Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intern mikrofon på imac(crt) lagt av, eller snarare fylld av brummmm...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-23 21:22

hej,

idag när jag skulle "voice chatta" via ichat så såg jag mikrofon-visaren slå över på rött utan anledning. den på andra sidan hörde inte ett ord va jag sa och sa att det lät som ett flygplan.
slängde igång ett ljudprogram och satte den interna mikrofonen som källa. och mycket riktigt.. ett jobbigt högt brumm.
vad kommer det ifrån?
har micken helt sonika lagt av?

har kört hardware-test skivan.. den hittade inget..

tacksam för hjälp
//johan

iMac G3, 600 - Mac OSX 10.3.3 (samma brum när jag stardade i 9.2)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 22:02

Säkerligen kontakten…
(mellan mic:en och moderkortet…)

Iofs. kan ju mic:en dö oxå, men…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 22:42

Sådär är det periodvis på min iMac G3/350 också.
Det hörs bara ett jättestarkt brummande i mikrofonen.
Men en dag är det borta och mikrofonen funkar perfekt igen.
Och så några månader senare så har det plötsligt börjat igen.
Jättekonstigt, jag fattar inte varför det blir så, men eftersom det är periodvis, så är det nog inget hårdvarufel.

Likadant på min Imac för något år sedan. Men i det fallet slutade det på verkstaden. Och efter det funkade micken igen. Kanske dålig kvalitet på micken eftersom flera rapporterar fel på den.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 23:14

dum fråga men har ni tittat in i ljudinställningarna i systeminställningarna och sänktvolymen för micen den vägen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-23 23:17
Ursprungligen av Jonny Larsen:

dum fråga men har ni tittat in i ljudinställningarna i systeminställningarna och sänktvolymen för micen den vägen?

ja.. alltså.. det beror inte på att det är för mycket gain på.. drar man ner volymen för micken så är ljudet kvar men lite lägre..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-25 23:47

självklart så va surret o brummet borta nu idag, när datorn varit avstängd ett dyng ungefär...
skumt....
värme problem? glapp?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 12:24

Så här uppför sig min gamla iMac 500 också. Har någon hittat vad problemet kan vara?

Sådana här "trasiga fel" är ju helt hopplösa att hitta. Om man inte har tur. Eller goda vänner som kan tippsa:rolleyes:

Lev väl
//tm

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 16:21

Skulle tro på en glappig kontakt.. Mjukvaran funkar väl likadant från dag till dag, oftast, speciellt om man talar om Mac OS X

1
Bevaka tråden