Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 16:36

Hej!

Jag undrar lite om ICQ. Mirabilis program funkar bra för mig, det är inte så snyggt och filöverföringen funkar slumpmässigt.

Men jag undrar varför man inte kan läsa status messages? Finns det något sätt att göra det på macen?

mvh Erik

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-28 17:08

Har du testat Fire??

• Oregistrerad
  • 2004-03-28 17:14

Jag använder mig utav Icy Juice.
Funkar att kolla status, även om lite tålamod krävs, och filöverföring funkar.

• Oregistrerad
  • 2004-03-28 17:40

I icy juice får jag precis som i ICQ, att när jag högerklickar på en användare kan jag INTE välja status message. Kan någon annan det?

Edit: nu kan jag det Med tålamod, menade du att man får vänta typ länge ibland eller?

Icy juice verkar vara väldigt trevligt! Hoppas att det håller vad det lovar. Verkar inte ta svenska tecken?

Senast redigerat 2004-03-28 18:10
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 18:29

Precis vad jag menade med tålamod.
Svenska tecken får du fram genom att gå in under File > Settings och välja Western (ISO Latin 1) som text encoding.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 21:58

Filöverföring funkar lite slumpmässigt i samtliga klienter för Mac, antagligen mycket beroende på att inga program har några vettiga inställningsmöjligheter för brandväggar. Dessutom verkar inget program klara att skicka hela mappar. Detta är en av anledningar till att jag inte kastat ut min windows-häck än... man tycker ju att det borde gå, det finns ju linuxklienter som klarar det.
Av de jag testat (alla?) har jag iaf fastnat för Icy Juice, mest för att det är "lättast" och tar minst plats på skärmen.

• Oregistrerad
  • 2004-03-28 22:33

Jag gillar icy juice.. Ska testa det vidare. C-mon, vilken läskig bild du har.

Edit: Det är rätt segt emellanåt, t ex när man ska skicka meddelanden

Har ni tänkt på namnet "Icy juice" uttalas som "I see jews". Och han som har gjort programmet är väl från israel eller? Han kan i alla fall hebreiska.

Senast redigerat 2004-03-29 19:16
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-07 21:25

Multiprogram

Hej!
Precis skaffat en Mac för första gången. Nu undrar jag om det finns något program som hanterar både ICQ och AIM (ev. flera andra)?
Kör mest ICQ men har några vänner som kör AIM och det vore smidigt om man kunde köra ett program för båda.
Läste i den här tråden om Icy Juice. Kan ju testa den och sen köra iChat för AIM...

Fel tråd kanske, men hur installerar man? På PCn laddade jag ner programmet i ngn "Download"-mapp och installerade sen i Program-mappen. Funkar det likvärdigt i OS X? Eller laddar man ner programmet på "rätt ställe" direkt? Jag vill inte ha en massa filer och program utspridda överallt...
Man kanske kan få tips på "struktur på disken"?

• Oregistrerad
  • 2004-05-07 22:05

Hej! Du kan prova Proteus som är uppskattat av många. Du kan ladda ned det på versiontracker.com.

Vissa program har installerare, då lägger de filerna i "program"-mappen, men du kan lägga dom vart du vill. Ja, om du vill ha struktur kan det vara lämpligt att lägga programmen i mappen märkt "program"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-07 23:48

Adium X är inte heller dumt. Byggt på linuxklienten gaim och klarar ICQ, MSN, AIM, IRC osv. Trevligt gränssnitt.

• Oregistrerad
  • 2004-05-15 16:07

Hej!

Jag fick min första mac för 2 dagar sen (iBook) och har nu lagt in Icy Juice.
Men jag får inte rätt med fildelningen. Jag har testat allt möjligt men kan inte reda ut det.

Jag använder en router (Netgear WGR614 V3) och jag har testat att portforwarda till mitt ip men det hjälpte inte. Vet inte ens om jag ska portforwarda.

Jag hade först icq 3.4 men jag gillade inte det, och fildelning funkade inte där heller.

Kan ni hjälpa mig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-15 21:26

Fildelningen i Icy Juice fungerar under förutsättning att Du inte skickar mappar och att Du inte har någon som helst brandvägg/NAT igång... annars inte. Samma sak gäller alla andra ICQ-klienter för Mac också.

• Oregistrerad
  • 2004-05-15 23:05
Ursprungligen av C-mon:

Fildelningen i Icy Juice fungerar under förutsättning att Du inte skickar mappar och att Du inte har någon som helst brandvägg/NAT igång... annars inte. Samma sak gäller alla andra ICQ-klienter för Mac också.

Så du menar att om jag vill skicka filer så måste jag koppla ur min router?

Jag kör OSX 10.3.3 och den inbyggda brandväggen är inte startad. Den är väl avstängd redan från början?

Inne i routern kan jag stänga av en SPI Firewall.
Men jag har en PC inkopplad till routern så jag vill ju ha lite säkerhet

Varför skulle det inte funka på mac, det funkar ju på windows med router?

1
Bevaka tråden