Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem 8mbit - "Half Duplex"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-08 10:12

Jag har precis uppdaterat till comhems 8 mbit från att tidigare haft 2 mbit.
Har tidigare kommit upp i den hastighet som utlovats efter uppgraderingen är det dock inga
jätteskillnader precis (fattiga 2,75). Har pratat med supporten och allt skall funka, då deras kunskaper på mac är lite begränsade så blir de oftast rätt förvirrade och försökte köra med att jag skulle se så alla sladdar satt i rätt och att jag startat om modemet osv.

Läste det här inlägget på ett annat forum (angående uppdatering till comhems 8mbit):

"Det gick "segt" för mig också, men så gick jag in i på Egenskaper för nätverkskortet, Konfigurera, därefter Avancerat, där ändrade jag Linkspeed/Duplexmode från 10Mbps/Half Duplex till 10Mbps/Full Duplex så kom jag upp i full fart..."

När jag frågade supporten om detta så fick han fråga en kollega som sa att jag måste uppgradera till 10.3 av mitt OS (har nu 10.2.8) för att kunna göra duplex-inställningar. Känns segt att lägga ut en massa cash för en uppdatering då jag 1. sitter på en ganska slö burk, 2. inte vet om det kommer lösa mitt problem.

Hittade denna sidan på mac.com (fick det dock inte att funka pga jag tydligen inte hade rättighet att skapa mappar (?) i "library" trotts att jag är inloggad som "admin"):
Mac OS X 10.2: How to Set Ethernet Speed and Duplex During Startup

Någon som vet vad jag kan testa annars?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 10:21

Om cash inte är ett problem så rekomenderar jag 10.3 - det är klart snabbare än 10.2

/jensa

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-08 10:34

Har du halv duplex just nu så kan du testa att köra 'sudo ifconfig en0 media 100baseTX mediaopt full-duplex' bara för att se det fungerar bättre med full duplex. Om du inte sänder data samtidigt som du laddar ner något så borde du komma upp till max hastighet med din uppkoppling ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 10:46

Följ anvisningarna i artikeln som du länkade till. Där står beskrivet hur du gör en startup script som ändrar ethernet porten till full duplex. Du måste göra det i Terminalen. Om du inte har rättigheter skriv sudo före kommandon. T ex.

1. Open Terminal (/Applications/Utilities).
2. Type: cd /Library
3. Press Return.
4. Type: mkdir StartupItems
5. Press Return. (If you encounter an error, continue to step 6.)
6. Type: cd StartupItems
7. Press Return.
8. Type: mkdir SpeedDuplex ----> om det står du har inga rättigheter skriv sudo mkdir SpeedDuplex
9. Press Return.
10. Type: cd SpeedDuplex
11. Press Return.
12. Type: pico SpeedDuplex ----> om det står att du har inga rättigheter att spara filen skriv sudo pico SpeedDuplex
13. Press Return.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-08 11:43
Ursprungligen av Robo-X:

Följ anvisningarna i artikeln som du länkade till. Där står beskrivet hur du gör en startup script som ändrar ethernet porten till full duplex. Du måste göra det i Terminalen. Om du inte har rättigheter skriv sudo före kommandon. T ex.

1. Open Terminal (/Applications/Utilities).
2. Type: cd /Library
3. Press Return.
4. Type: mkdir StartupItems
5. Press Return. (If you encounter an error, continue to step 6.)
6. Type: cd StartupItems
7. Press Return.
8. Type: mkdir SpeedDuplex ----> om det står du har inga rättigheter skriv sudo mkdir SpeedDuplex
9. Press Return.
10. Type: cd SpeedDuplex
11. Press Return.
12. Type: pico SpeedDuplex ----> om det står att du har inga rättigheter att spara filen skriv sudo pico SpeedDuplex
13. Press Return.

//Rob

Har nu följt alla stegen som stod i den tidigare länken och det verkar gått bra. Kan jag nånstans se det i "klar-text" dvs om det nu verkligen är "Full-duplex" inställt? Om jag nu lyckats rätt så löste det isåfall inte problemet, TP-test visar fortfarande lika sorgliga siffror. Ringer till supporten igen och ser vad de säger denna gången, troligen får jag dra ut sladdar och starta om modem ytterligare några gånger. suck!
Tack för hjälpen iallafall!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-08 11:54

För att se om du har fullduplex mot ditt modem så skriver du ifconfig, det visar alla interface, vill du se info rörande en specifik port skriver du ifconfig <port namn> ex.
På min PB har jag en ethernet port och en wifi port, för att se ethernet porten skriver jag:
ifconfig en0.
Vid "media:" står det om du kör full eller halv duplex.
Men som jag sa tidigare tror jag inte att det är det som orsakar taskig bandbredd.

  • Medlem
  • 2004-05-08 14:01

och VAR nånstans gör man dessa duplex-inställningar ?????? EGENSKAPER FÖR NÄTVERKSKORTET, var hittar jag det på min panther ???

tack

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-08 14:07

Antingen knackar du för hand i terminalen eller så gör du såhär:
Äpple -> system egenskaper -> nätverk -> välj ethernet porten -> ethernet -> välj konfigurera manuellt -> i duplex fältet väljer du full duplex om du vill ha det.

  • Medlem
  • 2004-05-08 15:08

ja ... jag har bredband 2 mb eller 2000 kbps.
vad ska jag välja ???
10baseT/UTP eller
100baseTX eller
1000baseTX ???

tack ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-08 15:13

välj 10baseT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-08 15:28
Ursprungligen av roky:

Läste det här inlägget på ett annat forum (angående uppdatering till comhems 8mbit):

"Det gick "segt" för mig också, men så gick jag in i på Egenskaper för nätverkskortet, Konfigurera, därefter Avancerat, där ändrade jag Linkspeed/Duplexmode från 10Mbps/Half Duplex till 10Mbps/Full Duplex så kom jag upp i full fart..."

Någon som vet vad jag kan testa annars?

Har du testat nu efter ändring till FULL duplex ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-10 09:04
Ursprungligen av REP:

Har du testat nu efter ändring till FULL duplex ?

japp, full-duplex gjorde ingen skillnad.
Har även testat med en PC och diverse inställningar men fortfarande ingen speed.
Tydligen var det fler än jag som haft problem med 8mbit så de skulle göra nån teknisk-utredning efter helgen. :rolleyes:

1
Bevaka tråden