Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV genom flygplatser

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 11:51

Skann snart ut och åka lite och undrar därför om det är något speciellt att tänka på då man passerar alla säkerhetsåtgärder på en flygplats med sin DV-utrustning och band?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-04-20 13:02

nix, dom ska klara sig i scannern.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 12:45

Jag har helt andra erfarenheter...

Kom just hem från en resa och alla tio band genererar "Data error" i FCP. På alla kontroller utom en kunde jag ta bandväskan* på sidan av skannern även om jag tvingades plocka ut alla kasetter ur sina foderal vid varje tillfälle. Jag var verkligen tvungen att stå på mig och till min hjälp hade jag Sonys guidelines bland banden (se URL).
Jag antar att jag skall vara glad att det inte var fler än en skanner banden åkte genom för jag tror det går att rädda videon genom att läsa om allt till nya band genom att ansluta två bandstationer till varandra.

Sonys guidelines - bra att ha med och visa personalen att deras nya skanner inte skall förväxlas med de äldre och att Sony numer rekomenderar manuell inspektion av alla band:
http://www.mediabysony.com/ctsc/pdf/techport_65.pdf

* Jag använde den lilla väskan i min Porta Brace för att enkelt särskilja banden från den övriga utrustningen. Det är en varm rekomendation.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-02 22:14

Okej, mina fungerade då fint för.. Men jag kanske hade tur?

Hej,

jag har själv passerat flera flygplatser utan problem.
DV/DVCAM, stora och små band.
Jag har inte heller hört ifrån andra om problem med detta.

Är det uteslutet att dina band råkat ut för något annat (pal)?

Mvh
Robert

Ursprungligen av Robert 2:

Hej,

jag har själv passerat flera flygplatser utan problem.
DV/DVCAM, stora och små band.
Jag har inte heller hört ifrån andra om problem med detta.

Samma här, har aldrig haft eller hört talas om några problem trots i bland uppemot tio varv genom olika röntgenapparater.

/i

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 08:23

När? Före eller efter flygplatserna fått tuffare utrustning?

Jag lägger alltid balk och tidskod i studion, har alltid banden spolade till ända och förvarar dem alltid på högkant så vad kan jag skylla på? Har provat läsa in från bandstation samt kamera med samma felmeddelande. Jag har även gjort en testinspelning efteråt med ett band ur samma batch för att testa dem samt inspelningshuvudet utan bekymmer.

Läs Sonys rekomendationer - de kan inte garantera att flygplatsernas nya utrustning är "bandsäker" och det anser jag man skall beakta oavsett det är orsaken till mitt problem. Mina inspelningar har brott och även om jag har klarat mig många gånger tidigare har jag i detta fall råkat illa ut.

Min rekomendation att transportera band på ett sådant sätt att de enkelt kan bäras separat från den övriga tekniken tillsammans med en utskriven kopia av Sonys guidelines är aldrig fel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-04 08:59

Vi har totalt slutat att använda Sonys band. Är det några band som går sönder är det deras.
Jobbar ju på skola så utrustningen slits ganska hårt och blir lätt smutsiga.
Dom band vi får mest fel på, typ frysta bilder och fyrkanter är Sonys band.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 10:58
Ursprungligen av Creops:

Vi har totalt slutat att använda Sonys band. Är det några band som går sönder är det deras.
Jobbar ju på skola så utrustningen slits ganska hårt och blir lätt smutsiga.
Dom band vi får mest fel på, typ frysta bilder och fyrkanter är Sonys band.

Lite OT, men vilka använder ni/är bäst?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-05 09:12
Ursprungligen av Earth:

Lite OT, men vilka använder ni/är bäst?

Vi använder Maxell oftast, men även Basf förekommer. Om dom är bäst vet jag inte, men dom strular mist.
Plus att vi lämnar in all vår utrustning minst en gång per år för manuell rengörning.
Vi köper oftast band från Nordic Tape Center.

Skiktröntgen är inte snällt, tydligen.
Inbillar mig att handbagage utsätts för lägre strålningsnivå.....

Sony's Premium band KAN ge problem i Panasonics och Canons kameror. Sony Excellence har INTE
visat på sådana problem. Har en kompis som körde ca 600-700 st (!) Premium band på en FEEET
produktion under ett år. Han menar att det i princip inte var några som helst problem. Detta var med
Sony PD150 och PDX10.
Att Sony's band generellt skulle ha problem, annat än Premium banden enligt ovan, har jag inte hört talas om.
Panasonic's band sägs ha tätare magnetpartiklar (deras svarta band märkta "Super Linear Plus") och
har fungerar kalasbra i Panna's och Canons kameror. Panasonic har ju också släppt MQ (master quality) som ska vara riktigt bra. Men dessa är lite svåra att få tag på.

/Robert

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-05 09:29
Ursprungligen av Robert 2:

Sony's Premium band KAN ge problem i Panasonics och Canons kameror. Sony Excellence har INTE
visat på sådana problem.

/Robert

Vi använder Panasonic kameror och en Canon så det kan vara det som är problemmet. Dom Sony band vi har haft strul med har köpts av studenterna själv och dom väljer väl det billigaste

Vid närmare eftertanke;
Jag använder Fujiband i min Panasonic och det var inget problem förra året när vi var på semester och därmed fick röntga kameran 2 ggr. Det Sonyband som följde med kameran har dock gett pixelstormar här och var.

Så det är nog bandkvaliteten som är spöket.

PAL
Dina band KANSKE låg nära en stor kraftig bashögtalare i taxin på väg till flygplatsen. Själv har jag
ALDRIG stripat ett dv-band, har inte heller vart superförsiktig med återspolning eller att banden
står upp. Peppar, peppar.... men jag har haft väldigt lite problem.
Jag kan ju tänka mig att nya kraftigare säkerhetsapparater skulle kunna ge liknande skador, bara
det att jag aldrig hört talas om det ifrån någon annan.

/Robert

i USA har dom mycket starkare röntgenmaskiner. Fråga alltid personen som står brevid om dom klarar dom eller inte. Brukar jag göra med mina laptops (det är alltid olika verkar det som)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-05 17:30

Jag tror inte mina [nya] DVcam-band är orsaken till problemet.

Jag är säker på att du lyckats ta band välbehållna genom flygplatser men jag har vid detta tillfälle fått dem förstörda och det räcker för att jag vill utfärda en varning, speciellt när någon ställer frågan. Säg inte att det är riskfritt när till och med Sony går ut och hänvisar till att vara försiktig, speciellt med de nya maskinerna som installeras.

Jag lyckades få banden manuellt visiterade vid tre av fyra maskiner och det räckte tydligen inte i detta fall. I framtiden kommer jag vara mycket tuffare mot personalen. Tack och lov fungerar felkorrigeringen i DVcam så jag kommer lyckas med en analog kopiering. Det är inga synbara defekter och jag antar att det är vid sådana tillfällen man skall vara glad över det professionella formatet. *Lego-effekten* Svante talar om har jag endast sett prov på i konsumentformatet.

...jag var just ute och flög (filmade lite F1 i Frankrike). Banden klarade av röntgen
både i Sverige och nere i Nice. Sony Excellence band, inspelade i DV läge på PD170.

Jag bad om "manuell" kontroll..... hehe ...... det skulle jag inte ha gjort... Det tog hus
i helvetet, poliser kom och det blev en del dividerande. Dom GARANTERADE att det
inte var någon fara. Efter 15 minuter gav jag upp och skickade in väsken i maskinen
(sedan blev det manuell kontroll ovanpå det).
Begär INTE manuell kontroll om ni skulle ha bråttom till planet.

/Robert

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 03:15

Heh, ledsen för det. Hade du dokumentet (Sonys rekomendationer) med dig?
Operatörerna garanterar alltid att det skall gå bra men det kan de ju säga för vad gör man när det hänt? Man är ju inte ens i samma land och även om man så vore är det ju svårt att ta sig fram till dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 11:28

Jag ger inte mycket för några garantier som inte har några ekonomiska förbihåll. Vem garanterar vad och för hur mycket och hur skall det kunna bevisas. Inget i skrift - ingen garanti.

Det bästa mot besvärlig säkerhetspersonal är en ljudligt gråtandes dotter som pekar finger åt dem. (Hon vann och fick ta med sin leksakspistol om dock bland bagaget.)

Blypåse brukade man använda för film förr i världen...

Kom just hem från Irland, med stopover i London.
handbagage ska inte vara något som helst problem. Man garanterade film upp till 3200 ASA och digital utrustning var det ingen fara med, om den var avstängd.
Men det är kraftigare strålning på det incheckade bagaget, så där ska man inte ha sin film!

I London fick man dessutom lägga upp laptopen dvs iBooken för sig plus att de gick igenom kameraväskan manuellt; strök med en pappduk på kamerorna och belös med ultraviolett.......?

Tankade in just in filmen på hårddisk - utan problem.

1
Bevaka tråden