Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stillbilder hos digitalvideokameror?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 18:55

Eftersom att jag har lessnat rätt mycket på min digitala stillbildskamera hade jag tänkt sälja den och köpa en digitalvideokamera istället...

Har tittat runt lite på bl.a. Cyberphoto och sett att digitala videokameror har en möjlighet att ta stillbilder också (ex. Panasonic NV-GS120 som verkar intressant, tar bilder i 1760x1320)

Undrar därför hur dessa stillbilder blir? Eftersom jag ändå inte fotar så mycket med min digitala stillbildskamera kan det ju vara en god idé att skaffa en videokamera som även kan ta stillbilder (om jag nu skulle behöva det nån gång ibland)

Så är det någon som har en nyare digital videokamera som kan lägga upp lite stillbilder eller kanske det finns någon sida med bilder?

tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 19:14

kan ju förresten gärna få vara en sida där man kan titta på filmer från digitala videokameror också

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 08:59

I min värld är de två olika bestar. Stillkameran kan ta en videosekvens och samma sak med en DV kamera, den kan ta stillbilder.

Video bara äter tid i hanteringen (klippa, ljudlägga, musiklägga) och det är väldigt kul men en still kamera är faktiskt mycket bra att ha. En semester på video kan ta 10 till 40 timmar att ordningställa medan stillbilder tar bara bråkdelen av tiden.

kanke mer på cyberphoto.se

Det finns ingen DV kamera som kan mäta sig med en digital stillbildskamera. DV-kameran kommer på sin höjd upp till kvaliten motsvarande en tusenkronors kamera. Men surfa in Cyberphoto, dom har lagt upp lite stillbilder på vissa modeller som man kan ladda ner.

Ursprungligen av oskarrr:

Eftersom att jag har lessnat rätt mycket på min digitala stillbildskamera hade jag tänkt sälja den och köpa en digitalvideokamera istället...

Har tittat runt lite på bl.a. Cyberphoto och sett att digitala videokameror har en möjlighet att ta stillbilder också (ex. Panasonic NV-GS120 som verkar intressant, tar bilder i 1760x1320)

Undrar därför hur dessa stillbilder blir? Eftersom jag ändå inte fotar så mycket med min digitala stillbildskamera kan det ju vara en god idé att skaffa en videokamera som även kan ta stillbilder (om jag nu skulle behöva det nån gång ibland)

Så är det någon som har en nyare digital videokamera som kan lägga upp lite stillbilder eller kanske det finns någon sida med bilder?

tack på förhand

Tjenare Oskar!

Jag har en Panasonic GS70 vilken motsvarar 120an ungefär. Jag kan ärligt talat säga att stillbilderna är så fruktansvärt dåliga att dom inte motsvarar annat än skit. Jag har en 1.3Mpix Olympus digitalkamera från -98(!!) som tar mycket bättre bilder. Även MPEG4 funktionen som filmar ASF filmer direkt till minneskortet är faktiskt ganska usel.

Annars är kameran i sig en mycket trevlig produkt. Det är en smidig, enkel och framförallt prisvärd kamera. Men behöver du fota digitalt så köp en digitalkamera, och vill du filma i dålig ljus så köp inte en 3CCD kamera.

Passa dig också för KENKOs vidvinkeladaptrar som dom säljer på cyberphoto. Dom billiga är riktigt dåliga.

(mycket negativt här, men det är bara varningar och mina erfarenheter! Kameran är ändå ett mycket bra köp!

/Kebarb

En videokamera kan visst fota med viss kvalitet. Beror bara på vem man frågar
Men det är också klart att det blir klart sämre än om man använder stillbildskamera.
Men att ta i med "fruktansvärt dåligt" är nog lite väl. Det duger till enklare bilder som
visas på skärmen. Att skriva ut dom i skrivaren blir lite.......ehhh..... dåligt.

Kebarb - Det blir INTE dålig ljusskänslighet pga 3CCD. Sony's PD170 är DEN MEST
ljusskänsliga DV/DVCAM kameran som finns (om man inte räknar in s/v nattfunktioner).
Klart värre är det med megapixel, det "äter" normalt hyffsat med ljus. Megapixel är lite
på modet och används i första hand till stillbildsfunktionen i DV kameror. En del kameror
använder det också till att göra "äkta" 16:9 wide.

Alltså: Vill man inte fota med sin DV kamera men istället kunna filma i dåligt ljus, satsa på
en enkel 1CCD kamera utan megapixel. Eller i alla fall en modell som inte har, för DV-kameror,
mycket megapixel.

P.S. Jo, 3CCD med prisma och allt tar lite ljus. Men i Panasonic's fall är det (nog) megapixel
som är "problemet". Att många av de nya kamerorna dessutom 1/6" CCD plattor gör ju inte
saken bättre.

/Robert

1
Bevaka tråden