Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjuk film efter export

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man spelar upp filmen i timelinen så blir den mycket mjukare än efter att ha exporterat den till ett DV-band. Vad finns det för metoder att ge filmen mjukare rörelser (liknande längre exponering eller slowmotion)? Har blivit rekommenderad filtret "De-interlace" men märker ingen skillnad.

Tack/ Niklas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-04-20 21:12

Jag har aldrig riktigt förstått fördelen med att exportera filmen till band (Print to tape). Vad är nackdelen med "Play & Rec"?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 19:24
Ursprungligen av Homy:

Jag har aldrig riktigt förstått fördelen med att exportera filmen till band (Print to tape). Vad är nackdelen med "Play & Rec"?

Vadå "fördelen" ?
Man kanske vill ha, behöver ha, sin film på ett band, typ miniDV !
Ska det vara så svårt o förstå!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-15 20:42
Ursprungligen av frafilm:

Vadå "fördelen" ?
Man kanske vill ha, behöver ha, sin film på ett band, typ miniDV !
Ska det vara så svårt o förstå!

Nej, jag är inte dum. Det är inte alls svårt att förstå att man vill ha sin klippta film på band. Själv tar jag säkerhetskopior på band efter varje redigeringstillfälle. Min kommentar svarade kanske inte Niklas fråga men han skriver att han exporterar sin film till band. Jag antar att han som många andra använder "Print to tape" för att spela in den färdigklippta filmen på band. Själv spelar jag upp filmen i FCP och trycker "REC" på DV-bandspelaren. Vissa säger att man alltid ska köra med "Print to tape" annars det kan bli konstigheter men själv har jag inte märkt av något.

Därför undrade jag vad fördelen vad med "Print to tape" egentligen. Hoppas det inte var så svårt att förstå. B-)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 13:38
Ursprungligen av Homy:

Nej, jag är inte dum. Det är inte alls svårt att förstå att man vill ha sin klippta film på band. Själv tar jag säkerhetskopior på band efter varje redigeringstillfälle. Min kommentar svarade kanske inte Niklas fråga men han skriver att han exporterar sin film till band. Jag antar att han som många andra använder "Print to tape" för att spela in den färdigklippta filmen på band. Själv spelar jag upp filmen i FCP och trycker "REC" på DV-bandspelaren. Vissa säger att man alltid ska köra med "Print to tape" annars det kan bli konstigheter men själv har jag inte märkt av något.

Därför undrade jag vad fördelen vad med "Print to tape" egentligen. Hoppas det inte var så svårt att förstå. B-)

Ok, då hajjar jag vad du menade. Men du var lite otydligt måste jag säga.
Det ska väl inte vara någon skillnad på de olika sätten att föra över filmen till band, förutsatt att om man gör som du, så bör ju hela filmen vara färdigrenderad. Men det har du väl koll på antar jag. Med "print to tape" så får man ju med balk, nedräkning och annat man valt att lägga före sin film, det är nog enda skillnaden jag kan komma på.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 11:12

Niklas, om du spelar upp filmen på din dators bildskärm kommer FCP/E att spela upp en sammansatt bild (deinterlaced). Detta är endast en av anledningarna varför du skall arbeta med en referensmonitor. Notera att detta inte sker om du arbetar med din canvas i 100% men det har jag svårt att föreställa mig praktiskt och det kommer se ganska *keckigt* ut eftersom din datorskärm inte är interlaced.

Gillar du det du ser på din dators bildskärm skall du, precis som du blivit rekomenderad, köra ett deinterlace-filter. Ta hem och prova demo-versionen av detta verktyg och se om du gillar resultatet:
http://www.kvicktajm.se/finaltouchpro/
(I dokumentationen berättas det om deinterlace.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 11:53

Print to Video är bättre tycker jag, är säkrare mindre drop outs, man ska helst inte kunna se filmen rulla i datorn när man för över, i FCP 2.0 i OS 9 hade jag väldiga problem i min dator med drop outs, men man vill ju undvika drop outs så mycke som möjligt. Har man inställt på full qualite (där man ställer in RT i Timelinen) så renderas allt ljud o bild automatiskt när man kör Print to Video, grundiställningen är Full Qualite. Men om man nöjer sig med rec play vilket funkar, så glöm inte rendera ljudet, då FCP 4 inte spelar upp ljudet i full kvalite före man renderat. Tycker de verkar dumt, men det finns ingen inställning att köra full kvalite på ljudet i realtid. Har man den snabbaste G5an får man i alla fall rendera ljudet. Men o andra sidan blir det säkrare.

1
Bevaka tråden