Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(php/javascript?) Plocka med information från avsändarsidan i emailformulär?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-07 08:01

Jag söker en lösning som antagligen är ganska basic men som överstiger mina kunskaper om java/php.

Jag har ett antal produktsidor. På varje sida har jag en vanlig länk till en kontaktformulär där kunden kan göra en intresseanmälan. Oftast glömmer dock kunden att ange vilken produkt anmälan gäller. Jag vill på ngt sätt få med viss information automatiskt från produktsidan i emailet som skickas.

Antingen URLen (vilket jag gissar är enklast), men hellre informationen om produkten. Den produktspecifika informationen på varje sida skapas dock via koppling till en extren databas via ngt som heter SOAP som jag själv inte har koll på.

Sidorna är för övrigt byggda i php.

Frågor: Hur sparar jag produktsidans URL från sidan i minnet så att jag kan anropa det i kontaktformuläret och få med det i emailet som skickas. Jag antar att det kan göras antingen med php eller javascript.

Om det är ngn som har koll på SOAP-terminologin, kan man spara den infon och få med den i formuläret?

EN nödlösning vore att använda en mailto-tag om det är enkelt att få med sidans URL i emailet på det sättet istället.

Tacksam för all hjälp!

//mattan

Som tur är har HTTP-protokollet en funktion, "referer", just för att tala om från vilken sida besökaren kommer. Om besökaren t.ex. befinner sig på "sida1.html" och klickar på en länk till "sida2.html" kan HTTP-förfrågan för sida2.html eventuellt innehålla en referer-sträng som motsvarar url:en för "sida1.html". Jag skriver "eventuellt" eftersom det inte är obligatoriskt att ange referer (och man är inte tvungen att ha ett korrekt värde där heller), men i praktiken har de flesta normala webbläsare förnuft nog att skicka korrekta referer-värden.

I PHP kan du komma åt referer-strängen via $_SERVER['HTTP_REFERER']. På grund av att det är en viss nivå av godtycklighet inblandad bör du lämpligast konstruera ditt php-skript så att det inte är helt beroende av korrekta referer-värden.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-07 14:21
Ursprungligen av Samuel K:

I PHP kan du komma åt referer-strängen via $_SERVER['HTTP_REFERER']. På grund av att det är en viss nivå av godtycklighet inblandad bör du lämpligast konstruera ditt php-skript så att det inte är helt beroende av korrekta referer-värden.

$_SERVER['HTTP_REFERER'] låter ju precis som det jag behöver.

Hur skriver jag i php för att få in det i ett fält i emailformuläret? Ngt åt detta hållet?

Citat:

<INPUT TYPE=hidden NAME=referer VALUE= kodsnutt???($_SERVER['HTTP_REFERER'])kodsnutt???>

Som sagt, jag kan inte php så bra...

(Kom på att det kanske är lättare att lägga formuläret direkt på produktsidan. Isf kan kanske php plocka fram sidans URL direkt, eller?)

//mattan

Finns ganska många sätt att lösa den saken på. Enklaste sättet är ju att göra något i stil med det du föreslår - då blir koden ungefär så här:

<input type="hidden" name="referer" value="<?php echo $_SERVER['HTTP_REFERER']; ?>" />
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-07 16:05

Funkar utmärkt!!

Stort tack! Samuel!

//mattan

1
Bevaka tråden