Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag tillbaka lösenordet?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Nu har jag gjort det... Jag kör OS X och loggar in automatiskt på mig själv (Admin) varje gång jag startar datorn. För att kunna installera program måste jag ange lösen ordet från Admin. MEN nu har jag glömt bort vad jag skrivit eller skrivit fel 2 ggr dvs även i bekräftelsen!
Vad ska jag göra? Lyckligtvis har jag iaf inte "låst för att förhindra ändringar" (om det nu kan hjälpa)

Tacksam för hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 22:55

Tja, du kan ju ta installationsskivan och köra "återställ lösenord"…

Jaha...

Kör jag in första skivan bara och där finns ett sånt alternativ?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 23:15

I menyn "arkiv" (eller liknande)

[Minns jag rätt? Jo, så var det väl…]

Välj språk och efter den badbollen så är det okey att kolla i menyn…

Starta från installationsskiva nr 1.
Gå upp i menyn och välj: Återställ lösenord (Reset password)
Skriv in nytt lösenord.
Välj startskiva och starta om,.

lösen

Problemet löst tack vare ER!
Tackar och bockar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 10:20

Men är inte det där en konstig funktion?
För den gör ju att lösenorden egentligen inte spelar någon roll och att de som vill komma åt lösenordsskyddad data på hårddisken bara kan köra den där CDn och så är lösenordet borta?

Precis min tanke faktiskt, men jag är glad (iaf i det här fallet) att det var så enkelt.

Är väl inte så konstigt, har någon fysisk kontakt till burken går det inte att hindra denna från att pilla. Man kan byta lösenord utan att använda OS X-skivan också om man vill, så det är ingen Apple-specifikt.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 10:43

Men man kan ju lägga ett passord i FW så att man inte kan ex.v. ändra passorden...
Fast då sitter man ju verkligen på pottkanten (även om givetvis det passordet oxå går att ta bort).

Det handlar ju om rimlig säkerhet kontra rimlig bekvämlighet...
Möjligheter finns om man har andra prioriteringar än apple...
Man kan ju låsa i FW så man bara kan bota via nätet ex.v. och då kan man ju som användare inte ändra något mer än möjligen temporärt...

Vill man skydda data ytterligare så finns ju FileVault inbyggt i systemet också.

  • Medlem
  • 2004-05-03 15:09

Tack, jag blev också hjälpt av detta - en bit i alla fall... det är nog min mac som blivit knäpp. Jag läste tillbaka en äldre version av OSX och sparade alla användarinställningar men sen när jag skulle starta om den efter installationen fungerade inte lösenordet längre. Men jag gjorde som ovan och kom en bit längre... till darwinprompten, vad gör jag nu för att starta OSX?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 12:38

Hjälp med lösen!

Jag vet att det har tagits upp tidigare men det hjälpte inte mig. Lösenordet är bortglömt och min fru (ja det är sant. har klickat på någon "nyckelknippa" som hon uttryckte det, när hon skulle installera bank via internet.) Jag har försökt att köra installations skivan os x skiva 1 men då kommer bara upp att jag måste skriva in lösen för att köra installationprogrammet!!
Jag är fast i det här och kan inte installera något alls utan lösenordet.

Kan någon hjälpa till?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-08-21 12:49

Du kan inte stoppa i skivan och försöka den vägen när systemet är igång.
Stoppa i skivan och starta om.
Häll sedan C nere när du hör startljudet. Fortsätt håll C nere tills du ser att datorn startar. Du ska då starta från CD-skivan.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-08-21 12:53

Sen går du in under verktyg eller tools och väljer att återställa/reset password.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-21 13:17

lösen

Tack så mycket.

1
Bevaka tråden