan ej bytas ut.

Konstigt egentligen att alla Macar nu haft samma bootljud i minst sex år nu. Är det inte dags att byta?

Den lilla PrefPanen Stefanw rekomenderade fungerar utmärkt. Nu slipper man väcka hela huset på morgonen

• Medlem
  • 2004-04-17 00:27
Ursprungligen av Sundevall:

Den lilla PrefPanen Stefanw rekomenderade fungerar utmärkt. Nu slipper man väcka hela huset på morgonen

min dator blev alldeles konstig, så jag avinstallerade det igen. Den bootade illa sakta, och fick en massa fel att reparera med "fsck -f" ("Invalid BSD file 4, 0" eller nåt sånt) Befriad från "panen" går den bra igen.

• Medlem
  • 2004-04-14 23:58

Startljudet ska inte behöva höras!!
Datorn ska inte stängas av!!!
Hrrrm

Annars brukar det funka bra att sätta in en 3.5mm-plugg-till-större adapter i hörlursutgången för att vara helt på den säkra sidan.

• Oregistrerad
  • 2004-04-17 14:06

personligen gillar jag bootljudet... det är som ett välkomnande från en gammal vän... som ett hej och välkommen hem lixom... de gångerna jag glömt kabeln från pismon till stereon i och startar om burken och den inte säger booooiing får jag hjärtsnurp.

Kan kanske också tilläggas att om man behöver starta datorn utan uppstartljud (och man inte stängt av det på något vis när den var på) kan man hålla inne ljud-av knappen vid uppstart.

Lite sent kanske. Hursomhelst, här är skriptet jag skrev för att få tyst på startljudet.

1
Bevaka tråden