Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka rader mo varandra

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

I äldre versioner av Quark hamnade raderna alltid precis i höjd med varandra, t.ex. för två spalter som låg bredvidvarandra. I 6.1 verkar det som om man kan lägga textblocken precis hur man vill, vilket gör det lätt att raderna inte är i höjd med varandra, vilket ser helt amatörmässigt ut i en tidning t.ex. Någon som vet var jag ändrar detta..?

/Jens

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-30 20:56

Du har nog inaktiverat baslinjeraster.

Nope.. det är inte det. Baslinjeraster lägger magentafärgade linjer över sidan, men det är inte det jag menar. I förra versionen av Quark fanns det "osynliga" linjer över hela sidan. Det var bara i höjd med dessa linjer en rad kunde ligga. Alltså hamnade raderna alltid i linje med varandra, även om spalterna låg långt igrån varandra. Nu däremot kan man lägga en textbox precis var man vill och texten lägger sig snällt exakt där man lägger textboxen. Det gör ju att man får bättre kontroll över hur texten ligger, men jobbar man med textmassor är det ett enormt slöseri på tid att behöva zooma in, dra dit en stödlinje och koontrollera att textblocken ligger i exkt höjd med varandra.

/Jens

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-02 10:20
Ursprungligen av jensohlsson:

Nope.. det är inte det. Baslinjeraster lägger magentafärgade linjer över sidan, men det är inte det jag menar. I förra versionen av Quark fanns det "osynliga" linjer över hela sidan. Det var bara i höjd med dessa linjer en rad kunde ligga. Alltså hamnade raderna alltid i linje med varandra, även om spalterna låg långt igrån varandra.
/Jens

De magentafärgade linjerna är nog inte baslinjerastret utan stödlinjerna som du använder för att snäppa objekt till. Baslinjeraster och stödlinjerraster är inte samma sak, eller var åtminstone inte det förr i världen. Det är i.o.f.s. länge sedan jag jobbade med layoutprogram så jag kan ha fel.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-02 08:41

Jag vet precis vad du menar. Tänkte att det var baslinjerastret som gjorde detta. Svårt att tänka mig att de har tagit bort det. Måste finnas....
Ska kolla lite.

• Medlem
  • 2004-05-03 01:12

Två basfrågor:

Har du låst texten till baslinjerastret? shift+äpple+f
Har du valt "Fäst vid stödlinjer"? shift+F7 eller om det var äpple+j

Baslinjerna är ju oftast magenta, stödlinjerna gröna och spaltstödslinjerna blåa. Det går förstås att byta färg, men så har det alltid varit på alla olika burkar jag jobbat på.

• Medlem
  • 2004-05-05 19:15
Ursprungligen av Baron:

Två basfrågor:

Har du låst texten till baslinjerastret? shift+äpple+f
Har du valt "Fäst vid stödlinjer"? shift+F7 eller om det var äpple+j

eh... jaa...

Hej!

1. Nej. Men det hjälpte inte att göra det heller. 2. Ja, ibland. Men det gör inte heller någon skillnad. Nu har jag dessutom märkt att efter t.ex. en mellanrubrik i texten blir det fel i synkroniseringen mellan spalterna. Alltså; en lösningär ju att dra en hjälplinje och passa in texten efter den, men om man har en mellanrubrik i en av spalterna duger inte det heller. Detta är alltså riktigt illa.

/Jens

Efter lite efterforskningar har jag nu kommit fram till att det här problemet ligger i dokumentet, inte i programet. Öppnar jag en gammmal fil, sparad i en äldre version av Quark, beter sig texten precis som jag vill. Men det är någon funtion jag inte hittar... *arrghh*

/Jens

• Medlem
  • 2004-05-03 02:17

det låter ju inte som några svåra saker att få bukt med. Jag vet inte hur hemma du är i inställningarna i QXP, men bestämmer man kägel, avstånd före och efter, låst eller inte till baslinjeraster etc, allt detta på rätt sätt, så brukar det bli rätt. Men dessa inställningar är ju bundna till dokumentet. Kan du lägga upp nåt dokument som inte fungerar som du vill, så kan jag kika på det.

jo, visst kan jag det... Ska jag skicka det direkt till dig eller..?

/Jens

• Medlem
  • 2004-05-03 10:32

kolla dina privata meddelanden.

Så! Nu har jag hittat det! I menyn Stil - Format ligger rutan som heter Lås till baslinjer. Det var så man gjorde!

jo, men! Jag blev förvirrad av att raderna då verkade få ett märkligt radavstånd. Men det ordnade sig lätt, när jag bara provade lite. Jaja, tack för hjälpen i alla fall!

/Jens

• Medlem
  • 2004-05-05 23:29

låser man till baslinjeraster samtidigt som man har en kägel som är större än baslinjerastret blir det dubbla hopp. Ser knasigt ut, men det är ju bara att välja; antingen låsa till baslijerna eller ha bestämd kägel. Baslinjerastret är högre prioriterat än kägeln.

1
Bevaka tråden