Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första digitalkamera...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...ska bli en

Jag är ute efter en relativt billig digitalkamera som även ska bli min första, men jag vill helst inte ha något skräp som man känner sig begränsad av efter någon månads användning. Den kamera jag kikat främst på är Canon Powershot A80, ni får gärna såga den totalt om ni vill :). Så prisklassen handlar om ungefär 3-3500. Men jag är även öppen för alla förslag och jag vill gärna att ni kommer med förslag, om någon här på forumet råkar äga en A80 så får ni gärna skriva vad ni tycker var bra respektive dåligt.

Hoppas ni hjälper mig göra ett bra val

Om du inte störs av A80:s plastighet, relativt stora format och avsaknad av medföljande batterier så är den ett bra val.

Annars så röstar jag på Canon IXUS 430 som är samma som ovanstående fast utan nämda brister.

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixus430/ixus430.php

Ursprungligen av whoami:

Om du inte störs av A80:s plastighet, relativt stora format och avsaknad av medföljande batterier så är den ett bra val.

Annars så röstar jag på Canon IXUS 430 som är samma som ovanstående fast utan nämda brister.

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixus430/ixus430.php

Tack för det snabba svaret

Eftersom jag inte haft någon digitalkamera tidigare så är det svårt att säga om jag kommer störa mig på att den är gjord i plast.
Vad jag förstått så är IXUS 430 en så kallad "point-and-shoot"-kamera, jag skulle gärna vilja ha lite mer kontroll över min fotografering.

Ursprungligen av Lunde-:

Vad jag förstått så är IXUS 430 en så kallad "point-and-shoot"-kamera, jag skulle gärna vilja ha lite mer kontroll över min fotografering.

Minolta Dimage Z2 är ett alternativ:

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/196898/details

  • Medlem
  • 2004-05-02 01:55

Skillnaden är väl också att Ixus 430 saknar samma goda manuella inställningsmöjligheter som A80 har. Jag står själv inför samma val. Är lite sugen på Pentax Optios S4i också. Väldigt smidigt format.

/majk

Det går att ställa in en hel del med IXUS:en. Och tro mig du kommer inte att ställa in speciellt mycket heller.

Mest kontroll över din fotografering får du nog med en Fujifilm FinePix S5000Z

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/166907/details

Ursprungligen av whoami:

Mest kontroll över din fotografering får du nog med en Fujifilm FinePix S5000Z

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/166907/details

Den såg ganska intressant ut tills det att jag läste lite recensioner där det har klagats en del på bildkvaliteten sen tycker jag att den verkar lite stor kanske, mina källor: dcresource.com och dpreview.com.

Ursprungligen av Lunde-:

Den såg ganska intressant ut tills det att jag läste lite recensioner där det har klagats en del på bildkvaliteten sen tycker jag att den verkar lite stor kanske, mina källor: dcresource.com och dpreview.com.

Nja, någon jättehöjdare är det kanske inte. Men du får väldigt mycket kontroll med den där kameran, och helt dålig är den verkligen inte. Men man får som bekant vad man betalar för.

Jag kör själv med en Canon Ixus V3 som jag haft sen de släppte den. Aldrig haft några problem med den och den tar perfekta bilder med tanke på dess storlek. Den finns inte att köpa längre men den har fått en storebror: Canon Digital Ixus 430.

Den är som kameran jag har men bättre! Tar du bilder utan blixt kan du ta hur många som helst. Jag var i London i februari förra året och tog 500 bilder på en dag på ett batteri. Jag använde displayn. Nackdelen med dessa små kameror är att det är värdelöst att titta genom sökaren. Börjar du ta bilder med blixt eller filma så är det bäst att ha med sig ett extra batteri.

En sak som är bra med Canon är att du kan köpa den ifrån Tyskland. Strular den får du den lagad i Sverige då det är internationell garanti på den.

Rubriken lät som en nostalgitråd där vi skulle berätta om våra gamla första kameror. Varför ska alla ha en egen tråd om sitt kameraköp redan innan man ens har några speciella behov? Finns det inte tjugo gamla trådar om precis samma sak?

Det skulle nästan finnas 2-3 klistrade trådar om kameraköp, en om lågpris, en om prosumer och en längre upp. Den sista kanske inte behövs, men en 1000-3000 och en 4000-7000 sådär.

Citat:

Det skulle nästan finnas 2-3 klistrade trådar om kameraköp, en om lågpris, en om prosumer och en längre upp. Den sista kanske inte behövs, men en 1000-3000 och en 4000-7000 sådär.

Det skulle nog vara väldigt uppskattad om någon lite kunnig kunde göra något dylikt, gärna skulle den hållas lite uppdaterad också.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 22:26

a80 är en trevlig kamera. Vad jag gillar är att den påminner om en analog kamera. Nu är jag uppvuxen med manuella kameror med manuell matning så för mig är den inte långsam.

Den har ett antal presets för olika situationer och två användar inställningar där du kan komponera din egen inställning.

Bra: Bildkvaliteten är mycket bra - blixten (trot eller ej men jag blev imponerad) - den använder vanliga AA batterier så om det kniper kan konsum leverera energi - bilderna tar lite plats och är ändå mycet bra - snygga färger men i proffessionella samanhang skulle jag not säga att de är en aning "förbättrade" MEN det är en kompakt kamera -
Reglagen sitter rött placerade - Utfällbar LCD som kan vändas och skyddas eller vikas ut. Fungerar förvånansvärt bra i relativt låga ljusförhållanden. Går att köra manuellt. Autofokusen är mycket bra. Näst högsta upplösningen räcker väl till 34 x 30. Greppvänlig. Min dotter kan ta bra bilder med auto läge - lite tung och stabil vilket gör att man kan ta bilder med längre slutartider på fri hand - undervattenshus finns som tillbehör.
OK: fullt tillräcklig hastighet för mig. Manuell fokus är OK men med lite träning funkar det. USB är väl inte världens snabbaste överföring men fullt ok.
Dåligt: Anväder AA batterier som den förbrukar rätt snabbt så du behöver köpa till en laddare. Lite hög inlärningskurva men manualen är bra.

Övrigt
512 MB ca 900:- minne ger 250 bilder högsta uplösningen drygt 400 näst högsta.

3645:- på Webbhallen.se / Hötorget T-bana Sthlm nästan samma pris på cyberphoto.se

Jag fick den rekommenderad av en god vän som arbetar proffesionellt som fotograf i London och eftersom vi har samma syn på bilder så blev jag glad. Den var ca 50% över min förväntan.

En kamera att växa med (Min Contax tar bättre bilder men den är ju inte digital).

Jag gillar i stort sätt alla Canons kompakt kameror men eftersom min kompis rekommenderade den blev det just a80.

1
Bevaka tråden