Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

INDEO igen och igen...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har några GB med avi filmer kodade med Indeo. Fråga mig inte varför det är en schweizare som tycker det är bra.
Finns det något smidigt sätt att koda om dessa till ett format som även Mac-ägare kan njuta av. Jag provade med att kasta in Indeotillägget i classicmappen men det fungerar inte.

Så att vi inte får någon diskussion om kopiering etc. så är detta filmer filmade av alpina landslagstränaren och det är en av våra elever som skall ha dem för att titta på sina åk och jämföra med andras. Och ja, hon är med i svenska alpina landslaget (svensk mästarinna, slalom storslalom, parallelslalom och kombination)

Öppna filen med Quicktime i classicläget så borde Quicktime själv läsa ner pluginen.

Sen exporterar du bara filen i ett annat format med Quicktime. Du måste ha proversionen.

O.K. skall prova, hade inte aktiverat Proläget på QT.

Ingen lycka. Fungerar inte även då QT står i Pro. Får felmeddelande:

• Medlem
  • 2004-05-07 14:30

JAg har hört flera gånger att indeo bara fungerar i classicversionen av QuickTime, och har aldrig sett något som motsäger det påståendet, tyvärr. Divx Doctor lär inte hjälpa.

Indeo verkar inte fungera i Classic. Man måste boota om i Mac OS 9. Tyvärr är detta inget alternativ för oss eftersom vi har nya maskiner som inte bootar i nian...

Det är sant. Men INDEO är en utdöd codec. Fungerar knappt ens i Windows XP (har inte fått det fungera i 2000 och i XP ännu)..

Så man få se det som att det är något antikt, som kräver äldre hårdvara för att få att fungera.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-10 23:31

vet inte om ni testat, men VLC eller Mplayer borde ju klara av indeo codec:en tyckar jag...
kan ju inte skada att testa med dom?

Ursprungligen av nubbe:

vet inte om ni testat, men VLC eller Mplayer borde ju klara av indeo codec:en tyckar jag...
kan ju inte skada att testa med dom?

Ingen av dom stödjer det.

Mitt problem är, som jag beskrev, att en av våra elever som åker alpint och skall åka alla WC-tävlingar nästa vinter inte kan se filmerna som hennes Schweiziske tränare tillhandahåller.
Det är skit om hon måste bära med sig sin bärbara PC för att fixa detta. Jag har ingen aning varför han använder Indeo men ge gärna bra argument och annan codec så kan vi föreslå att han skall byta.

Problemet är att hon såfall i princip måste ha Windows 3.11/Win95/Win98 på burken då codecen som sagt är antik. Det är MÖJLIGT att det går att köra under modernare OS. Men jag har som sagt inte lyckats.

Varför envisas tränaren att köra med en antik och utdöd codec som inte tillverkas längre? Och inte har ett jota av stöd nästan någonstans? Vad som helst är bättre.

Det finns en köpisversion för XPUSD 14.95

Ursprungligen av Micke W:

Det finns en köpisversion för XPUSD 14.95

Skulle iofs aldrig betala för något så utdött. Sorenson Video 1.0 är nyare och bättre. Det säger väl något.

1
Bevaka tråden